جستجو در سایت توسط گوگل

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج 1 تا 10 از 13 مجموع

موضوع: موسیقی‌درمانی، روشی برای بهبود کیفیت زندگی کودکان

  1. #1
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,981
    Blog Entries
    3

    پیشفرض موسیقی‌درمانی، روشی برای بهبود کیفیت زندگی کودکان

    تاثير موسيقي بر توانايي هاي ذهني كودكان
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=974
    موسیقی‌درمانی، روشی برای بهبود کیفیت زندگی کودکان
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=974
    موسيقي تاثير زيادي در درمان بيماريهاي كودكان دارد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=974
    دانشمندان ادعاي دانش‌آموزان مبني بر اين كه موسيقي خللي در يادگيري ايجاد نمي‌كند را رد كردند
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=974
    موسيقي زنده به نوزادان نارس آرامش مي بخشد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=974
    موسيقي درد ناشي از تزريق را در كودكان كاهش مي دهد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=974
    موسیقی‌درمانی از بدو تولد + تصاویر
    موسیقی‌درمانی از بدو تولد + تصاویر
    آخرین ویرایش توسط دکتر نادر در تاریخ 05-Dec-2012 انجام شده است

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض نقش موسيقي در رشد و تکامل كودك

    دكتر اكبر كوشانفر/متخصص كودكان /استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي/نقش موسيقي در رشد و تکامل كودك
    ضربان قلب مادر؛ موزيک متن دوران جنيني

    موسيقي‌ از ديرباز به عنوان يك پديده تاريخي در زندگي انسان‌ها حضور گوناگون و پررنگي‌ داشته است. بشر اوليه به كمك حنجره و ابزاروآلات ابتدايي از سنگ و چوب، موسيقي اوليه را توليد كرده است...

    نقاشي روي ديوارها از دوران باستان مويد اين است كه موسيقي پيشينه طولاني داشته و با آفرينش بشري همزمان بوده است. موسيقي در زندگي بشر هميشه جا داشته و متاثر از محيط پيرامون خود و بيان‌كننده اوضاع و احوال همان دوره است. در واقع مفاهيمي كه كلام قادر به بيان آن نيست در قالب موسيقي گفته مي‌شود و به يادگار مي‌ماند، به همين خاطر موسيقي غم، شادي، ترس، دلهره و ديگر احوال آدمي را به گوياترين و قابل‌درك‌ترين زبان بيان مي‌كند. موسيقي مي‌تواند به عنوان آرام‌بخش و تسكين‌دهنده انسان مورد استفاده قرار گيرد. به همين جهت در قبايل بدوي براي بهبود حال بيماران از موزيك‌هاي پرجنب‌وجوش و پرتحرك و موسيقي تند بهره مي‌بردند. در حال حاضر به نقش موسيقي در پرورش استعدادهاي کودک و حتي رشد شخصيتي او پي برده‌اند. بنابراين براي آموزش نکات تربيتي از موسيقي استفاده مي‌کنند. آيا مي‌دانيد که موسيقي چه اثري بر کودک شما و رشد و تکامل او دارد؟


    اثر موسيقي بر جنينساده‌ترين ابزار موسيقي كه داراي ريتم است قلب انسان است كه حركت منظم و آهنگيني توليد مي‌كند و شنيدن صداي ضربان قلب جنين درون شكم مادرش مبين زندگي تازه و نشانه‌اي دال بر وجود يك انسان است. مطالعه‌ها نشان مي‌دهد، زدن ‌سازي توسط مادر هنگام بارداري اثر مطلوبي در جنين به جا مي‌گذارد و شنيدن صداهاي دلنشين براي جنين خوشآيند است و به رشد بهتر او منجر مي‌شود.

    نوزاد و موسيقي

    نوزادان در روزهاي اوليه زندگي خود نسبت به صداهاي مختلف عكس‌العمل نشان مي‌‌دهند. (رفلكس مورو) نوزاد صداها را مي‌شنود و نسبت به صداهاي مختلف واكنش‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهد. اغلب به صداهاي ريز با فركانس بالا واكنش بيشتري نشان مي‌دهد. شايد دليل آن حجم صوتي ايجاد شده و ظرافت اندام شنوايي نوزاد باشد كه صداهاي زير را سريع و بهتر درك مي‌كند. او صداهايي با شدت بالا و اصوات ناگهاني را دوست ندارد و اين صداها باعث ترس و دلهره‌اش مي‌شود. اغلب نوزادان نواي خوش، آهنگ‌هاي ملايم پيانو و فلوت را مي‌شنوند و احساس آرامش مي‌كنند. ساده‌ترين و زيباترين موسيقي براي شيرخواران، لالايي مادر است. اكثر نوزادان و كودكان با شنيدن لالايي مادر به خواب مي‌روند و اين عمل به صورت واكنش شرطي در او به يادگار مي‌ماند. نوع اين موسيقي لالايي در فرهنگ‌هاي مختلف متفاوت است اما همگي از احساس مادر به فرزند سرچشمه گرفته و سينه به سينه انتقال يافته است.

    لالايي نواي خواب نوزادان

    لالايي در واقع آهنگ شاعرانه شفاهي سرزمين‌هاست چرا كه هيچ مادري آنها را از روي نوشته نمي‌خواند. لالايي و زمزمه آن را تمام مادران مي‌دانند و بدون اينكه از زمينه شعر و آهنگ خارج شوند آنها را به خوبي زمزمه مي‌كنند. شايد بتوان گفت آنها طيف‌هاي رنگارنگ از آرزوها، گلايه‌ها و نيايش‌هاي معصومانه مادران هستند كه سينه به سينه از نسل‌هاي پيشين تا امروز بيان شده است. رشته‌هاي نامريي از لب‌هاي مادر تا گوش كودك و تاثير جادويي آن خواب ژرف و آرامي است كه شيرخوار را فرا مي‌گيرد. تنها زمزمه و لحن ‌گيراي مادر است كه كودك را مي‌خواباند. لحن او چون جويباري در گوش‌هاي كوچك كودك طراوت و آرامش براي خواب مي‌ريزند.

