جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 3 از 3 مجموع

موضوع: کلسیم و بارداری

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض کلسیم و بارداری

    خوردن شیر در بارداری

    کلسیم یکی از ریز مغذی هایی است که به ویژه در خانم ها در سنین باروری دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

    خیلی از خانم ها که در سنین میانسالی، از پوکی استخوان رنج می برند این مشکل را به دلیل دریافت ناکافی کلسیم در سنین جوانی متحمل می شوند.

    به چه علت در دوران بارداری به کلسیم بیشتری نیاز است؟

    کلسیم ماده مغذی ای است که بدن برای ساخت استخوان ها و دندان هایی قوی بدان نیاز دارد. کلسیم همچنین به فرآیند طبیعی انعقاد خون در بدن کمک می کند.

    کلسیم در عملکرد مطلوب عضلات و اعصاب و نیز در ضربان طبیعی قلب نقش دارد.

    اکثر کلسیم بدن شما درون استخوان های تان جای گرفته است؛ فرزندتان که در رحم شما در حال رشد است به مقادیر زیادی کلسیم برای تکمیل رشد و نمو خود نیاز دارد لذا اگر مقادیر کافی کلسیم برای تامین نیازهای کودک در حال رشدتان مصرف ننمایید، بدن تان کلسیم مورد نیازش را از استخوان های شما برداشت خواهد نمود.

    کاهش توده ی استخوانی، شما را در معرض خطر پوکی استخوان قرار خواهد داد، پوکی استخوان منجر به باریک شدن استخوان ها، ضعف و شکنندگی آن ها می شود و استخوان ها به راحتی می توانند دچار شکستگی گردند. لذا بارداری یک دوره ی زمانی بحرانی برای زنان به حساب می آید که می بایست در این دوره، کلسیم کافی دریافت نمایند.

    اگر حتی با مصرف کلسیم ناکافی هیچ عارضه ای در طی بارداری پیشرفت و تظاهر پیدا نکند، بازهم عدم تامین کلسیم کافی در طی بارداری می تواند قدرت استخوان ها را کاهش دهد و شما را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در سال های بعدی قرار دهد.

    رعایت الگوهای زیر شما را در جهت کسب اطمینان از مصرف کلسیم کافی یاری خواهد رساند:

    مقدار مجاز توصیه شده برای دریافت کلسیم حدود 1000 میلی گرم در روز برای دوران شیردهی و بارداری در زنان بالای 18 سال و برای دختران نوجوان زیر 18 سال حدود 1300 میلی گرم در روز می باشد.

    * خوردن و آشامیدن 4 واحد از محصولات لبنی و غذاهای غنی از کلسیم در طی روز کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مقادیر مطلوب و مکفی از کلسیم در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شده است.

    * بهترین منبع کلسیم محصولات لبنی هستند از جمله: شیر، پنیر، ماست، خامه و سوپ های خامه دار و فرنی.

    همچنین کلسیم در برخی غذاهای دیگر نیز یافت می شود از جمله: برخی سبزیجات مانند اسفناج، بروکلی و سبزیجات برگ سبز، غذاهای دریایی، نخودفرنگی خشک شده و حبوبات.

    * ویتامین d کمک می کند تا بدن تان بهتر از کلسیم دریافتی استفاده کند. مقادیر کافی ویتامین d از طریق: تابش آفتاب به پوست و همچنین مصرف برخی غذاها از جمله شیر غنی شده، تخم مرغ و ماهی به دست می آیند.

    افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز چگونه می توانند کلسیم کافی را دریافت نمایند؟

    عدم تحمل لاکتوز به معنای ناتوانی در هضم لاکتوز(قند موجود در شیر) می باشد. اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باشید وقتی شیر مصرف می کنید با دردهای شکمی، اسهال و نفخ مواجه می شوید. اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستید می توانید همچنان کلسیم دریافتی خود را از منابع مختلفی تامین کنید.

    در اینجا برخی توصیه ها برای شما آورده شده است:

    * تلاش کنید که مقادیر اندکی شیر را به همراه وعده های غذایی مصرف نمایید. ممکن است شیر وقتی همراه با غذاهای دیگر مصرف شود بهتر تحمل گردد.

    * ممکن است قادر باشید برخی از دیگر محصولات لبنی را که حاوی قند کمتری هستند تحمل کنید، مثل: ماست و پنیر

    * می توانید از منابع غیر لبنی کلسیم بهره برید از جمله: سبزیجات برگ سبز، ماهی ساردین، بروکلی.

