نگاه متخصص تغذيه و رژيم?درماني/ دکتر محمدرضا وفا/دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران
بـخـورنـخـورهـاي خـواب

به‌طور کلي اگر افراد بخواهند خوابي راحت و آرام را در طول شب تجربه کنند بايد در وعده شام از مصرف غذاها و خوراکي‌هاي محرک بپرهيزند...

به عبارت ساده‌تر بهتر است غذاهاي حاوي ادويه فراوان، خوراکي‌هاي تند، شور، سرخ‌کردني‌ها و مواد غذايي سرشار از افزودني مانند انواع فست‌فودها تا حد امکان از برنامه غذايي کساني که دوست ندارند دچار بي‌خوابي‌هاي شبانه شوند، حذف بشود.

از طرف ديگر مصرف غذاهاي پرچرب در وعده شام، حس سنگيني را براي افراد به دنبال دارد و اجازه داشتن خوابي خوب و آرام را به آنها نخواهد داد. با اين حساب مي‌توان گفت هرچه وعده‌غذايي شام ما سبک‌تر و هضم و جذب آن در بدن ساده‌تر باشد، تجربه خواب بهتري هم به سراغمان خواهد آمد.

بد نيست بدانيد چربي‌ها جزو آن گروه از مواد غذايي هستند که مدت ماندگاري‌شان در دستگاه گوارش به خصوص معده از ساير خوراکي‌ها مانند کربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها بيشتر است و همين امر باعث ايجاد حس سنگيني و پري پس از مصرف غذاهاي چرب مي‌شود. حتما مي‌دانيد حس سنگيني و پري هم از جمله عوامل مختل‌کننده خواب راحت به شمار مي‌روند.

افزودني‌هاي موجود در فست‌فودها هم شرايط مناسب براي خواب را در افراد از بين مي‌برند. حالا هر چقدر زمان مصرف غذاهاي محرک به ساعت خواب نزديک‌تر باشد، امکان ايجاد بي‌خوابي در فرد بالاتر مي‌رود. به همين دليل توصيه ديگر ما اين است که تا مي‌توانيد فاصله مناسبي را بين شام و خوابتان ايجاد کنيد تا پيش از خوابيدن، غذايتان به خوبي هضم شود. مصرف چاي، قهوه، نسکافه و انواع نوشيدني‌هاي کولادار که حاوي کافئين هستند هم مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در خواب شود. به عبارت ساده‌تر ترکيب‌هاي کافئيني مي‌توانند باعث هوشيار و
بي‌خواب شدن فرد شوند.

نکته ديگر در مورد خوراکي‌هايي است که مي‌توانند به بالا بردن کيفيت خواب کمک کنند. در ميان خوراکي‌هاي مختلف، شير گرم، ماست کم‌چرب، موز و سيب مي‌توانند به داشتن خوابي راحت در فرد کمک کنند.

به بيان ساده‌تر اسيديته تريپتوفان اين خوراکي‌ها زياد است؛ تريپتوفان در بدن به سروتونين تبديل مي‌شود؛ سروتونين هم حس خمودگي و لختي مناسبي را در بدن ايجاد مي‌کند و باعث مي‌شود که حس خواب‌آلودگي بيشتري به سراغ فرد بيايد،بنابراين براي داشتن خوابي راحت مي‌توان نوشيدن يک ليوان شير ولرم يا ماست کم‌چرب را به افراد توصيه کرد. البته بهتر است که شير را فقط کمي گرم و از جوشاندن آن خودداري کنيد. همان‌طور که عنوان شد، مصرف موز و سيب هم کمي قبل از خواب مي‌تواند همين حس خواب‌آلودگي را برايتان ايجاد کند.