    لالالالا گلم باشي

    هميشه در برم باشي

    لالالالا گل زردم

    نبينم داغ فرزندم

    خداوندا تو ستاري

    همه خوابند تو بيداري

    به حق خواب و بيداري

    عزيزم را نگهداري

    صداي زنگ‌دار و اسباب‌بازي‌هاي ريتميك، نوزاد را تا مدتي به خود مشغول مي‌‌كند و زماني كه نوزاد رنگ‌ها را به صورتي مبهم و سايه‌وار مي‌بيند گوش او به خوبي قادر است واكنش سريعي در برابر صداها نشان دهد. در مراحل مختلف رشد يك كودك موسيقي به نوعي در شكل‌دهي شخصيت او اثر مي‌گذارد. نخستين صداها به صورت گريه و خنده ظاهر مي‌شود. همزمان با بزرگ‌تر شدن كودك او مي‌تواند صداهايي شبيه به غان و غون به كمك حنجره خود بسازد. كم‌كم با پي بردن به وجود دست‌هاي خود به اشياي دور و برش ضربه وارد مي‌كند و از به صدا درآوردن آنها احساس نشاط و شادماني مي‌كند. بدون شك تمام اين علايم غريزي است و جلوگيري از اين تظاهرات در آنها ايجاد كمبود مي‌كند. زيرا عشق به موسيقي با ما انسان‌ها متولد مي‌شود.

    کودک و موسيقي

    در سنين بالاتر، تقريبا همزمان با 2 سالگي هنگامي كه كودك قادر به تكلم و راه رفتن است، مي‌آموزد چگونه آوازي را تقليد كند حتي اگر مفهوم آن را مي‌فهمند به صورت تقليدي مي‌خواند. اگر شعري برايش بخوانيد يا موسيقي را بشنود اداي آن را در مي‌آورد. از آنجايي كه موسيقي به عنوان پديده اجتماعي و تربيتي در عصر حاضر شناخته شده از اين‌رو، آشنايي و آموزش صحيح و به موقع مي‌تواند نقش موثري در روحيه و شخصيت كودكان داشته باشد و كودكان همراه با فعاليت‌هايشان در زمينه نقاشي با زبان ورزش و به يادگيري موسيقي نيز آشنا شوند. موسيقي مي‌تواند قدرت تخيل و تمركز كودكان را پرورش دهد. به آنها نظم و تربيت ‌آموزد و لذت اجرا و شنيدن يك موسيقي خوب را به آنها هديه دهد. بهترين سال‌هاي آموزش موسيقي قبل از 5 سالگي است. نكته مهم كه بايد در هر سني روش مناسب و موردنياز آن سن اتخاذ شود موسيقي دسته‌جمعي است كه انگيزه و شوق يادگيري را در كودكان تقويت مي‌كند چرا كه حاصل شادي دسته‌‌جمعي است. هدف تمام روش‌هاي موسيقي تقويت درك، تخيل و شكوفايي استعدادهاي نهفته در كودكان است. موسيقي را نبايد فقط به عنوان كارهاي فوق برنامه و غيرضروري تلقي كرد كه هدفي جز سرگرمي ندارد. شما والدين و البته دست‌اندركاران تعليم و تربيت بايد با جديت و برنامه‌ريزي آن را در كنار دروس مدارس قرار دهيد تا ببينيد چطور موسيقي قسمتي از وجود كودكان را به خود اختصاص داده و آنها را در بسياري از مشكل‌هاي روحي و عاطفي ياري مي‌كند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض بهبود وضعیت کودکان استثنایی توسط موسیقی

