جام جم آنلاين: خيلي از مردم وقتي رژيم‌هاي لاغري مي‌گيرند يا هنگامي كه مي‌فهمند كلسترول‌شان قدري بالا رفته، محكم و جدي تصميم مي‌گيرند گوشت قرمز و تخم‌مرغ و امثال اينها را كه داراي كلسترول هستند، به طور كامل از رژيم غذايي خود حذف كنند.

دكتر رضا كريمي، متخصص بيماري‌هاي داخلي در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: «بسياري از مواد غذايي لازم و ضروري براي بدن در گوشت قرمز به وفور يافت مي‌شوند و در مورد برخي از اين مواد مانند آهن و ويتامين b12 بايد گفت گوشت قرمز بهترين منبع تامين است. همچنين پروتئين موجود در سفيده تخم‌مرغ، بالاترين كيفيت را دارد و پس از آن مي‌توان به پروتئين شير اشاره كرد.»

وي با اشاره به نياز اطفال و نوجوانان كه مراحل رشد را مي‌گذرانند و همچنين زنان كه ممكن است با مشكل پوكي استخوان مواجه شوند، زرده تخم‌مرغ را منبع خوبي براي تامين ويتامين
d معرفي مي‌كند و مي‌افزايد: «مساله مهمي كه همه مردم بايد به آن توجه كنند اين است كه 70 تا 80 درصد افزايش كلسترول ژنتيكي بوده و تنها حدود 30 درصد يا كمتر از طريق غذا و تغذيه ايجاد مي‌شود.» با توجه به اين اعداد و ارقام و اين كه كلسترول‌هاي ژنتيكي با رژيم غذايي كنترل نمي‌شوند و براي درمان آنها بايد از دارو استفاده شود، متوجه مي‌شويم كه تنها حدود 30 درصد از كلسترول‌هاي بالا را مي‌توان با محدودكردن مواد غذايي حاوي كلسترول تحت كنترل درآورد.

حذف كامل، هرگز

اين پزشك متخصص مي‌گويد: «وقتي با محدود شدن گوشت قرمز و تخم‌مرغ در رژيم غذايي روزانه، بدن با فقر كلسترول مواجه مي‌شود، آنزيم توليد كلسترول در كبد فعال شده و به توليد كلسترول مي‌پردازد. در صورت كمبود شديد اين ماده لازم، توليد كلسترول در كبد بيش از حد شده و در برخي موارد ميزان توليد آن حتي از حد لازم نيز بيشتر شده و به افزايش كلسترول موجود در خون منجر مي‌شود.» دكتر كريمي با اشاره به اين نكته كه تري‌گليسيريد بالا با كنترل كربوهيدرات‌ها در رژيم غذايي و انجام ورزش منظم و مرتب كنترل شده و پايين مي‌آيد، مي‌گويد ورزش هم اثر چنداني در پايين آوردن كلسترول ندارد.

او مي‌افزايد: «اما مردم بايد به اين نكته مهم دقت كنند كه كلسترول بالا يكي از علل مشكلات و بيماري‌هاي قلبي است و ورزش با كنترل وزن و فشار خون نقش مهمي در كم‌كردن خطر بيماري‌هاي قلبي دارد. از سوي ديگر، ورزش به قدرتمند شدن بدن و تقويت سيستم ايمني آن كمك مي‌كند و بهبود سيستم گردش خون نيز يكي از اثرات قطعي ورزش است؛ با توجه به اين نكات، مي‌توان با انجام فعاليت‌هاي مناسب بدني و ورزش منظم با مشكل كلسترول بالا مقابله كرد.»

فوايد ورزش

بر اساس همين يافته‌ها، اين پزشك معتقد است، اگر به جاي تبليغ روي مضرات گوشت قرمز، در مورد فوايد ورزش تبليغ شود، براي سلامت عمومي جامعه قدم مهمي برداشته شده است و رسانه‌هاي جمعي نقش قابل توجهي در اين زمينه دارند. اين متخصص بيماري‌هاي داخلي با اشاره به اين موضوع كه مغز حيوانات داراي بيشترين ميزان كلسترول است؛ زرده تخم‌مرغ، گوشت قرمز پرچرب و چربي موجود در لبنيات را در مراتب بعدي مي‌داند و مي‌گويد: «با توجه به مواد ضروري موجود در اين مواد و به ويژه گوشت قرمز، لازم است تاكيد شود كه نبايد گوشت قرمز را از رژيم غذايي حذف كرد و بهتر است به جاي اين كه بگوييم گوشت قرمز نخوريد؛ بگوييم: گوشت قرمز كم‌چرب و در حد متعادل مصرف كنيد.»

نيلوفر اسعدي ‌بيگي
گروه سلامت