جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 3 از 3 مجموع

موضوع: ورزش در دوران قاعدگي

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,903

    پیشفرض ورزش در دوران قاعدگي

    اثرات ورزش روي قاعدگي

    زنان ورزشكار مستعد اختلالات قاعدگي از جمله تأخير در شروع آن، فقدان اوليه و ثانويه، افزايش فاصله بين دو سيكل قاعدگي و فقدان تخمك‌گذاري هستند. به‌عنوان مثال، فقدان قاعدگي در 3 تا 5 درصد كل جمعيت رخ مي‌دهد اما در 15 تا 60 درصد زنان ورزشكار مشاهده مي شود كه از جمله علل آن، وزن پايين بدن، از دست دادن سريع وزن، شروع سريع ورزش‌هاي سنگين، تغذيه ناكافي در مقايسه با احتياج به انرژي و وجود استرس‌هاي فيزيكي و رواني است.

    در صورت فقدان قاعدگي به مدت طولاني، خطر كاهش تراكم استخواني و ايجاد پوكي استخوان زودرس وجود دارد. به نظر مي‌رسد ساير اختلالات قاعدگي خانم‌ها هم در كاهش تراكم استخوان در دراز مدت مؤثر باشند. فقدان هورمون استروژن، لااقل به صورت تئوريك سبب بالا رفتن چربي‌هاي خون و ايجاد اترواسكلروز زودرس مي‌شود. پس درمان مناسب اختلالات قاعدگي اهميت به‌سزايي دارد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,903

    پیشفرض

    اما و اگرهای ورزش در دوران قاعدگی

    آیا خطرات ورزش کردن در هنگام قاعدگی جدی هستند یا این که فقط یکی دیگر از بدفهمی های پزشکی می باشند؟شما هم شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که بدون آن که درستی یا نادرستی این توصیه ها را بدانید آنها را رعایت می کنید.

    به بیشتر خانم ها توصیه می شود تا در دوران قاعدگی بعضی از فعالیت های ورزشی خود را محدود یا متوقف کنند. این توصیه ها بخصوص درباره فعالیت های ورزشی استقامتی و یا رقابت های جدی قوی تر هستند و به طور کلی زنان را به حداقل تحرکات ورزشی در طول دوران قاعدگی تشویق می کنند در این میان بایدها و نبایدهای ورزش در این دوران همیشه مورد سوال خانم ها بوده است.

    شواهد افزایش خطر آسیب ورزشی در قاعدگی چقدر مورد اعتماد هستند؟ آیا می توان با درمان خاص یا ایجاد تغییر در ورزش از خطر جلوگیری کرد؟ آیا همه ورزش ها خطرناکند یا این که فقط تعداد خاصی از ورزش ها را نباید انجام دهید؟ اگر قاعدگی روی آسیب پذیری موثر است، اگر قاعدگی مان نامنظم باشد چه کار باید کرد؟ آیا باید فعالیت های ورزشی خود را در دوره قاعدگی محدود کنیم یا نه؟ هنوز در مورد ورزش و چگونگی آن در دوران قاعدگی اما و اگرهای جدی وجود دارد.

    برخی از مطالعات انجام شده ـ ولی نه همه آنها ـ توانسته اند رابطه ای بین افزایش خطر آسیب در طول برخی مراحل چرخه قاعدگی پیدا کنند. برای مثال، در مطالعه ای در سوئد که در سال ۱۹۸۹ به چاپ رسید محققان ۸۴ زن فوتبالیست را مورد مصاحبه قرار دادند و در مورد قاعدگی و آسیب ها از آنها سوال کردند. آنها افزایش آسیب های ناشی از ضربه را در دوره پیش قاعدگی و در حین قاعدگی گزارش کردند که این آسیب در کسانی که علائم پیش قاعدگی (مانند تحریک پذیری و ناراحتی سینه) داشتند بیشتر بود.