    بهبود وضعیت کودکان استثنایی توسط موسیقی


    تاریخچه استفاده از موسیقی به عنوان روشی برای درمان به زمان ارسطو و افلاطون باز می‌گردد. از آن زمان به بعد رگه‌هایی جهت بهره‌گیری از اصوات و آهنگ‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف به کار رفته است اما در قرن بیستم فکر رسمی استفاده از موسیقی برای درمان مصدومین جنگ جهانی اول آغاز شد. هر چند استفاده از این روش درمانی با مشکلاتی همراه بود اما در نهایت با قدم‌هایی که برداشته شد، به تدریج این شاخه درمانی تکامل یافت و انجمن‌های متعددی جهت گسترش آن تشکیل گردید به طوری‌که در سال ۱۹۴۴ اولین برنامه آموزش موسیقی درمانی در جهان در دانشگاه میشیگان آغاز شد.
    سپس ابتدا در سال ۱۹۵۰ انجمن موسیقی درمانی و بعدها در سال ۱۹۷۱ انجمن موسیقی درمانی آمریکا یا AAMT آغاز به کار نمود و سرانجام در سال ۱۹۸۵ فدراسیون جهانی موسیقی درمانی در سطح بین‌المللی به ثبت رسید.
    در موسیقی درمانی دو روش اساسی وجود دارد: روش فعال و روش غیرفعال.
    روش غیر فعال شامل شنیدن موسیقی است که بیمار با گوش دادن موسیقی‌ای که در حال نواخته شدن است، مورد درمان قرار می‌گیرد. در این روش بیشترین تأثیر عملکرد در جهت برانگیختن و تأثیر واکنش‌های عاطفی و ذهنی است. در حالی‌که در روش موسیقی درمانی فعال که نواختن، خواندن و حرکات موزون اساس کار است، واکنش‌های مختلف عاطفی، ذهنی، جسمی و حرکتی، تحریک و برانگیخته می‌شوند.
    برنامه‌ها و روش‌های موسیقی درمانی متنوع و متناسب با نیاز افراد، تنظیم و تدارک دیده می‌شوند. محورهای اصلی برنامه‌های موسیقی درمانی، شامل شنیدن موسیقی متناسب و آرام بخش و نواختن موسیقی در گروه‌های منظم و یا انفرادی، خواندن آوازها، ترانه‌های فردی و یا گروهی می‌باشد.
    این نگاه به اثبات رسیده که انجام و ارائه روش درمانی توسط هر فردی جایز نیست. «موسیقی درمانگر»ها افرادی متخصص هستند که در زمینه‌های مختلف موسیقی و شاخه‌های درمانی، آموزش دیده‌اند. لذا به اساس بیماری‌ها، درمان‌های مختلف آن‌ها، روانشناسی موسیقی و . . . آشنا هستند و شایستگی فردی و تخصصی لازم را در این زمینه دارا می‌باشند.
    همان‌طور که می‌دانید موسیقی انواع مختلف دارد، برخی آرام و برخی تند هستند. در هر حال تأثیر موسیقی‌های مختلف بر ذهن و سلامت انسان متفاوت است. برخی از انواع موسیقی نه تنها نقش بهبوددهنده ندارند بلکه معمولا برای کارکردهای مختلف مغز و روح انسان نیز مضر به شمار می‌روند و در صورت تداوم به گوش دادن یا نواختن آن‌ها مشکلاتی را برای فرد به وجود خواهند آورد. در فرآیند درمان با موسیقی‌ای از موسیقی استفاده می‌شود که القاء آرامش و نشاط ذهنی را به همراه داشته باشد و باعث تجدید قوا و بهبود کارکردهای مغز شود. این دسته از موسیقی‌ها با ایجاد تأثیرات مختلف از جمله تقویت اراده و روحیه بیماران فرآیند درمان را سرعت می‌بخشند.
    طیف وسیعی از بیماری‌ها در طی فرآیند درمان بهبود پیدا کرده‌اند. این بیماری‌ها طبقاتی متفاوت با عللی مختلف را در بر می‌گیرند. به طور کلی عمدتا بیماری‌هایی که به نحوی با مسائل روانی‌ای که فرد در ارتباط هستند یا حالات روانی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود آن‌ها داشته باشد، در پاسخ مثبت به موسیقی درمانی شناخته شده هستند. همچنین بیماری‌های جسمی که منشأ روانی دارند با این روش بهبود پیدا می‌کنند.
    در واقع موسیقی‌درمانی رشته‌ای علمی است که متخصصین آن سال‌ها تحصیل می‌کنند و مدارج عالی و دانشگاهی دارند و شیوه‌ها و روش‌های گوناگون درمانی را می‌آموزند و به کار می‌برند. در برخی از بیمارستان‌های کشورهای پیشرفته، متخصصینی در زمینه موسیقی‌ درمانی مشغول به کار هستند و با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند. هر چند این موارد تا حدودی اهمیت این رشته را روشن می‌سازد اما توانایی آن زمانی آشکار می‌شود که از نزدیک ببینیم چگونه یک نوجوان فلج مغزی که در کنترل حرکات خود مشکل دارد در نخستین جلسه موسیقی‌ درمانی با شنیدن موسیقی شروع به تکان‌دادن دست‌های خود می‌کند و از ذوق و شادمانی می‌خندد و در پی آن انگیزه و میل به تکرار بیشتر حرکات که هدف درمان است، برانگیخته می‌شود. در مواردی موسیقی تنها ابزار و وسیله ارتباط فعال کودک با محیط است مثلا موسیقی تنها کانال ارتباط آرامش‌بخش یک کودک مبتلا به اوتیسم با محیط است او ساعت‌ها ضبط صوت را در آغوش می‌گیرد و آهنگ‌های مورد علاقه خود را گوش می‌کند و بدین ترتیب پرخاشگری و هیجاناتش از بین رفته و با محیط اطراف خود مهربان می‌شود.
    از برنامه‌های موسیقی‌درمانی برای سازگاری اجتماعی، ثبات عاطفی، کنترل شخصی، افزایش تمرکز، انگیزش، احساس ارزش شخصیتی، تقویت هماهنگی ماهیچه‌ها و تقویت مهارت‌های خودیاری استفاده می‌شود و تنظیم برنامه‌ها به گونه‌ای است که به تقویت رفتار مطلوب کودکان می‌انجامد. کودکان استثنایی برحسب نوع نقیصه حسی و حرکتی از فعالیت‌های متنوع موسیقی‌ درمانی استفاده می‌کنند. آوازخواندن، نواختن فردی و گروهی، شنیدن و انجام حرکات موزیکال، از جمله برنامه‌های جلسات موسیقی درمانی آن‌ها می‌باشد.
    موسیقی‌درمانی برای گروه‌های مختلف درمان‌جویان موثر شناخته شده است. تحقیقات انجام شده نشان داده است که موسیقی درمانگرها بر سنین مختلف افراد، از کودک تا سالخورده موثر بوده و مراجعین آن‌ها شامل افراد مختلف از جمله افرادی با بیماری‌های روانی و اختلالات رفتاری، معلولین جسمی و حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، افرادی با معلولیت‌های ذهنی و . . . می‌باشند .
