تعیین مقدار و نوع محصول لبنی كه در روز مورد استفاده قرار می دهید، بسیار حائز اهمیت است. كاهش یا حذف این فرآورده ها از رژیم غذایی به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا منابع بسیار عالی پروتئین و ویتامین ها (مثل Vit B۲) و مواد معدنی (مثل كلسیم) هستند، تنها توصیه ای كه در این زمینه وجود دارد، این است كه استفاده از انواع كم چرب (زیر ۵/۱ درصد چربی تا بدون چربی) را جایگزین انواع چرب، یا متوسط كنیم.

مارگارنی های بدون كلسترول: این محصولات با كاهش جذب كلسترول موجود در غذا و همچنین تولید آن در كبد به شما كمك می كنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف دو وعده مارگارین بدون كلسترول می تواند كلسترول را جمعا حدود شش تا ۱۰ درصد و كلسترول بد را ۷ تا ۱۴ درصد كاهش دهد.

فقط لبنيات كم چرب
به طور كلي به افرادي كه چربي خون دارند، توصيه مي شود كه از شير و ماست كم چرب استفاده كنند. بايد توجه داشت كه در فرآورده هاي كم چرب، تفاوتي ميان ميزان مواد مغذي آن نظير ميزان كلسيم در مقايسه با شير پرچرب وجود ندارد، بنابراين مي توان از اثرات سودمند اين مواد مغذي بهره برد. مطالعات نشان مي دهد كه ، دريافت روزانه 600 ميلي‌گرم كلسيم بيش از نياز روزانه مي‌تواند به ميزان چشمگيري سطوح كلسترول را كاهش دهد . جالب تر آنكه ، به تازگي دانشمندان دريافته اند مصرف منظم ماست كم چرب، ميزان كلسترول بد خون را به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌دهد. دانشمندان در تحقيقات جديد به اين نتيجه دست يافته اند، دريافت 200 گرم ماستي كه داراي باكتري لاكتوباسيلوس و اسيد وفيلوس است ، مي‌تواند به ميزان 3 درصد كل كلسترول خون را كاهش داده و به ميزان 5 درصد سطح كلسترول بد را بكاهد. دانشمندان تصور مي‌كنند كه اين باكتري مي‌تواند در روده با كلسترول باند شده و مانع جذب آن شود. آنها خاطر نشان مي كنند كه با كاهش هر درصد از سطح كلسترول خون ، 2 تا 3درصد از احتمال بروز حملات قلبي كاسته مي شود .

از مصرف کره و خامه خودداري شود.

بجاي پنير چرب از انواع كم چربي استفاده كنيد.

سعي كنيد به جاي خامه از ماست كم چربي استفاده كنيد.

به جاي شير چرب از شير پاستوريزه كم‌چربي استفاده كنيد

شیر پرچرب یا كم چرب؟
شیر پرچرب یا كم چرب؟