    * می توانید از انواع شیرهای عاری از لاکتوزغنی شده با کلسیم که لاکتوز آن ها حذف شده و یا کاهش یافته است، استفاده کنید.
    مکمل کلسیم

    همچنین شما می توانید برای شناخت محصولات عاری از لاکتوز با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

    آیا در دوران بارداری باید از مکمل کلسیم استفاده شود؟

    اگر در زمینه ی دریافت مقادیر کافی غذاهای غنی از کلسیم در برنامه غذایی روزانه تان، مشکلاتی دارید با متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود درباره ی استفاده از مکمل های کلسیم مشورت کنید.

    این که چه مقدار از کلسیم را باید از مکمل ها دریافت کنید به این بستگی دارد که چه میزان کلسیم را از طریق منابع غذایی دریافت می کنید.

    باید بدانید که بسیاری ازمولتی ویتامین ها کلسیم ندارند و یا کلسیم کمی دارند بنابراین، نیاز به مکمل های کلسیمی اضافه تر خواهید داشت.

    دکتر حمیدرضا فرشچی

    متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    کلينيک زنان - دکتر اعظم‌السادات موسوي/ متخصص زنان و زايمان نازايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران
    افزايش نياز به کلسيم در دوران بارداري

    يکي از مهم‌ترين عناصر لازم و ضروري براي يک خانم باردار و جنين، کلسيم است. کلسيم به سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاي شما کمک مي‌کند و همچنين جنين، براي ساخت استخوان‌ها و دندان‌هاي محکم به آن نيازمند است...

    ميزان نياز به کلسيم در دوران بارداري افزايش مي‌يابد و روزانه به حدود 1200 ميلي‌گرم مي‌رسد. وجود کلسيم کافي در رژيم غذايي، مي‌تواند مانع بروز فشارخون بالا شود. به علاوه بدن شما در اواخر دوران بارداري، کلسيم ذخيره مي‌کند تا در صورت شيردهي، از آن ذخيره استفاده کنيد. خانم‌هاي باردار بايد به ميزان کلسيم موجود در مواد غذايي که در طول روز مصرف مي‌کنند توجه نمايند و ميزان آن را به صورت تقريبي اندازه‌گيري کنند تا حدود 1200 ميلي‌گرم روزانه را دريافت کنند. به همين خاطر به برچسب روي مواد غذايي دقت نماييد و غذاهايي مانند لبنيات که ميزان قابل توجهي کلسيم دارد را در رژيم غذايي روزانه خود بيشتر استفاده کنيد. مکمل‌هاي دوران بارداري که امروزه به وفور در داروخانه‌ها يافت مي‌شود نيز حاوي ميزان مشخصي کلسيم است که حتما بايد با تجويز پزشک متخصص و با مشاوره قبل از مصرف انتخاب شود. اگر پزشک تصميم بگيرد که خانم باردار به مصرف مکمل‌هاي کلسيم نياز دارد، کربنات کلسيم ترکيب شده با منيزيم که به جذب بهتر کلسيم کمک مي‌کند، يک انتخاب خوب است. خانم‌هاي باردار بايد از مکمل‌هاي به دست آمده از استخوان حيوانات و صدف‌ها خودداري کنند، زيرا ممکن است حاوي سرب باشد. نکته ديگر آنکه بدن انسان در هر وعده غذايي نمي‌تواند بيش از 500 ميلي‌گرم کلسيم جذب کند. به همين خاطر خانم‌هاي باردار بايد سعي کنند که ميزان نياز خود به کلسيم را در چند وعده غذايي و در طول روز تقسيم نمايند تا بدن آنها بتواند بيشترين ميزان کلسيم را جذب نمايد. برخي از مواد غذايي مثل چاي قهوه، پروتئين، نمک و نان‌هاي بدون خمير مايه سبب کاهش جذب کلسيم در بدن مي‌شود. از همين‌رو بايد توجه داشته باشيد که قبل و بعد از مصرف مواد حاوي کلسيم تا حدود يک ساعت از مصرف اين مواد خودداري کنيد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    کلسیم از مشکلات بارداری می کاهد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=867
    نیاز بیشتر به کلسیم در دوران بارداری و شیردهی
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=867

    منابع انگلیسی برای علاقه مندان

    Calcium and Pregnancy
    http://www.marchofdimes.com/pnhec/159_9472.asp
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات در ایران سلامت