مصرف ویتامین b6 موثر در کاهش دردهای قبل از قاعدگی

یک جراح و متخصص زنان در خصوص میزان اثربخشی تاثیر مصرف ویتامین b6 گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف ویتامین b6 موجب بهبود دردهای پستان و افسردگی قبل از قاعدگی می شود که باید به میزان 50 میلی گرم در روز همراه با غذا مصرف شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سندرم قبل از قاعدگی از مشکلاتی است که زنان در سنین باروری تجربه می‌کنند، گفت: این عارضه یکی از شایعترین علل غیبت خانم‌ها در محل کار است که تشخیص آن با انجام معاینات بالینی و شرح حال بیمار قطعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اختلالات زمینه‌ای لگن موجب ایجاد دیسمنوره ثانویه می‌شود، گفت: مصرف مسکن‌های ضد التهابی (nsaids) و قرص‌های پیشگیری از بارداری جهت درمان این عارضه زیاد موثر نیست.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت مکمل‌ها در بهبود نسبی سندروم قبل از قاعدگی گفت: دیسمنوره اولیه ناشی از اقزایش میزان پروستاگلاندین‌ها در بافت آندومتر رحم است، مصرف روزانه 900 تا 1200 میلی گرم کلسیم به طور منقسم موجب بهبود علایم می‌شود.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اهمیت مصرف مکمل‌های منیزیم در کاهش چشمگیر علائم سندرم قبل از قاعدگی گفت: مصرف روزانه 200 تا 400 میلی گرم منیزیم در فاز لوتئال قاعدگی (نیمه ی دوم سیکل قاعدگی) تاثیر بسزایی در کاهش علایم قبل از قاعدگی دارد.

دکتر هاشمیان نایینی در خصوص میزان اثربخشی تاثیر مصرف ویتامین b6 گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف ویتامین b6 موجب بهبود دردهای پستان و افسردگی قبل از قاعدگی می شود که باید به میزان 50 میلی گرم در روز همراه با غذا مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف روزانه ی مصرف ویتامین b6 به میزان بیش از 200 میلی گرم با افزایش خطر دردهای عصبی محیطی همراه است.

دکتر هاشمیان نایینی با اشاره به تاثیر مصرف امگا -3 در کاهش علایم افسردگی قبل از قاعدگی گفت: امگا -3 با تغییر مسیر متابولیسم اسید آراشیدونیک از مسیر pgf 2 به 1 pge در درمان افسردگی خلقی ناشی از قاعدگی مفید است ولی امگا -3 کالری بالایی دارد.

وی تصریح کرد: مصرف ویتامین b1، روغن ماهی و منیزیم در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی موثر است.

دکتر هاشمیان نایینی در پایان یادآور شد: ماساژ درمانی موجب بهبود گذرا و فوری دردهای قاعدگی می‌شود.