جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 7 از 7 مجموع

موضوع: شاخص توده بدن (bmi)

  1. #1
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض شاخص توده بدن (bmi)

    سلام

    خیلی از افراد همیشه دوست دارن بدونند که آیا واقعا بدن آنها دارای وزن مناسب هست؟ آیا ایده ال هست؟ بعضی ها دارای عضلات زیادی هستند و به نظر چاق میرسند , درحالی که استخوان بندی درشتی هم دارند ودر اصل دارای اضافه وزن نیستند.برای اینکه به طریق علمی تری در باره اینکه آیا ما دارای اضافه هستیم یا نه به قضاوت بنشینیم از فرمولی استفاده شده که به راحتی در این باره به ما کمک میکند.یعنی کسری را در نظر یگیرید که صورت کسر وزن شما گذاشته شود و مخرج آن توان دوم قد شما( به متر) گذاشته شود.این فرمول به BMI یا body mass index موسوم است

  2. #2
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    در باره شاخص توده بدن( BMI)


    نويسنده :دکتر رضا بخردی

    BMI از روشهای ارزيابی چاقی ميباشد = وزن بر حسب kg تقسيم برتوان دوم قد بر حسب متر
    در افرادي كه توده عضلاني آنها در محدوده طبيعي قرار دارد، BMI با چربي بدن متناسب است.
    BMI اختصاص به جنس ندارد.

    BMI برابر با 30 kg/m2 با خطر مرگ 2- 1.5 برابر بيشتر همراه است.






    چاقي پر خطر BMI:30-35 = (High risk)

    چاقي بسيار پرخطر BMI:35-40 = (very high risk)

    چاقي بينهايت پرخطر BMI>40=(extremely high risk)

    ميزان چربي داخل شكم را ميتوان با اندازه‌گيري دور كمر تخمين زد كه در سطح تيغه‌هاي ايلياك و در صفحه‌اي موازي با سطح زمين در حالت ايستاده انجام ميشود.

    در BMI<35 اندازه‌گيري دور كمر بخش مهمي از ارزيابي باليني است.

    دور كمر در آقايان 102 cm< و در خانم‌ها 88 cm< نشانگر افزايش چربي داخل شكم است.

    دور كمر زياد در BMI<35 خطر مرگ را افزايش مي‌دهد و گروه چاقي را بالاتر مي‌برد.

    شايد اندازه‌گيري دور كمر روش بهتري براي ارزيابي خطر در افراد آسيايي و جمعيت‌هاي مسن‌تر باشد.

    دور كمر شاخصي از وجود سندروم متابوليك (مقاومت به انسولين) است.

    در مقايسه با BMI<25، در 30<BMI، شيوع فشارخون بالا(هايپرتانسيون )2 برابر و شيوع كلسترول HDL پايين 3 برابر ميشود.

    ديابت بيماري است كه بيش از ساير بيماريها با چاقي در ارتباط است و ميتواند 20-10 سال پس از بروز چاقي بوجود آيد.

    در مقايسه با BMI=22، در 53 BMI=، خطر ايجاد ديابت بيش از 60 برابر افزايش مي‌يابد.

    كاهش وزن با سرعت %1< وزن در هفته توصيه نميشود زيرا خطر تشكيل سنگهاي صفراوي وجود دارد.

    چاقي با سرطانهاي پستان، اندومتر و كولون قويترين ارتباط را دارد.

  3. #3
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    محاسبه وزن مطلوب

    ٭ پروين محمدي
    چاقي زمينه ساز ابتلاي به ديابت، بيماريهاي قلبي و عروقي و برخي از سرطانهاست و افزايش مصرف مواد قندي موجب چاقي مي شود. از همين رو در مصرف انواع نوشابه ها و آبميوه هاي صنعتي، آب نبات، شكلات، نوشيدنيهاي شيرين مثل شربت ها، انواع مربا و شيريني هاي خشك و تر كه داراي مقادير زيادي مواد قندي هستند افراط نكنيد.
    - به جاي انواع نوشابه هاي شيرين گازدار و آب ميوه هاي صنعتي از نوشيدنيهاي سالم تر مثل آب، دوغ، شير و آب ميوه هاي طبيعي و تازه استفاده كنيد.