    علت گرایش و علاقه مردم به موسیقی به خاطر طبیعت و فطرت آدمی است. در ساختمان عصبی انسان به طور فطری سه تمایل مهم برای گرایش به دنیای موزون اصوات و موسیقی وجود دارد:
    ▪ شنیدن،
    ▪ خواندن
    ▪ حرکت کردن.
    برای آموزش موسیقی به کودکان استثنایی به دو نکته اساسی باید توجه کرد:
    ▪ توان هوشی و شرایط ذهنی کودک
    ▪ محدودیت‌های حسی و حرکتی آن‌ها
    در آموزش موسیقی به کودکان استثنایی بهتر است از سازهایی استفاده کنیم که نواختن آن برای کودکان ساده‌تر باشد و آن‌ها را جذب کند. سازهای ارف معمولا مناسب‌ترین ساز برای آموزش کودکان استثنایی هستند. این سازها با صداهای متنوع و در اندازه های مختلف وجود دارند و بهتر است ترانه‌هایی که انتخاب می‌شوند زیبا، محرک، قابل فهم و پیرامون مسایل ملموس و زیبایی‌های دنیای کودکی باشند تا به‌خاطرسپاری آن‌ها برای کودک راحتتر گردد.
    نوع برنامه‌ها و فعالیت‌های موسیقی درمانی به نوع ناراحتی، نقیصه و مشکل بیمار با کودک بستگی دارد. برای مثال در کودکانی که دچار مشکل حرکتی هستند، برنامه‌های ریتمیک که به کنترل حرکتی آن‌ها کمک می‌کند بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد. حال اگر مشکل حرکتی با انقباض و گرفتگی عضلانی همراه باشد، ریتم‌ها و موسیقی ملایم انتخاب می‌شود و بدین ترتیب کنترل حرکتی تقویت می‌گردد. همچنین کودکانی که روان‌ترند به برنامه‌های موزیکالی احتیاج دارند که خاصیت برون‌فکنی داشته و هیجان‌ها را بیشتر تخلیه کند. معمولا جلسات موسیقی درمانی از گروه‌های کوچک تشکیل می‌شود و شرایط شرکت‌کنندگان هر چه همسان‌تر باشد، دارای اهداف و برنامه‌های مشترک بیشتر خواهند بود و این مساله به هماهنگی و تقویت بیشتر گروه کمک می‌کند.
    البته می‌توان کودکانی با توانایی‌های مختلف را در یک طبقه موسیقی درمانی قرار داد اما مهم این است که از نظر بهره هوشی فاصله زیادی با یکدیگر نداشته باشند تا در انجام تمرین‌ها و برنامه‌ها هماهنگی بیشتری ایجاد شود. طول دوره و مدت زمان جلسات بستگی به اهداف درمانی مورد نظر و مشکلات فرد دارد. تعداد جلسات درمانی گاهی هر روز و گاهی هفته‌ای چند جلسه است و مدت زمان هر جلسه به مقتضای حال و هوای هر درمانجو متفاوت است. به طور کلی فعالیت‌های موسیقی‌درمانی بر پایه چند محور کلی است که عبارت از موارد زیر هستند:
    ▪ خواندن:
    وقتی کودکان با هم می‌خوانند، مملو از شور و توانایی یکپارچه می‌شوند. ترانه‌ها تصور آن‌ها را به گونه‌ای فعال و سوزنده می‌سازد و بدیهی است انتخاب اشعاری که تصورات و برداشت‌های مثبت از محیط و پدیده‌ها را به کودک منتقل می‌سازد، اهمیت ویژه‌ای دارد. ریتم و آهنگ ترانه‌ها در کودکانی که اندکی نگران ناتوانی و ارتباط خود با محیط هستند، موفقیت و توانایی ایجاد می‌کند و کودک منزوی را فعال می‌سازد.
    در جلسات موسیقی‌ درمانی از «خواندن» استفاده‌های فراوانی می‌شود و برنامه‌های متنوعی به شکل تک‌خوانی و گروه‌خوانی طراحی می‌شود. در موسیقی ‌درمانی برای کودکان، اشعاری و آهنگ‌هایی انتخاب می‌شود که کودک بتواند آن‌ها را حفظ کند.
    ▪ ساخت آهنگ:
    منظور از ساختن آهنگ در جلسات موسیقی ‌درمانی، خلق آهنگ با ویژگی‌های دقیق موسیقی نیست بلکه ایجاد یک ریتم ساده یا خواندن شعر و آهنگ در شکل و حالتی خاص است. یکی از ویژگی‌های مهم سازهایی که در موسیقی ‌درمانی به کار می‌روند ـ مانند سازهای ارف ـ نواختن ساده آن‌هاست، به طوری که با انتخاب تیغه‌های محدودی از آن‌ها می‌توان آهنگ ساده و یا ریتم تازه‌ای را به راحتی ساخت.
    بنابراین مهم این است که افراد ساختن را تجربه کنند و فعالیت مثبت و موثر خود را در ایجاد اشکالی ساده از فعالیت‌های موسیقی ببینند. این تجربه احساس توانایی و اعتماد آن‌ها را نسبت به خود بالا می‌برد و ترس و نگرانی آن‌ها را از فعالیت‌های شخصی و ارتباط با وسایل و ابزار موسیقی که نشانه و نماینده‌ای از مسایل مختلف محیطی است کاهش می‌دهد.
    ▪ گوش‌ دادن به موسیقی:
    شنیدن موسیقی از زمره برنامه‌های موسیقی‌درمانی است. ذهن با گوش‌ دادن، در دنیای اصوات و ملودی‌ها قرار می‌گیرد و موضوعی برای توجه و تمرکز پیدا می‌کند. با شنیدن آهنگ‌ها، احساس‌های گوناگون را به راحتی می‌توان به وجود آورد که چنین تجربه‌های وسیعی، با نواختن سازها (به دلیل محدودیت) به دست نمی‌آید. شنیدن، افراد را در یک تجربه مشترک سهیم می‌سازد زیرا توجهی که در گوش‌دادن گروهی به وجود می‌آید و در تنهایی ایجاد نمی‌شود. گوش‌دادن به موسیقی در بروز احساسات کودکان و برون‌فکنی تصورات آن‌ها بسیار موثر است علاوه بر آن، تقویت گوش از راه شنیدن، دقت کودکان را به محرک‌های شنوایی افزایش می‌دهد.
    ▪ حرکات موزیکال:
    حرکات موزیکال دامنه وسیعی از فعالیت‌های موسیقی ‌درمانی را تشکیل می‌دهد چرا که این حرکات خود، ترجمه‌ احساس‌های درونی هستند و نیروهای نامرئی ایجاد می‌کنند؛ احساس‌هایی که نمی‌توان آن‌را با بیان بدون واسطه توصیف کرد. حرکات به روح و احساس ما متصل هستند و شیوه‌هایی از تفکر و اندیشه به حساب می‌آیند.
    هر حرکتی می‌تواند گویای نوعی احساس باشد در ضمن باید به این نکته توجه نمود که در واقع مشارکت در حرکات موجب فعال‌کردن انرژی می‌شود نه کیفیت حرکات. پس بهتر است که حرکات، ساده و انعطاف‌پذیر باشند و هر چه بیشتر حرکات تناسب بیشتری با موسیقی داشته باشند، انرژی بیشتری نیز برای استفاده دستگاه‌ها از بدن آزاد خواهد شد.



