يک‌نکته،يک‌متخصص/دکتر ميترا زراتي متخصص تغذيه
مقايسه ارزش غذايي گوشت مرغ و جوجه

گاهي اوقات،‌ بعضي از مراجعان از ما مي‌پرسند: «در دوران سالمندي، مصرف گوشت جوجه بهتر است يا گوشت ساير پرندگان؟» در جواب اين پرسش بايد گفت که ارزش غذايي گوشت، با افزايش سن طيور، تغيير مي‌کند.....

در واقع، ميزان کلسترول گوشت در اين دو حالت، متفاوت است. هرچه سن حيوان کمتر باشد، تجمع چربي در بدن به ويژه اسيدهاي چرب اشباع کمتر است. هرچه سن حيوان و به‌ويژه طيور افزايش يابد، قطعا ميزان چربي بالاتر مي‌رود و حتي در قسمت‌هايي از سينه که در اندازه مساوي چربي آن کمتر از ران يا بال است، در مقايسه بر اساس سن ديده شده است كه هرچه‌قدر سن طيور بيشتر باشد، ميزان چربي بيشتر مي‌شود. البته اين موضوع به هورمون‌هاي تزريقي هم بستگي دارد. برخي مرغ‌ها به دليل تزريق هورمون به آنها، چربي بيشتري زير پوست شان ذخيره مي‌شود اما مرغ‌هايي که به شکل طبيعي در مناطق شمالي کشور رشد مي‌کنند چربي کمتري در مقايسه با مرغ‌هاي پرورشي دارند بنابراين در صورت دسترسي به اين نوع از منابع پروتئيني بهتر است آنها را براي مصرف انتخاب كنيد. در کل، افرادي که چربي خون بالاتري دارند و به ويژه کلسترول خون‌شان بالاست ترجيحا گوشت طيوري با سن پايين‌تر و به عبارت ديگر، جوجه مصرف کنند و ترجيحا بال را بهتر است مصرف نکنند؛ چون هميشه بال طيور محل تجمع چربي‌هاي اشباع است. کلا از بالاي 2 سالگي نيز به همه افراد توصيه مي‌شود چربي اشباع کمتري مصرف كرده و سهم چربي غيراشباع را در برنامه غذايي‌شان افزايش دهند لذا حتي در کودکان هم مصرف طيور با سن کمتر قطعا بهتر بوده و اثرات مضر کلسترول بالا و تصلب شرايين در سنين بالاتر را کاهش مي‌دهد. اما باز هم تکرار مي‌کنم که بايد کل رژيم غذايي کنترل شده و متعادل باشد زيرا مجموعه رژيم غذايي دريافت شده در طول روز مي‌تواند مفيد و يا زيان بار باشد.