    مطالعه دیگری از میشیگان که در سال ۱۹۹۸ به چاپ رسید، آسیب وارده به رباط را در

    ۴۰ زن مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که این آسیب ها در میانه چرخه بیشتر اتفاق می افتند. در مطالعه جدیدتر دیگری که روی دونده ها صورت گرفت معلوم شد اختلال قاعدگی با دوری طولانی تری از ورزش به علت آسیب عضلانی ـ اسکلتی همراه است و این مساله با زمان خاصی از چرخه قاعدگی مرتبط نمی باشد.

    ● علت عدم وجود پاسخ چیست؟

    هریک از شواهد فوق در مورد اثر قاعدگی بر آسیب به نتایج مختلفی دست یافته اند. قسمتی از این مساله به این خاطر است که این مطالعات روی تعداد اندکی از خانم ها صورت گرفته است و روش مطالعه آنها با هم متفاوت بوده است. چیزی که بیشتر باعث پیچیده شدن نتایج می شود این است که تعداد متغیرها بسیار است. مثلا نوع ورزش، شدت ورزش و نوع آسیب که هریک می توانند اثری متفاوت داشته باشند و نتیجه گیری را برای ما دشوار کنند.

    تئوری های مختلفی برای توضیح ارتباط بین ورزش، آسیب و چرخه قاعدگی ارائه شده اند. یکی از آنها بیان می کند که افزایش و کاهش برخی هورمون های خاص بر استحکام و انعطاف رباط ها یا تاندون ها تاثیر می گذارد، اما این تئوری یا هیچ تئوری دیگری نیست که تاکنون توانسته باشد درست بودن خود را به اثبات برساند.

    ● فعالیت ورزشی و چرخه قاعدگی

    مطالعه ها ادامه پیدا کردند و در یک مطالعه معلوم شد که گروهی از شناگران عملکرد ضعیف تری قبل از قاعدگی داشتند در حالی که در هنگام قاعدگی رکوردهای بهتری را از خود به جا گذاشتند. همچنین اسکی بازان پس از قاعدگی نتایج بهتری کسب کردند و ورزشکاران پرش طول در دوره قاعدگی موفقیت بیشتری کسب کردند.

    در مطالعه مروری که در سال ۱۹۹۴ روی این مساله انجام شد معلوم شد که در بیشتر خانم ها قاعدگی تاثیر قابل توجهی روی عملکرد ورزشی ندارد چرا که مدال های مختلف و رکوردهای جهانی در مراحل مختلف چرخه قاعدگی کسب شده است. به علاوه اغلب ورزش متوسط برای رفع علائم پیش قاعدگی توصیه می شود. بنابراین به نظر نمی رسد که قاعدگی تاثیر منفی روی عملکرد ورزشی شما داشته باشد.

    ● نتیجه چیست؟

    دانسته های فعلی ما در مورد تاثیر چرخه قاعدگی بر آسیب های ورزشی و عملکرد ورزشکاران ناکافی است و نمی توان توصیه واضحی را مطرح کرد. فاکتورهای فردی شامل سلامت کلی، نوع ورزش و وضعیت تغذیه ممکن است بیش ازمرحله چرخه قاعدگی موثر باشند.

    واضح است برخی خانم ها که از علائم پیش قاعدگی یا قاعدگی رنج می برند تمایلی برای ورزش کردن در آن هنگام ندارند. این که در هنگام قاعدگی ورزش کنید یا نه یک انتخاب شخصی است. در حالی که تحقیقات همچنان برای افزایش دانسته های ما ادامه دارند، خانم ها می خواهند بدانند که می توانند در بعضی مواقع خاص در ماه ورزش کنند یا نه.

    دانسته های فعلی ما در مورد تاثیر چرخه قاعدگی بر آسیب های ورزشی و عملکرد ورزشکاران ناکافی است و نمی توان توصیه دقیقی را در این زمینه ارائه کرد

    این شک و تردید باید با توجه به فواید و نشاط ناشی از ورزش تعدیل شود. بعلاوه خطرات ورزش بیش از اندازه که ممکن است منجر به قطع قاعدگی و افزایش خطر پوکی استخوان شود باید مد نظر قرار گیرند.

    شواهدی وجود ندارد که نشان دهد فعالیت ورزشی باید فقط در مرحله خاصی از قاعدگی محدود یا متوقف شود یا تغییری در آن داده شود. تحقیقات معلوم کرده اند که تقویت ماهیچه ها می تواند از آسیب رباط ها پیشگیری کند و این کار برای جلوگیری از آسیب موثرتر است.



