متخصصان تغذيه مي‌گويند: قارچ استخوان‌ها را تقويت، خستگي را رفع و كمبود ويتامين d را جبران مي‌كند. به گزارش ایسنا، ويتامين d معمولا چون با كمك نور آفتاب در پوست بدن به راحتي توليد مي‌شود، مقدار كمي ويتامين d لازم داريم. فقط در زمستان وقتي كه نور آفتاب به ندرت به بدنمان مي خورد و ما خيلي كم از خانه خارج مي‌شويم و وقتي هم كه خارج مي شويم لباسهاي كلفت مي پوشيم، پوست ما اين شانس را ندارد كه از نور آفتاب استفاده كند و توليد ويتامين d نمايد. افرادي كه مدت طولاني در تخت هستند و يا اصولا بيرون نمي‌روند، غالبا ازكمبود ويتامين d رنج مي‌برند و اين امر به استخوان هاي آنها صدمه مي‌زند. ويتامين d باعث مي‌شود كه كلسيم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بكار رود. افراد مسن غالبا به پوكي استخوان مبتلا هستند. آنها بايستي از رژيم غذائي استفاده كنند كه داراي ويتامين d مي باشد مثل قارچ. يك پرس قارچ(200 گرم) نياز روزانه به ويتامين d را تامين مي كند. هر كس به هر دليلي مدت طولاني در تخت بماند، استخوان هايش بصورت مطلوب ساخته نخواهد شد. از طرف ديگر در اثر كمبود نور خورشيد و كمبود ويتامين d بدن قادر به جذب كلسيم نخواهد بود. غالبا اين افراد وقتي متوجه نارسايي مي‌شوند كه مي‌خواهند تخت را ترك كنند. با اين استخوان‌هاي ضعيف بايستي انسان كاملاً مراقب باشد. به اينگونه افراد توصيه مي‌شود حتي المقدور در هر هفته سه مرتبه،هر بار يك پرس قارچ ميل نمايند و بهتر است با شير و يا محصولات لبني خورده شود، چه پخته و چه خام بعنوان سالاد مصرف شود؛ قارچ به عنوان منبع ويتامين d و شير، ماست و يا پنير به عنوان منابع كلسيم، سبب تقويت استخوانها مي‌شود. براي اينكه تمام مواد مغذي از موادغذايي به بهترين صورت جذب شوند، نياز به ويتامين هاي گروه b مي باشد. قارچ يك دسته از اين ويتامين هاي سوخت و ساز را تامين مي كند. هر سلول در بدن ما به ويتامين b2 موجود در قارچ نياز دارد تا بتواند انرژي كسب كند. براي اينكه انسان زود خسته و كم حوصله نشود، اعصاب هم نياز به ويتامين b2 دارند. وظيفه بيوتين موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن اين است كه انرژي را آماده نگاه مي دارد و اسيد فوليك در سوخت و ساز پروتئين و مواد اصلي ژنها نقش مهمي را بازي مي‌كند. زنان به طور متوسط 90 درصد مقدار ويتامين b2 توصيه شده را دارا هستند و بندرت يك خانم اسيد فوليك را به اندازه لازم جذب مي كند. بنابراين براي حل اين مشكل بايستي خانمها در رژيم غذائي خود غالباً از قارچ استفاده كنند. معمولاً قارچ را بايستي فقط بصورت پخته ميل كرد. چون قارچ ها آلوده به موادي هستند كه فقط در اثر پختن از بين مي روند. ولي قارچ هايي را كه در واحدهاي صنعتي توليد مي‌شوند، مي‌توان بدون هيچ مشكلي پس از تميز كردن مصرف كرد. قارچ همچنين دستگاه دفاعي بدن را تقويت مي‌کند و طول عمر را زياد مي کند و کلسترول خون را کاهش مي دهد و گردش خون را بهبود مي بخشد و ويروسها را از بين مي برد و از بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند. قارچ مقدار زيادي کربو هيدرات و آهن دارد و پزشکان به بيماران ديابتي و افرادي که به تقويت دستگاه ايمني بدن خود اهميت مي دهند قارچ را توصيه مي کنند.