ديدن تكه‌هاي گوشت که دور يک ميله در حال چرخيدن هستند و گارسون مشغول تراشيدن آنها با کاردک و ريختن‌شان در نان ساندويچي است، براي خيلي‌ها هوس‌انگيز است. کباب‌ترکي غذاي خوشمزه‌اي است که خيلي‌ها طعم آن را مي‌پسندند ولي آيا اين غذاي خوشمزه، سالم هم هست يا نه؟ و آيا مي‌شود اين غذا را سالم‌تر تهيه کرد يا نه؟


کباب ترکي غذايي است که مردم ترکيه آن را به تمام دنيا معرفي کرده‌ و براي درست کردن آن از گوشت بره استفاده مي‌كرده‌اند. کباب ترکي در اصل غذايي مديترانه‌اي بوده است که در شکل اصيل آن بيشتر از سبزيجات و کمتر از پروتئين استفاده مي‌شده است. مردم قديمي ترکيه عادت داشته‌اند که يک بشقاب از نان سبوس‌دار و سالاد سبزيجات و البته مقدار کمي گوشت را به عنوان کباب ترکي از گارسون رستوران بخواهند. اگر دوست داريد بدانيد که چگونه کباب ترکي سر از لاي نان ساندويچي درآورد، بايد بگوييم که بهتر است آقاي اويقون، شهروند ترکيه را که به شهر برلين آلمان مهاجرت کرده بود، مقصر بدانيد. او براي اينکه در آلمان کار و باري به هم بزند، اين غذا را به آلمان برد و آن را لاي نان ساندويچي به مردم ارايه کرد ولي کم‌کم مخلفات ديگر به آن اضافه شد و اين غذا را از يک غذاي مديترانه‌اي سالم به يک فست‌فود ناسالم تبديل کرد. اگر در رستوراني که مي‌رويد، روي کباب ترکي سس هم مي‌ريزند، بد نيست بدانيد که يک قدم به ناسالم بودن اين غذا نزديک‌تر شده‌ايد چون محققان مي‌گويند اين سس حاوي مقادير زيادي روغن و نمک است. در صورتي كه در کباب ترکي‌هاي اصيل بيشتر از گوشت بره استفاده مي‌شده است ولي در مدل‌هاي جديد آن از گوشت مرغ هم استفاده مي‌شود و يا حتي ساندويچي از مخلوط هر دو اين گوشت‌ها به فروش مي‌رسد.


معايب کباب ترکي

متخصصان تغذيه معتقدند که کباب ترکي غذاي چندان سالمي نيست. سال گذشته يک گروه از دانشمندان انگليسي، کباب ترکي را از نظر ارزش غذايي مورد بررسي قرار دادند و گفتند يک عدد ساندويچ کباب ترکي حدود 140 گرم چربي دارد که اين ميزان دو برابر چربي‌اي است که خانم‌ها مي‌توانند در طول يک روز دريافت کنند و ميزان کالري آن مساوي يک ليوان روغن سرخ‌کردني است. اين محققان مي‌گويند نيمي از کباب‌هايي که بررسي کرده‌اند حاوي مقادير بالايي از چربي ترانس بوده‌ است که باعث بالا بردن کلسترول خون مي‌شود.

مشکل ديگري که اين ساندويچ‌ها دارند، اين است که اندازه‌شان بسيار بزرگ بوده و معمولا با نوش‌جان کردن يک عدد از اين ساندويچ‌هاي بزرگ شما بيش از نيمي از انرژي مورد نياز روزانه‌تان را دريافت کرده‌ايد. معمولا همه توقع دارند با پولي که مي‌پردازند يک کباب ترکي بزرگ را دريافت کنند ولي وقتي فروشنده کباب متوسطي به آنها تحويل دهد، دفعه بعد به آن رستوران نمي‌روند و اين موضوع، فروشندگان را وادار مي‌کند که کباب‌هاي بزرگ‌تري را توليد کنند و کالري و چربي بيشتري را وارد بدن مشتريان شان کنند تا حداقل آنها راضي‌تر باشند. از سوي ديگر، کباب ترکي دشمن فشار خون هم هست. محققان اداره استاندارد انگليس معتقدند يک ساندويچ کباب ترکي حاوي 12 گرم نمک است که اين مقدار برابر 2 قاشق نمک بوده و 2 برابر ميزان نمکي است که يک فرد در طول روز بايد مصرف کند. گروهي ديگر از محققان با بررسي کباب ترکي‌ها مي‌گويند يک کباب ترکي معمولي 1000 تا1900 كيلوکالري انرژي دارد که معادل کل کالري است که يک فرد در طول روز نيازمند است. مشکل ديگري که کباب ترکي دارد اين است که در آن برچسبي از نظر ارزش غذايي محتويات آن نصب نمي‌شود، بنابراين چربي و نمک‌ آن کنترل نشده و مي‌تواند تا مقادير بسيار بالا افزوده شود.


کدام کباب‌ترکي‌ها سالم‌ترند؟
اگر شما عاشق کباب ترکي هستيد و نمي‌توانيد از آن دست بکشيد، به شما توصيه مي‌کنيم انواع سالم‌تر آن را انتخاب کنيد. کباب ترکي‌هايي که در آن از گوشت مرغ استفاده شده است، سالم‌تر هستند. کباب ترکي را به صورت گريل شده و کباب شده استفاده کرده و انواع بي‌نمک و پرسبزي آن را انتخاب کنيد. از سوي ديگر، پيشنهاد مي‌کنيم که انواع کوچک‌تر آن را مصرف کنيد و آن را در ساعات پاياني شب ميل نکنيد چون در اين ساعات حجم زيادي از كالري را دريافت كرده و اضافه‌وزن براي شما حتمي‌ خواهد بود.منبع: BBC Health