    مهسا پوربختیار


    سایت تخصصی موسیقی ریتم ( www.rhythmpress.ir )
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #4
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض موسیقی درمانی / کاربردبرای کودکان استثنایی

    کاربردبرای کودکان استثنایی


    ● دید کلی
    موسیقی‌درمانی رشته‌ای علمی است که متخصصین آن سالها تحصیل می‌کنند و مدارج عالی و دانشگاهی دارند و شیوه‌ها و روشهای گوناگون درمانی را می‌آموزند و بکار می‌برند. در برخی از بیمارستان‌های کشورهای پیشرفته ، متخصصینی در زمینه موسیقی‌درمانی مشغول بکار هستند و با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند. هر چند این موارد تا حدودی اهمیت این رشته را روشن می‌سازد اما توانایی آن زمانی آشکار می‌شود که از نزدیک ببینیم چگونه یک نوجوان فلج مغزی که در کنترل حرکات خود مشکل دارد.
    در نخستین جلسه موسیقی‌درمانی با شنیدن موسیقی شروع به تکان‌دادن دست‌های خود می‌کند و از ذوق و شادمانی می‌خندد و در پی آن انگیزه و میل به تکرار بیشتر حرکات که هدف درمان است، برانگیخته می‌شود. در مواردی موسیقی تنها ابزار و وسیله ارتباط فعال کودک با محیط است، مثلا یک کودک مبتلا به اوتیسم تنها کانال ارتباط آرامش‌بخش او با محیط ، موسیقی است. او ساعت‌ها ضبط صوت را در آغوش می‌گیرد. و آهنگ‌های مورد علاقه خود را گوش می‌کند و بدین ترتیب پرخاشگری و هیجاناتش از بین رفته و با محیط اطراف خود مهربان می‌شود.
    ● اثرات موسیقی‌درمانی
    از برنامه‌های موسیقی‌درمانی برای سازگاری اجتماعی ، ثبات عاطفی ، کنترل شخصی ، افزایش تمرکز ، انگیزش ، احساس ارزش شخصیتی ، تقویت هماهنگی ماهیچه‌ها و تقویت مهارت‌های خودیاری استفاده می‌شود و تنظیم برنامه‌ها به گونه‌ای است که به تقویت رفتار مطلوب کودکان می‌انجامد. کودکان استثنایی برحسب نوع نقیصه حسی و حرکتی از فعالیت‌های متنوع موسیقی‌درمانی استفاده می‌کنند. آوازخواندن، نواختن فردی و گروهی ، شنیدن و انجام حرکات موزیکال ، از جمله برنامه‌های جلسات موسیقی درمانی می‌باشد.
    موسیقی‌درمانی برای گروههای مختلف درمان‌جویان موثر شناخته شده است. تحقیقات انجام شده نشان داده است که موسیقی درمانگرها با سنین مختلف افراد ، از کودک تا سالخورده کار کرده و مراجعین آنها شامل افراد مختلف از جمله: افرادی با بیماری‌های روانی و اختلالات رفتاری ، معلولین جسمی و حرکتی ، نابینایان ، ناشنوایان ، افرادی با معلولیت‌های ذهنی و... می‌باشند.
    ● تمایلات مهم برای گرایش به موسیقی
    موسیقی‌درمانی بیش از هر تکنیک درمانی دیگر با زندگی روزمره آمیخته و با نیاز و احساس آنها عجین شده است. علت گرایش و علاقه مردم به موسیقی بخاطر طبیعت و فطرت آدمی است. در ساختمان عصبی انسان بطور فطری سه تمایل مهم برای گرایش به دنیای موزون اصوات و موسیقی وجود دارد:
    ۱) شنیدن
    ۲) خواندن
    ۳) حرکت‌کردن
    ● نکاتی برای آموزش موسیقی به کودکان استثنایی
    سیر تحول و پیشرفت موسیقی‌درمانی در ایران بطور پیوسته طی نگردیده و در مقاطعی در حد ذهنی و نوشتاری باقی مانده است. برای پیشرفت در این خصوص ، لازمه کار ، استفاده از اطلاعات جدیدی در این زمینه پیمودن راههای تجربی برای کشف و ایجاد زیرساخت‌های درمانی موسیقی ایران است. البته بدیهی است که بدون وجود رشته موسیقی‌درمانی در دانشگاههای ایران ، امکان تحرک برای محققان ، و مطالعه و آزمایش برای دانش‌پژوهان میسر نخواهد بود. کودکان استثنایی نیز همانند کودکان عادی به موسیقی علاقه دارند، خصوصا اگر دریابند که می‌توانند با تمرین‌های مداوم و با سازهای ساده آهنگ‌ها را نواخته و آواز بخوانند، علاقه و همکاری آنها فوق‌العاده می‌شود.
    برای آموزش موسیقی به کودکان استثنایی به چند نکته اساسی باید توجه کرد:
    ▪ توان هوشی و شرایط ذهنی کودک
    ▪ محدودیتهای حسی و حرکتی آنها
    در آموزش موسیقی به کودکان استثنایی بهتر است از سازهایی استفاده کنیم که نواختن آن برای کودکان ساده‌تر باشد و آنها را جذب کند. سازهای ارف معمولا مناسب ترین ساز برای آموزش کودکان استثنایی هستند. این سازها با صداهای متنوع و در اندازه های مختلف وجود دارند و بهتر است ترانه‌هایی که انتخاب می‌شوند زیبا ، محرک و قابل فهم ، و پیرامون مسایل ملموس و زیبایی‌های دنیای کودکی باشد تا بخاطرسپاری آنها برای کودک راحتتر گردد.
    ● نوع برنامه‌ها در موسیقی درمانی
    نوع برنامه ها و فعالیت های موسیقی درمانی به نوع ناراحتی ، نقیصه و مشکل بیمار با کودک بستگی دارد. برای مثال در کودکانی که دچار مشکل حرکتی هستند، برنامه‌های ریتمیک که به کنترل حرکتی آنها کمک می‌کند بیشتر مدنظر قرار می گیرد، حال اگر مشکل حرکتی با انقباض و گرفتگی عضلانی همراه باشد، ریتم‌ها و موسیقی ملایم انتخاب می‌شود و بدین ترتیب کنترل حرکتی تقویت می‌گردد. همچنین کودکان روان‌ترند به برنامه‌های موزیکالی احتیاج دارند که خاصیت برون‌فکنی داشته و هیجان‌ها را بیشتر تخلیه کنند. معمولا جلسات موسیقی درمانی از گروه‌های کوچک همانند تشکیل می‌شود و شرایط شرکت کنندگان هرچه همسان‌تر باشد، اهداف و برنامه‌های مشترک بیشتر خواهند بود و این مساله به هماهنگ و تقویت بیشتر گروه کمک می‌کند.
    البته می‌توان کودکانی با توانایی‌های مختلف را در طبقه موسیقی درمانی قرار داد، اما مهم این است که از نظر بهره هوشی فاصله زیادی با یکدیگر نداشته باشند تا در انجام تمرین‌ها و برنامه‌ها هماهنگی بیشتری باشد. طول دوره و مدت زمان جلسات بستگی به اهداف درمانی مورد نظر و مشکلات فرد دارد. تعداد جلسات درمانی گاهی هر روز و گاهی هفته‌ای چند جلسه است و مدت زمان هر جلسه به مقتضای حال و هوای هر درمانجو متفاوت است. بطور کلی فعالیت‌های موسیقی‌درمانی بر پایه چند محور کلی است که عبارتند از:
    ▪ خواندن
    وقتی کودکان باهم می‌خوانند، مملو از شور و توانایی یکپارچه می‌شوند. ترانه‌ها تصور آنها را به گونه‌ای فعال و سوزنده می‌سازد و بدیهی است انتخاب اشعاری که تصورات و برداشت‌های مثبت از محیط و پدیده‌ها را به کودک منتقل می‌سازد، اهمیت ویژه‌ای دارد. ریتم و آهنگ ترانه‌ها در کودکانی که اندکی نگران ناتوانی و ارتباط خود با محیط هستند، موفقیت و توانایی ایجاد می‌کند و کودک منزوی را فعال می‌سازد.
    در جلسات موسیقی‌درمانی از خواندن استفاده‌های فراوان می‌شود و برنامه‌های متنوعی بشکل تک خوانی و گروه خوانی طراحی می‌شود. در موسیقی‌درمانی برای کودکان ، اشعاری که برای خواندن انتخاب می‌شوند باید کوتاه ، تمایل فهم و با آهنگی ساده باشد تا کودکان بتوانند آنها را حفظ کنند.
    ▪ ساخت آهنگ
    منظور از ساختن آهنگ در جلسات موسیقی‌درمانی ، خلق آهنگ با ویژگی‌های دقیق موسیقی نیست، بلکه ایجاد یک ریتم ساده یا خواندن شعر و آهنگ در شکل و حالتی خاص است. یکی از ویژگی‌های مهم سازهایی که در موسیقی‌درمانی بکار می‌روند مانند سازهای ارف نواختن ساده آنهاست، بطوری که با انتخاب تیغه‌های محدودی از آنها می‌توان آهنگ ساده و یا ریتم تازه‌ای را به راحتی ساخت.
    بنابراین مهم این است که افراد ساختن را تجربه کنند و فعالیت مثبت و موثر خود را در ایجاد اشکالی ساده از فعالیت‌های موسیقی ببینند. این تجربه احساس توانایی و اعتماد آنها را نسبت به خود بالا می‌برد و ترس و نگرانی آنها را از فعالیت‌های شخصی و ارتباط با وسایل و ابزار موسیقی که نشانه و نماینده‌ای از مسایل مختلف محیطی است کاهش می‌دهد.
    ▪ گوش‌دادن به موسیقی
    شنیدن موسیقی از زمره برنامه‌های موسیقی‌درمانی است. ذهن با گوش‌دادن، در دنیای اصوات و ملودی‌ها قرار می‌گیرد و موضوعی برای توجه و تمرکز پیدا می‌کند. با شنیدن آهنگ‌ها ، احساس‌های گوناگون را به راحتی می‌توان بوجود آورد که چنین تجربه‌های وسیعی ، با نواختن سازها (به دلیل محدودیت) بدست نمی‌آید. شنیدن، افراد را در یک تجربه مشترک سهمی می‌سازد، توجهی که در گوش‌دادن گروهی بوجود می‌آید و در تنهایی ایجاد نمی‌شود. گوش‌دادن به موسیقی در بروز احساسات کودکان و برون‌فکنی تصورات آنها بسیار موثر است علاوه بر آن ، تقویت گوش از راه شنیدن، دقت کودکان را به محرک‌های شنوایی افزایش می‌دهد.
    ▪ حرکات موزیکال
    حرکات موزیکال دامنه وسیعی از فعالیت‌های حرکتی موسیقی‌درمانی را تشکیل می‌دهد و بسیاری از برنامه‌های درمانی بر مبنای آن طراحی می‌شود حرکات موزون خود نوعی موسیقی است، حرکات ترجمه‌ احساس است و نیروها و احساس‌های درونی و نامرئی می‌کند، احساس‌هایی که با بیان نمی‌توان توصیف کرد. حرکات بدون واسطه به روح و احساس ما متصل هستند و شیوه‌هایی از تفکر و اندیشه به حساب می‌آیند.
    هر حرکتی می‌تواند گویای نوعی احساس باشد در ضمن باید به این نکته توجه نمود که در واقع مشارکت در حرکات موجب فعال‌کردن انرژی می‌شود نه کیفیت حرکات. پس بهتر است که حرکات سازه و انعطاف‌پذیر باشد و هر چه بیشتر حرکات با موسیقی مناسب آن انجام بگیرد، انرژی بیشتری برای استفاده دستگاهها و اندازه‌های مربوطه بدن آزاد خواهد شد.



