عنصر روي يك ماده معدني كمينه است كه براي حفظ سلامت بدن ضروريست.( عنصري كه مقدار كمي از آن براي رشد طبيعي موجودات زنده لازم است) .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ اين عنصر كاربردهاي بسياري در بدن انسان دارد و همچنين بخشي از ماده تشكيل دهنده چندين آنزيم است.

بهترين منابع غذايي حاوي عنصر روي شامل غذاهاي حيواني مانند صدف‌هاي خوراكي، گوشت‌هاي كاملا لخم و بدون چربي، گوشت مرغ، ماهي و گوشت اعضاي حيوانات هستند. فرآوردهاي لبني و تخم‌مرغ نيز مقادير كمتري از عنصر روي را تامين مي‌كنند. به علاوه محصولات كاملا غله‌اي، گندم، لوبيا چشم سياه، نخود، دانه‌ها، حبوبات و دانه سوياي تخمير شده نيز حاوي روي هستند. البته بايد توجه داشت كه شكل اين ماده معدني كه در مواد غذايي گياهي يافت مي‌شود به خوبي توسط بدن قابل استفاده نيست. همچنين عنصر روي كه در شير مادر وجود دارد بهتر از آنچه در شيرهاي فومولي و شير گاو است جذب بدن نوزاد مي‌شود.

منابع خاص حاوي عنصر با مقدار آن به قرار زير است:

صدف خوراكي ( ‌٦ عدد متوسط): ‌٨/٤٩ ميلي گرم روي

گوشت گاو، گوشت لخم ( ‌٣او نس): ‌٦/٤ ميلي گرم روي

بوقلمون، گوشت قرمز ( ‌٣ اونس): ‌٨/٣ ميلي گرم روي

سبوس كشمش ( يك فنجان): ‌٣/٠ ميلي گرم روي

شير كم چرب( يك فنجان): يك ميلي گرم روي

بادام ( يك اونس): يك ميلي گرم روي

در مورد تاثير تغذيه‌اي اين عنصر بر بدن بايد گفت كه روي براي بسياري از فعاليت‌هاي بدن مورد نياز است روي بخشي از ساختار بيش از ‌٢٠٠ آنزيم را در بدن تشكيل مي‌دهد آنزيم‌ها پروتئين‌هايي هستند كه برخي از انجام واكنش‌هاي شيميايي خاص را در بدن امكان‌پذير مي‌كنند.

روي براي رشد مناسب بدن مورد نياز است. اين عنصر همچنين توليد مجدد سلول‌ها، رشد بافت‌ها و ترميم آن‌ها را تقويت مي‌كند. عنصر روي براي التيام و بهبود زخم‌ها ضروري است و همچنين براي كاركرد مناسب سيستم ايمني بدن نقشي كليدي دارد. اين عنصر كاربردهاي بسيار ديگري نيز دارد كه از آن جمله به خنثي شدن حالت سمي الكل در كبد، ساخته شدن پروتئين‌ها، كاربرد مناسب از انسولين براي كنترل قند خون و تبديل مناسب كربوهيدارت‌ها، پروتئين‌ها و چربي‌ها به انرژي كمك مي‌كند.

مصرف مقادير توصيه شده از سويي به متابوليسم ويتامين d و كلسيم كمك مي‌كند. اين امر مي‌تواند به كاهش آسيب‌هاي استخواني مانند پوكي استخوان كمك كند. عنصر روي همچنين در حركت دادن ويتامين a در جريان خون موثر است.