جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: ویتامین d چیست؟

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض ویتامین d چیست؟

    ویتامین D
    حسین حاجیان فر [ کارشناس تغذیه ]


    این ویتامین محلول در چربی می باشد که توسط نور آفتاب و اشعه uv در پوست از کلسترول ساخته می شود. همچنین برای جذب کلسیم عملکرد آن لازم است و باعث افزایش فعالیت استخوان سازی در بدن می شود و درفعالیت تعدادی از آنزیم ها نقش دارد.این ویتامین در کبد و کلیه طی واکنشهایی به فرم فعال تبدیل می گردد.

    میزان نیاز کودکان 10 میکروگرم می باشد که بر طبق وضعیت جغرافیایی فرد می تواند از تاثیر نور آفتاب بر بدن فرد نیز بدست آید و همچنین به میزان کم و متغیر فقط در کره، خامه ، زرده تخم مرغ، شیر و جگر وجود دارد و بهترین منبع آن روغن کبد ماهی است و با قرار گرفتن 15 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید می توان نیاز بدن را تأمین نمود .

    محل ذخیره این ویتامین بافت چربی و بعد کبد می باشد که مقدار ذخایر برای حدود یک ماه را تأمین می نماید و را اصلی دفع آن صفرا می باشد. کمبود این ویتامین در کودکان به صورت راشیتیسم که به صورت پاهای پرانتزی ، زانوهای کج ، سینه کبوتری و تسبیح راشیتیسم در دنده ها، تعریق فراوان و بی قراری نشان داده می شود. در این بیماران مفاصل دردناک و شکم برآمده است ودر بزرگسالان منجر به استئومالاسی یا نرمی استخوان می گردد.

    راشیتیسم در دوره شیرخواری ممکن است گسترش یابد ولی گاهی در اواخر دوره کودکی ظاهر می شود و ممکن است تا قبل از دوره بزرگسالی بروز نکند. علائم ناشی از مسمومیت این ویتامین عبارت است از ادرار زیاد ، عطش فراوان ، یبوست ، تهوع و بی اشتهایی ، ضعف و سردرد و همچنین رسوب کلسیم در بافتهای نرم را شامل می شود
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    ويتامين d


    منابع غذايي

    غذاهايي كه شامل ويتامين «دي» هستند عبارتند از:

    * روغن ماهي

    * سالمون آزاد ماهي

    * تونا (ماهي بزرگ)

    * شير مقوي

    * نرم تن

    * قارچ

    * حبوبات مقوي

    * زردة تخم مرغ

    نور خورشيد منبع طبيعي براي ويتامين «دي» است. اگر پوست شما روشن است روزانه 20 تا 30 دقيقه در معرض نور خورشيد قرار گيرد تا نياز روزانه شما به ويتامين «دي» مرتفع ميشود. در صورت داشتن پوست تيره به مدت 3 ساعت در برابر نور خورشيد قرار گيرد تا از آن سود ببريد. ابر، مه آلودگي، لباس و پوشش، فيلترهاي نوري و پنجره هاي شيشه اي ميزان دريافتي ويتامين «دي» نور خورشيد را كاهش مي دهند.

    اشكال ديگر

    ويتامين «دي» در بسياري از مولتي ويتامين ها يافت ميشود. همچنين به صورت مايع، قرص، كپسول و ژل نرم به ميزان 50 واحد تا 1000 واحدي يافت ميشود. ميزان هاي بيشتر از اين مقدار نيز به صورت آماده و قابل دسترس وجود دارد. اگر شما در هضم چربيها مشكل داريد فرم تزريقي ويتامين «دي» نيز قابل دسترس است.

    نحوة مصرف

    براي جلوگيري از بيماري، بزرگسالاني كه به طور منظم در معرض نور خورشيد قرار نمي گيرند بين 200 تا 400 واحد روزانه از ويتامين «دي» استفاده كنند. براي مصرف منظم اين مكمل ها با پزشكتان مشورت كنيد. همچنين قبل از دادن ويتامين «دي» به بچه ها با پزشك مشورت كنيد.

