استفاده از گوشت‌هاي سفيد و كم‌چرب را جايگزين گوشت‌هاي قرمز كنيد

البته اين به آن معنا نيست كه گوشت قرمز هيچ‌گاه نبايد مصرف شود، چرا كه مصرف گوشت قرمز 2 يا 3 بار در هفته براي تقويت عضلات قلب ضروري تشخيص داده شده است، اما با توجه به اينكه اين نوع گوشت داراي چربي و سموم بسيار مضر براي بدن است مصرف هر روزه آن از سوي پزشكان توصيه نمي‌شود.

مصرف زياد گوشت قرمز مي‌تواند عوارض بسيار زيادي را براي افراد در پي آورد كه شايع‌ترين آنها سرطان روده بزرگ است.

غير از سرطان روده بزرگ، به‌نظر مي‌رسد كه مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانكراس (لوزالمعده) را هم افزايش مي‌دهد. سرطان پانكراس يكي از بدخيم‌ترين سرطان‌هاست و نتايج تحقيقات محققان نشان مي‌‌دهد كه مصرف فراوان گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان پانكراس را 50‌درصد و مصرف فراوان گوشت فراوري شده (مانند سوسيس) اين خطر را تا 68‌درصد افزايش مي‌‌دهد.گوشت قرمز علاوه بر موارد فوق، خطرات ديگري هم دارد. مثلا گوشت قرمز حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده فراواني است كه وجود آنها يك عامل شناخته شده بيماري‌هاي قلبي محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا يا تشديد بيماري نقرس مي‌شود. در بيماري نقرس، مقدار اسيد‌اوريك خون بالا مي‌رود و رسوب كريستال‌هاي اسيداوريك در مفاصل، باعث درد شديد مي‌شود. اسيد اوريك در اثر تجزيه پروتئين‌ها ايجاد مي‌شود.

پزشكان توصيه كرده‌اند به‌منظور حفظ سلامتي، كاهش وزن و جلوگيري از بروز عوارض قلبي و عروقي و بروز سرطان خطرناك روده، افراد بيشتر از گوشت سفيد مانند ماهي و مرغ استفاده كنند.البته محققان در اين ميان نيز توصيه كرده‌اند كه گوشت سفيد كمتر سرخ شود و به‌طور مثال مرغ بيشتر در خورش‌ها يا به‌صورت آب پز مصرف شود.

مرغ منبع خيلي خوب پروتئين است و 120‌گرم آن حدود 70‌درصد نياز پروتئين بدن را برآورده مي‌‏سازد. همان‏ طور كه مي‌‏دانيد بدن ما انسان‌‏ها از پروتئين تشكيل شده است و پروتئين‌ها از واحدهاي ساختماني‌اي به نام اسيدآمينه. انسان اسيدآمينه‌‏هاي لازم براي ساخت پروتئين‏‌هاي بد‏ن‏ خويش را از منابع حيواني و گياهي دريافت مي‌كند و با آنها، پروتئين‏ مورد نياز بدن خود را مورد بازسازي قرار مي‌دهد. افرادي كه مي‌‏خواهند مقدار چربي غذاي ‏خود را كم كنند، مي‌‌توانند از گوشت مرغ استفاده كنند.

گوشت مرغ در مقايسه با گوشت گاو، چربي اشباع شده كمتري دارد. با اين حال پوست مرغ داراي مقدار زيادي چربي اشباع شده است و به همين دليل قبل از پخت، بايد پوست آن را كاملا جدا كرد.

در كنار مرغ، مصرف گوشت ماهي نيز به‌دليل پايين بودن ميزان چربي‌ و كم‌خطر بودن آن براي قلب و عروق توصيه شده است.