    - ذائقه كودكان خود را از كودكي به طعم هاي شيرين و شور عادت ندهيد.

    آيا شما چاق هستيد؟
    براي اين كه بدانيد چاق هستيد يا نه؟ با استفاده از نمايه توده بدن(BMI) مي توانيد به چاقي يا اضافه وزن خود پي ببريد.
    فرمول نمايه توده بدن
    2(m) قد / (Kgr) وزن = BMI
    به عنوان مثال فردي با وزن 75كيلوگرم و قد 150سانتيمتر چگونه است؟ چاق است؟ اضافه وزن دارد؟ يا نرمال است؟
    BMI=75 / (1.5)2 =33/33
    براساس اين فرمول در صورتي كه نمايه توده بدني شما بالاتر از 25 باشد اضافه وزن داريد و اگر نمايه توده بدني شما بالاتر از 30باشد يعني چاق هستيد.
    توصيه مي كنيم قد و وزن خود را محاسبه و در فرمول بالا قرار دهيد در صورتي كه اضافه وزن داريد با رژيم غذايي مناسب، ورزش و تحرك وزن مطلوب را به دست آوريد

  4. #4
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    براي پيشگيري از بيماريها نسبت قد به وزن را متعادل نگاه داريد

    رييس انجمن تغذيه ايران گفت: نامتناسب بودن وزن با قد نشان دهنده تجمع چربي در بدن است.

    دكتر ضياءالدين مظهري در اين باره به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: دريافت انرژي بيش از نياز، تجمع چربي‌ها در بدن را به همراه دارد؛ زيرا زماني كه نياز بدن به قند و پروتئين برطرف شود، انرژي مازاد بر اين نياز در قالب چربي در بافت‌ها ذخيره مي‌شود.

    وي با اشاره به اين كه چربي‌ها انواع متفاوتي دارند، افزود: LDL (كلسترول بد خون) و HDL ( كلسترول خوب خون) از مهمترين مشتقات كلسترول در بدن هستند. LDL با صدمه به رگ‌هاي خوني مي‌تواند چربي‌هاي ذخيره شده كبد را به ارگان‌هاي مختلف بدن انتشار دهد، اما HDL يا چربي خوب بدن كه كلسترول نجيب نيز گفته مي‌شود، چربي‌هاي خون را گرفته، با ذخيره كردن در كبد و كيسه صفرا، امكان دفع آن را از بدن فراهم مي‌كند.

    رئيس انجمن تغذيه ايران ادامه داد: بنابراين هرچه تجمع چربي در بافت افزايش يابد شانس اكسيده شدن چربي بد خون يا LDL نيز افزايش مي‌يابد و خطر جدي براي سلامت افراد و عامل بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي به ويژه در سالمندان است.

    وي در پايان توصيه كرد: براي پيشگيري از اين عوارض بايد نسبت وزن به قد را متعادل نگاه داشت كه متخصصان تغذيه بهترين مشاور براي افراد در اين زمينه هستند.

  5. #5
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    وزن متعادل و طبيعي‌تان را از طريق BMI بسنجيد!

    وزن متعادل و طبيعي‌تان را با استفاده از شاخص توده بدن (BMI) به دست آوريد.


    به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه يزد، شما مي‌توانيد با استفاده از جداول قد و وزن، وزن متناسب با قدتان را پيدا كنيد.


    شاخص توده بدني يا همان (BMI) که حروف اول کلمات Body Mass Index مي‌باشد را مي‌توانيد با تقسيم کردن وزنتان (به کيلوگرم) بر روي قدتان (به متر) به توان دو، بدست آوريد.


    اگر BMI شما کمتر از 20 باشد، شما دچار کمبود وزن هستيد. شما بايد مراقب باشيد که وزنتان زياد کاهش نيابد و در صورت وقوع چنين وضعيتي، بايد با پزشکتان مشورت كنيد. اگر BMI شما بين 20 و 25 باشد، وزنتان متناسب با قدتان مي‌باشد.