    موارد احتياط

    مصرف مقدار زياد ويتامين «دي» (بيشتر از 1000 واحد روزانه) مي تواند شما را بسيار بيحال و مريض كند. نشانه هاي آن شامل تشنگي بيش از حد، مزة‌فلزي در دهان، درد استخواني، خستگي،‌چشم درد، خارش پوست، استفراغ، اسهال، نياز به ادرار كردن،‌و مشكلات عضلاني است. بيش از حد در معرض نور خورشيد بودن، به شما ويتامين «دي« اضافي نمي دهد.

    اگر سطح كلسيم يا فسفر خون شما بالاست و يا اينكه بيماري كليوي يا قلبي داريد قبل از استفاده از ويتامين «دي» با پزشك مشورت كنيد.

    تداخل هاي احتمالي

    موارد زير باعث كاهش ميزان ويتامين «دي» دريافتي شما ميشود:

    * كلسترامين

    * روغن معدني

    * الكل

    * بعضي از درماني هاي ضد تشنج

    در صورتي كه از آنتي اسيدهاي حاوي منيزيوم، گليكوزيدهاي ديجيتال، وراپاميل و ديورتيك هاي تيازيدي استفاده مي كنيد، مصرف همزمان ويتامين «دي» مي تواند باعث بهم خوردن تعادل مواد معدني در بدن شما شود. براي اطلاعات بيشتر در مورد ويتامين «دي» با پزشك صحبت كنيد


    ويتامين د

    ويتامين «دي» براي ساختن و نگهداري سلامتي استخوان ها در طول عمر ضروري است. كلسيم كه عنصر اصلي استخوان است تنها در صورت حضور ويتامين «دي» قابل جذب است. ويتامين «دي» و كلسيم در بسياري از اعمال بدن از قبيل حفظ سيستم ايمني و سلامتي سيستم عصبي دخالت دارند.

    موارد استفاده

    مصرف كافي و مناسب ويتامين «دي» مي تواند يك سري از بيماريهاي جدي شامل موارد زير جلوگيري كند:

    * پوكي استخوان: جلوگيري از حالت نرمي و شكنندگي سريع استخوان ها. ويتامين «دي» بدن در مقابل بيماريهايي نظير ريكتز، نرمي استخوان (استئومالاسي)، پوكي استخوان و استئوپني حفظ مي كند. افرادي كه در قسمتهاي آب و هواي شمالي زندگي مي كنند و كساني كه نور مستقيم خورشيد را دريافت نمي كنند. براي تقويت استخوان ها نياز به مصرف مكمل هاي ويتامين «دي» دارند. اگر سطح ويتامين «دي» بدن پايين باشد مكمل هاي كلسيم در درمان پوكي استخوان كمكي نمي كنند.

    * سرطان: ويتامين «دي» در رشد سلولها دخالت دارد و نشان داده شده است كه باعث كاهش رشد سلولهاي سرطاني خون، رودة بزرگ پوست و پستان ميشود. همچنين تحقيقات بيانگر اين نكته است كه افراد با سطح كافي ويتامين «دي» خطر كمتري براي ابتلا به سرطان پروستات و كولوركتال دارند.

    * ديابت: ويتامين «دي» به تنظيم قند خون براي جلوگيري از ديابت يا كنترل آن كمك مي كند.

    * مولتيپل اسكلروزيز: ويتامين «دي» بدن را در مقابل اي بيماري حفظ مي كند.

    * بيماري قلبي: ويتامين «دي» از تصلب شرايين جلوگيري مي كند و باعث كاهش فشارخون ميشود.

    ويتامين «دي» همچنين در موارد زير مفيد است:

    * كمك به كنترل قند خون

    * كمك به يك پاراتيروئيد بيش از حد فعال

    * كاهش آسيب غضروفي در افراد مبتلا به آرتروز و كاهش شدت روماتيسم مفصلي

    * در درمان پسوريازيس موفقيت آميز است.

    * اگر شما تحت درمان با داروي ضد تشنج يا گلوكوكورتيكوييدها هستيد و يا اينكه ... از مصرف ويتامين «دي» سود مي بريد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت