دکتر سيدضياالدين مظهري
در ستايش گوشت مرغ

در ميان ما ايراني‌ها اين باور وجود دارد كه هر چه غذا پرگوشت‌تر باشد، مقوي‌تر است؛ حتي اگر غذايمان سبزي‌ها و غلات كمتري داشته باشد. ولي اين باور کاملا اشتباه است زيرا دريافت هر يك از مواد مغذي به جاي خودشان ارزشمند است. ولي اگر بپرسيد گوشت مرغ مغذي‌تر است يا گوشت قرمز؛ در جوابتان بايد بگويم که بستگي دارد هدف شما از خوردن گوشت مرغ چه باشد...



گوشت مرغ در مقايسه با گوشت قرمز ضررهاي كمتري دارد و آن هم به دليل كلسترول كمتري است كه در آن وجود دارد. اما اين فقط در صورتي صادق است كه مرغ‌ها در شرايط طبيعي پرورش يافته باشند. زيرا ديده ‌شده است که در برخي مرغ‌داري‌ها با دادن مقادير غيرمجاز آنتي‌بيوتيك‌ها و هورمون‌ها براي وزن‌گيري مرغ، تجمع كلسترول در زير پوست اين حيوان بيش از حد طبيعي خواهد بود و در عين حال، در بافت‌هايشان آثار اين تركيبات باقي ‌مانده است. به اين دليل ما مصرف حداقل جگر مرغ را براي افراد ممنوع مي‌كنيم زيرا جگر مرغ محل تجمع اين تركيبات است و مي‌تواند زيان‌هاي فراواني را براي سلامت مصرف‌کننده‌اش به بار آورد. جالب است بدانيد دريافت مرتب اين تركيبات، مقاومت به برخي آنتي‌‌بيوتيك‌ها را به دنبال مي‌آورد و از اين رو، به خانواده‌هايي كه به جاي مرغ بيشتر از جگر مرغ استفاده مي‌كنند، توصيه مي‌شود اين عادت تغذيه‌اي خود را اصلاح كنند. علاوه بر كلسترول، اين گوشت، پروتئين كمتري نيز دارد و براي كساني كه اسيد اوريك‌شان بالاست گزينه مناسبي براي تامين پروتئين مورد نياز بدن محسوب مي‌شود. در ضمن، به دليل سهل‌الهضم بودن براي كساني كه سيستم گوارشي‌شان آزرده است نيز توصيه مي‌شود. فراموش نكنيد كه اين گوشت علاوه بر كلسترول كمتر، اسيدهاي چرب اشباع كمتري نيز دارد و اسيدهاي چرب غيراشباع آن نيز بالاتر است.


شايد تا اينجا دريافته باشيد كه چرا معمولا توصيه مي‌شود که سوپ را با گوشت مرغ تهيه کنيد. اما خيالتان راحت! گوشت قرمز از نظر ميزان آهن بر گوشت مرغ ارجح است. شما مي‌توانيد در صورت كمبود آهن، از گوشت مرغ در كنار ساير منابع غذايي آهن (كنجد، حبوبات و حتي آرد گندم) استفاده كنيد تا به اين ترتيب آهن مورد نياز روزانه‌تان با كمترين كلسترول تامين شود.