    شبکه رشد
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  5. #5
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض موسيقي مناسب/ بهبود پرخاشگري کودکان

    يك روانپزشك:
    انتخاب صحيح موسيقي در بهبود كاركرد مغز و تقويت حافظه موثر است
    استفاده مداوم از موسيقي مناسب، باعث بهبود پرخاشگري كودكان مي‌شود


    يك متخصص اعصاب و روان گفت: در بيماران روحي نوعي درهم ريختگي روحي و هيجاني وجود دارد؛ به طوري كه شنيدن موسيقي باعث نظم در هيجانات اين بيماران شده و به آرامش آنها كمك مي‌كند.

    دكتر اميررضا چمني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)منطقه يزد، گفت: موسيقي قابليت لمس جنبه‌هاي دروني‌تر انسان مانند احساسات و هيجانات را فراهم مي‌كند و باعث خودآگاهي انسان نسبت به احساس خود مي‌شود. همچنين در بيماران روحي باعث نظم در هيجانات و دستيابي به آرامش مي‌شود.

    وي افزود: شروع زندگي انسان همراه با شنيدن موسيقي است به طوري كه جنين و نوزاد با شنيدن صداي تنفس و ضربان قلب مادر آرامش مي‌گيرد و همچنين در طبيعت نيز انسان با نغمه‌هاي اطراف خود مانوس است.

    اين روانپزشك با تاكيد بر تاثير موسيقي بر هيپوفيز و حافظه اظهار داشت: موسيقي باعث ترشح اندروفين در بدن شده كه نشاط و تسكين درد را به دنبال خواهد داشت و همچنين موجب بهبود كارايي مغز مي‌شود.

    وي افزود: موسيقي به دو شكل مي‌تواند به بهبود وضع جسمي و روحي فرد كمك كند به طوري كه در فرد شنونده باعث تحريك واكنش‌هاي عاطفي و ذهني فرد مي‌شود و در فرد نوازنده كه خود نيز در ايجاد موسيقي فعال است، علاوه بر تحريك عواطف موجب تقويت ارتباط جسم و ذهن شده و به هماهنگي اين ارتباط در بدن كمك مي‌كند.

    دكتر چمني اظهار كرد: از آنجايي كه نواختن موسيقي به صورت گروهي يا فردي انجام مي‌شود و تاثير آن نيز بر روح متفاوت است بنابراين تاثير نواختن و يا شنيدن آن مي‌تواند غمگين كننده، اضطراب آور يا نشاط بخش و آرام كننده باشد.

    اين متخصص اعصاب و روان گفت: در موسيقي درماني استفاده درست و به جا از موسيقي نشان دهنده هنر درمانگر است كه بتواند متناسب با هيجان فرد موسيقي مناسب را پيشنهاد كند.

    وي ادامه داد: برخي از آهنگها همچون برخي صداهاي گوش خراش در طبيعت مي‌توانند تاثير مخربي داشته باشند و حتي موجب ايجاد غم و افسردگي در فرد شوند. انتخاب درست و به جاي موسيقي مي‌تواند تا حد زيادي در بهبود كاركرد مغز و افزايش نشاط افراد، كاهش خستگي و درد موثر باشد به طوري كه در درمان بيماري‌هاي روحي و يا جسمي كه منشا روحي دارند نيز به كار مي‌رود. همچنين موسيقي در تقويت حافظه، يادگيري و درمان بعضي از اختلالات خواب نيز نقش مهمي دارد.

