يكي از چهار گروه اصلي غذايي، گروه گوشت‌ها هستند كه شامل گوشت انواع ماهي‌ها و آبزيان، مرغ و طيور و چهارپايان اهلي بوده و هر كدام بسته به نوع، مقدار و زمان مصرف داراي فوايد و مضرات كاملاً متفاوتي هستند. ميزان مصرف كل گوشت‌ها تقريباً 60 تا 150 گرم براي هر فرد نسبت به شرايط و سنشان در 3 تا 4 وعده در هفته توصيه مي‌شود كه مي‌توان آن را بين گوشت قرمز و سفيد تقسيم كرد...


دو نوع آهن براي جذب در بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرند، يكي آهن هِم و ديگري آهن غيرهِم. منبع آهن هِم يا نوع حيواني آن در گوشت‌ها بوده و آهن غيرهِم در غلات، حبوبات و سبزيجات يافت مي‌شود. گوشت سفيد نيز آهن هِم دارد مخصوصا در قسمت ران به خاطر تحرك بيشتر، بنابراين كم‌خون‌ها بهتر است به جاي سينه مرغ، گوشت ران را ميل كنند.


اگر بخواهيم درباره اين موضوع كه خوردن گوشت قرمز براي چه كساني ضروري است بپردازيم، بايد بگوييم ميانسالان بايد در مصرف اين ماده غذايي مقدار حداقل را برگزينند زيرا چربي آن از نوع كلسترول‌دار است و دريافت زياد اين نوع چربي عواقبي چون افزايش احتمال بيماري‌هاي قلبي و عروقي و چاقي را به دنبال دارد اما كودكان، افراد در حال رشد و زنان باردار و شيرده بايد سهم مشخصي از برنامه غذايي شان را به اين ماده غذايي اختصاص دهند.


در علم تغذيه به روش‌هاي پخت انواع گوشت‌ها توجه خاصي شده است و بنابراين گوشت قرمز را نيز به روش‌هاي مختلف مي‌توان طبخ كرد. يكي از اين روش‌هاي پخت كباب كردن است كه روش مناسب و مفيدي بوده به شرطي كه در شرايط استاندارد تهيه شود به طور مثال، گوشت در حرارت بالا و آتش تند طبخ نشود، فاصله سيخ گوشت با زغال رعايت شده باشد و با سبزي جاتي نظير انواع فلفل، پياز و گوجه‌فرنگي همراه شود که در اين صورت وعده‌اي مغذي را پيش رو خواهيد داشت. در ضمن، كباب بايد آبدار و مغزپخت باشد در حقيقت خشك و زغالي شدن گوشت، مواد حلقوي سرطان‌زايي را به بدن مي‌رسانند كه سلامت مصرف كننده را به مخاطره خواهند انداخت. به علاوه، خوردن ريحان همراه با كباب به هضم بهتر اين غذا كمك مي‌كند. در آخر به شما يادآور مي‌شويم كه مصرف گوشت قرمز براي هيچ كس در شرايط عادي ممنوع نيست بلكه بايد محدوديتي رعايت شود. به علاوه، گوشت سفيد به نوع قرمز آن ارجحيت داشته و بايد حداقل به نسبت مساوي ميل شوند. خيلي‌ها اين تصور غلط را دارند كه خوردن هر چه بيشتر منابع غذايي آهن، موجب رفع سريع تر كم خوني آنها مي‌شود در حالي كه 48 ساعت زمان لازم است تا آهن موجود در حد نياز جذب و بقيه دفع شود بنابراين، عزيزاني كه به اين ماده معدني بيش از هر كس ديگري نياز دارند بايد به اين فاصله زماني توجه كنند تا به جذب آهن بيشتري دست پيدا كنند.