    پورتال سیمرغ
    seemorgh.com
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,903

    پیشفرض

    ورزش در دوران قاعدگي ؟



    نويسنده : دکتر فاطمه مافی

    بسيارند خانم‌هايي که در دوران قاعدگي ورزش‌هاي روزانه خود را متوقف و گمان مي‌کنند ورزش در اين دوره کار درستي نيست اما در اينجا مي‌خواهيم به ان موضوع بپردازيم که ورزش آن‌قدرها هم که فکر مي‌کنيد در تضاد با اين دوره نيست!

    انجام هر نوع ورزشي مجاز است! انجام ورزش در اين دوره به حالت بدني هر فرد بستگي دارد؟ اگر شما جزو‌ آن دسته از خانم‌هايي هستيد که دچار دل‌درد و کمردرد شديد مي‌شوند، مي‌توانيد ورزش‌هاي سبکي همچون پياده‌روي يا يوگا را انتخاب کنيد اما اگر حال مساعدي داريد، انجام هيچ ورزشي دراين دوران ممنوع نيست. مي‌توانيد به تمرينات ژيمناستيک، بسکتبال يا واليبال خود ادامه دهيد .


    . خون‌ريزي شديد مي‌شود!
    حتما شما همه متوجه اين موضوع شده‌ايد که حرکت بيشتر، خون‌ريزي را هم افزايش مي‌دهد. در واقع ورزش سبب خون‌ريزي بسيار شديد و بعد از آن خستگي و بي‌هوشي و کم‌خوني نمي‌شود. ميزان خوني که شما هر ماه از دست مي‌دهيد به يک ميزان است و تنها وقتي حرکت و جنبش بدني شما بيشتر مي‌شود به دليل آنکه ضربان قلب و جريان خون تندتر مي‌شود، احساس مي‌کنيد خون‌ريزي شما نيز شدت پيدا کرده است، در حالي که ميزان خون از دست رفته يکسان است. پس نگران نباشيد و با آسودگي به ورزش خود ادامه دهيد

    . ورزش شديد سيکل ماهيانه را مختل مي‌کند
    انجام ورز‌ش‌هاي شديد مي‌تواند بر سيکل‌ ماهانه تاثير بگذارد. در واقع ميزان ترشح هورمون استروژن رابطه مستقيمي با ميزان بافت چربي در بدن دارد. وقتي ما کالري زيادي مي‌سوزانيم، ميزان ترشح استروژن کاهش چشمگيري يافته و در نتيجه ترتيب عادات به هم مي‌ريزد و حتي گاهي به طور کل قطع مي‌شود. البته فقط ورزش مسبب بروز اختلال در قاعدگي نيست.

    استرس و رژيم غذايي خيلي سخت هم مي‌تواند همين آثار را بر سيکل ماهانه داشته باشد. به همين دلايل است که معمولا ورزش کاران قاعدگي منظمي ندارند. اما اين موضوع آن‌قدرها هم مهم نيست و قدرت باروري را کاهش نمي‌دهد اما بي‌نظمي طي ماه‌ها در اثر به هم خوردن تعادل هورموني است و بايد حتما در رابطه با آن با پزشک مشورت کند

    . ورزش درد را کاهش مي‌دهد
    برخلاف آنچه عموم مردم تصور مي‌کنند، درد دوران قاعدگي با ورزش افزايش پيدا نمي‌کند. در افرادي که درد شديد دارند حتي با خوابيدن در رختخواب هم اين درد ادامه مي‌يابد. درد دوران قاعدگي به دليل ترشح ترکيباتي است که سبب انقباض رحم ، ماهيچه‌هاي کمري و شکمي مي‌شود. همچنين اين ترکيبات حساسيت اعصاب را بالا برده و سبب افزايش جريان خون در زير شکم مي‌شود. با ورزش کردن چون اکسيژن بيشتري به ماهيچه‌ها مي‌رسد، ميزان انقباض و در نتيجه دردها کاهش مي‌يابد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات در ایران سلامت