    دكتر چمني تصريح كرد: موسيقي با شل كردن عضلات در كسب آرامش به فرد كمك كرده و چون باعث دور كردن ذهن از افكار منفي مي‌شود مي‌تواند در درمان افسردگي و بيماري‌هاي دو قطبي رواني همچون (افسردگي – شيدايي) نيز نقش داشته باشد.

    وي گفت: استفاده مداوم از موسيقي مناسب مي‌تواند اختلالات روحي كودكان همچون پرخاشگري را نيز بهبود بخشد.

    اين روانپزشك يكي ديگر از فوايد موسيقي درماني را در روش گروه درماني دانست و افزود: در اين روش گروهي از افراد كه داراي مشكلات روحي هستند، تحت موسيقي درماني قرار مي‌گيرند و اين افراد بعد از مدتي از گوشه‌گيري و انزوا خارج شده و روند اجتماعي شدن در آنان افزايش مي‌يابد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  6. #6
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض موسیقی به رشد نوزادان نارس کمک می کند

    پخش موسیقی در واحدهای مراقبت از نوزادان به رشد بهتر و سریعتر نوزادان نارس کمک خواهد کرد

    موسیقی به رشد نوزادان نارس کمک می کند

    پژوهشگران کانادایی دریافتند که پخش موسیقی در واحدهای مراقبت از نوزادان به رشد بهتر و سریعتر نوزادان نارس کمک می کند.

    به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل ازنیویورک تایمز ، محققان دانشگاه آلبرتا در تحقیقات خود نشان دادند بیمارستانهایی که در بخش نوزادان نارس موسیقی پخش می کنند به این نوزادان در رشد بهتر و سریعتر کمک می کنند.

    به گفته این محققان، موسیقی در نوزادان نارس، رنج ناشی از روند درمانهای دردناک را کاهش می دهد و به آنها کمک می کند که بیشتر غذا بخورند.

    به نظر می رسد که موسیقی اثرات مثبتی بر روی پارامترهای فیزیولوژیکی مثل ضربان قلب و تنفس دارد.

    در کانادا بسیاری از واحدهای مراقبت از نوزادان از موسیقی برای درمان و رشد کودکان نارس استفاده می کنند.

    این بررسیها نشان می دهد که “لالایی” و اصوات دیگری که برای نوزاد تداعی گر صداهایی است که در دوران جنینی خود می شنیده است می توانند در رشد بهتر آن نقش داشته باشند. به علاوه موسیقی کلاسیک مثل آثار موتزارت نیز عملکردی شبیه لالایی دارند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  7. #7
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض بدن کودکتان به موسیقی هم نیاز دارد

    بدن کودکتان به موسیقی هم نیاز دارد

    می توان از بدن برای ایجاد صداهای موسیقایی استفاده کرد. صداهای موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار نمی دهند، مثل صدای پرنده ها، آواز چکاوک ها و صدای سازهای مختلف، اما صداهای غیر موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار می دهند، مثل صدای بوق ماشین ها و کامیون ها و صدای بوق کشتی ها.


    بازی می تواند ناراحتی ها و نارسایی های رفتاری و اجتماعی کودکان را تعدیل کرده و شیوه های زندگی و یادگیری را برای کودکان آسان تر کند. کودکان به وسیله بازی تسلط و کنترل بدن خود را به دست می آورند و مهارت های حرکتی مناسب پیدا می کنند. کودکان وقتی به شکل گروهی بازی می کنند خود را متعلق به آن گروه می دانند و از این طریق فرصت می یابند ضمن قرار گرفتن و ایفای نقش در گروه با دیگران نیز ارتباط برقرار کنند و دیدگاه های دیگران را بشناسند و به آن اهمیت دهند. یکی از کارهای گروهی بچه ها بازی با وسایل و آلات موسیقی ساده و ابتدایی است. به عبارتی آموزش و شناسایی صداهایی که به وسیله اعضای بدن مثل لب ها، دست ها و پا ها می توان ایجاد کرد، برای کودکان بسیار جالب و هیجان انگیز است. در قفسه سینه ما یک طبل کوچک وجود دارد. وقتی درون یک اتاق ساکت بنشینید و دست راست تان را طرف چپ سینه خودتان بگذارید صدای قلب خودتان را می شنوید، بوم بوم. بوم بوم. پا ها و دست های شما مثل کوبه های طبل هستند. وقتی با پا های تان روی زمین می کوبید یا وقتی می دوید صدای بوم بوم شنیده می شود.

    ● بدن شما یک ساز است

    می توان از بدن برای ایجاد صداهای موسیقایی استفاده کرد. صداهای موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار نمی دهند، مثل صدای پرنده ها، آواز چکاوک ها و صدای سازهای مختلف، اما صداهای غیر موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار می دهند، مثل صدای بوق ماشین ها و کامیون ها و صدای بوق کشتی ها. بدن پر از موسیقی است. انسان می تواند با لب های خود صدا ایجاد کند که ساده ترین آن سوت زدن است. اگر لب های خود را جمع کنید و فوت کنید می توانید صدا ایجاد کنید. وقتی با دو دست لب های تان را می گیرید و صحبت می کنید مثلا می گویید مادر و پدر، صدای تان کلفت می شود که به این نوع صدا می گویند صدای کم. ولی وقتی در حالت عادی صحبت می کنید صدا نازک است که به آن صدای زیر می گویند. تمرین کنید. اگر زبان را به سقف دهان تان بچسبانید و جدا کنید صدای جالبی می شنوید.

    ● شکل نت ها

    نت گرد: این نت در واقع ۸ ضرب دارد. کودک باید بتواند ۷ دست و یک پا به زمین بکوبد. علامت های ضربدر که در بالای خط راست هستند، زدن دست و علامت های ضربدر که در پایین خط راست هستند کوبیدن پا به زمین را نشان می دهند.

    شکل نت سفید که نصف نت گرد است، ۴ ضرب دارد. (۳ دست و یک پا)

    شکل نت سیاه که نصف نت سفید است، در واقع ۲ ضرب دارد. (یک دست و یک پا) (*)

    شکل نت چنگ که نصف نت سیاه است، یک ضرب دارد. (یک دست) (*)

    ● زیر و بمی نت ها را با بدن خود حس کنید

    از کودک بخواهید خم شود و در حالی که انگشتانش روی زمین است، نت دو را بخواند. بعد کم کم بلند شود و بقیه نت ها را بخواند تا به نت دو بالا برسی و دستانت به طرف آسمان کشیده شوند. به ترتیب که کودک نت ها را می خواند باید با هر نت کمی بالا تر برود تا فاصله نت ها را کاملا احساس کنند. بهتر است این تمرین را با یک ساز همراه کنید. اما طوری بزنید که از صدای بچه ها بلند تر نباشد تا بچه بتواند صدای خودش را بشنود.