    در صورتي كه BMI شما بين 25 و 30 قرار دارد، شما کمي دچار اضافه وزن هستيد و در صورتي که بيماري ديگري مثل آرتريت (التهاب مفاصل) نداريد، نبايد از داشتن اين اضافه وزن نگران باشيد چرا كه در بيماري آرتريت، اضافه وزن باعث بدتر شدن بيماري مي‌گردد.


    اگر BMI بيشتر از 30 باشد افزايش خطر در بروز بسياري از بيماري‌ها ايجاد مي‌شود كه اين بيماري‌ها شامل بيماري کرونر قلب، افزايش فشار خون، بعضي از سرطان‌ها، ديابت، مشکلات اسکلتي عضلاني، اختلالات توليد مثل و بيماري کيسه صفرا است.

  6. #6
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    اگرچه چاقی چیزی جز افزایش چربی بدن نیست، اما تمام روش‌هایی که در حال حاضر برای تعیین و تعریف آن به کار گرفته می‌شوند، روش‌های غیرمستقیمی ‌هستند که در واقع چربی بدن را اندازه نمی‌گیرند، بلکه به طور غیرمستقیم برآوردی از چربی بدن را ارایه می‌دهند.
    بنابراین اگر بگوییم هنوز روش صد در صد مطمئنی برای اندازه‌گیری چاقی وجود ندارد، گزافه‌گویی نیست.
    در حال حاضر، از روش‌های متفاوتی برای تعیین چاقی استفاده می‌شود که یکی از آنها bmi یا همان "نمایه توده بدنی" است. در این روش، وزن بر حسب کیلوگرم برمجذور قد بر حسب متر تقسیم شده و اعداد بزرگ‌تر از ۲۵، چاقی تلقی می‌شوند.
    در حال حاضر، این روش بهترین است، اما معایبی دارد. این نمایه گرچه اکنون در سراسر دنیا به عنوان یک روش مطلوب پذیرفته شده، اما ممکن است افرادی با این روش چاق به شمار آیند که چربی اضافی ندارند، این افراد ورزشکارانی هستند که توده عضلانی‌شان بالا است.
    از سوی دیگر، افرادی با معیار bmi ، طبیعی تلقی می‌شوند، حال آنکه دارای چربی اضافی در شکم هستند.
    به همین علت، امروزه به اندازه‌گیری دور کمر یا تعیین چاقی شکمی ‌بهای زیادی داده می‌شود، چرا که ارتباط نزدیکی با چربی احشایی دارد و به‌طور مستقل، پیش‌بینی‌کننده خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون ، چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی است.
    بدیهی است که تلفیق bmi و اندازه دور کمر، بهتر می‌تواند در ارزیابی خطر چاقی موثر باشد. در مردان دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتی متر و در زنان دور کمر بیش از ۸۸ سانتی متر به عنوان عامل خطر محسوب می‌شود.
    البته امروزه روش‌های دقیق‌تری برای اندازه‌گیری چاقی شکمی ‌وجود دارد که به عنوان مثال، می‌توان از روش mri برای تعیین دقیق‌تر چربی شکمی، نام برد.
    اینکه آیا چاقی شکمی ‌در اثر نشستن زیاد پشت میز پدید می‌آید یا آنکه حاصل عدم تعادل مصرف و دریافت انرژی است، جای بحث دارد، ولی قدر مسلم آنکه برای چاقی شکمی ‌نیز همانند چاقی عمومی، رژیم غذایی مناسب و ورزش به ویژه ورزش‌های موضعی ضرورت دارد.‌

  7. #7
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,961
    Blog Entries
    3

    پیشفرض معرفی برنامه جالب و مفید در باره bmi

    محاسبه جرم توده بدن

    ‌با استفاده از این ابزار آنلاین قادر خواهید بود به راحتی جرم توده بدن خود را که یکی از شاخصای نشانگر چاقی است را نشان دهید...
    http://www.fitness2100.com/index.php...170&Itemid=108

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
بیمارستان تخصصی بیکن مالزی