    بــازی می تــوانــد ناراحتی ها و نارسایی های رفتاری و اجتماعی کودکان را تعدیل کرده و شیوه های زندگی و یادگیری را برای کودکان آسان تر کند. کودکان به وسیله بازی تسلط و کنترل بدن خود را به دست می آورند و مهارت های حرکتی مناسب پیدا می کنند

    ● آموزش را شروع کنید

    برای آموزش موسیقی ابتدا باید الفبای موسیقی را آموخت. حروف الفبای موسیقی، «نت» نامیده می شوند. نام نت هایی که در موسیقی به کار می رود به این ترتیب است: دو، ر، می، فا، سل، لا، سی اشکال نت فقط چهار شکل است: نت گرد ، نت سفید، نت سیاه و نت چنگ. برای آموزش شکل نت ها به کودکان ۴ تا ۶ سال، نت ها به یک خانواده تشبیه می شوند. نت گرد که مامان بزرگ موسیقی نامیده می شود درست مثل مامان بزرگ ها یک صورت گرد دارد. نت سفید که نصف نت گرد است، مامان موسیقی و نت سیاه دختر موسیقی نامیده می شوند. نت چنگ که نوه موسیقی نامیده می شود هم نصف نت سیاه است. کشش هر یک از نت ها به ترتیب از نت سفید تا نت چنگ نصف دیگری است. برای آموزش ابتدایی ریتم، بچه ها باید بتوانند دست کم تا عدد ۸ بشمارند. بچه ها باید به صورت دایره بایستند و پا های شان را روی زمین بکوبند و بشمارند و بین شمارش فاصله نیندازند. در واقع این، آموزش ریتم به بچه هاست. آنها می توانند با دست ها روی ران های پا بکوبند و از یک تا هشت بشمارند؛ یک بار با دست راست روی پای راست یک بار با دست چپ روی پای چپ.

    می توان از بدن برای ایجاد صداهای موسیقایی استفاده کرد. صداهای موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار نمی دهند، مثل صدای پرنده ها، آواز چکاوک ها و صدای سازهای مختلف، اما صداهای غیر موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار می دهند، مثل صدای بوق ماشین ها و کامیون ها و صدای بوق کشتی ها. بدن پر از موسیقی است.



    شهرزاد
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  8. #8
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی کودکان و بزرگسالان را افزایش دهد

    موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی کودکان و بزرگسالان را افزایش دهد


    پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات گوناگون نشان می دهد که موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی را در میان کودکان و بزرگسالان تا ۷ درجه افزایش دهد. دانشمندان با انجام تحقیقاتی ادعا کرده‌اند افرادی که می‌توانند یک ساز موسیقی را بنوازند باهوشترند، زندگی اجتماعی بهتری دارند و در تحصیلات خود موفق‌ترند.

    به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم یک ابزار موسیقی را می‌نوازند بعد از مدتی شکل و قدرت مغز خود را تغییر می‌دهند که این عامل در نهایت می‌تواند به بهبود مهارتها و تواناییهای ادراکی آنها منجر شود. حتی نواختن موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی را در میان کودکان و بزرگسالان تا ۷ درجه افزایش دهد.

    محققان در این باره اعلام کردند: شواهد نشان می‌دهد مغز موسیقی‌دانان از لحاظ ساختار و عملکرد با افرادی که با موسیقی آشنایی ندارند تفاوتهای زیادی دارد. نواختن موسیقی سبب می‌شود قسمتهای خاصی از مغز که وظیفه پردازش و نواختن یک آهنگ خاص را دارند تقویت شوند. این قسمتها همچنین وظایف دیگری مانند تواناییهای حرکتی، مهارتهای شنیداری و ذخیره‌سازی اطلاعات را دارند و زمانی که فردی شروع به آموختن نواختن یک ساز می‌کند این قسمتها به طور قابل توجهی رشد کرده و عملکرد آنها طی دوران آموزش روز به روز بهتر می‌شود.

    لوتز جانک، روانشناس دانشگاه زوریخ، در این‌باره گفت: «آموختن موسیقی بدون شک فواید زیادی برای مغز انسان دارد تا جایی که می‌تواند ضریب هوشی (iq) فرد را تا ۷ امتیاز افزایش دهد. ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که حتی افراد بالای ۶۵ سال‌ هم، ۴ یا ۵ ماه بعد از شروع به آموزش نواختن یک ساز تغییرات زیادی در مغزشان به وجود می‌آید. حتی چند هفته بعد از شروع آموزش موسیقی نشانه‌های مثبتی در مغز سالمندان دیده می‌شود که این تغییرات در نهایت سبب می‌شود سالمندان ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را به تأخیر بیندازند و حتی از بروز بعضی از فلجی‌ها که به خاطر کاهش عملکردی مغز به وجود می‌آید پیشگیری می‌شود.»

    موسیقی روی هر دو نیمکره مغزی انسان تأثیر‌گذار است و باعث تقویت هر دو بخش می‌شود. قسمتهایی از مغز افرادی که موسیقی می‌نوازند و وظیفه کنترل قدرت شنیداری، حافظه و قسمتهایی که وظیفه کنترل دستها را دارند در حین آموزش موسیقی به بهترین شکل تمرین داده می‌شوند و تقویت می‌شوند.

    موسیقی به دو شکل می‌تواند به بهبود وضع جسمی و روحی فرد کمک کند به طوری که در فرد شنونده باعث تحریک واکنش‌های عاطفی و ذهنی فرد می‌شود و در فرد نوازنده که خود نیز در ایجاد موسیقی فعال است، علاوه بر تحریک عواطف موجب تقویت ارتباط جسم و ذهن شده و به هماهنگی این ارتباط در بدن کمک می‌کند. از آنجایی که نواختن موسیقی به صورت گروهی یا فردی انجام می‌شود و تأثیر آن نیز بر روح متفاوت است بنابراین تأثیر نواختن و یا شنیدن آن می‌تواند غمگین کننده، اضطراب آور یا نشاط بخش و آرام‌کننده باشد.

    جانک در ادامه گفت: «در مورد کودکان ما متوجه شدیم یاد گرفتن موسیقی به آنها نظم و توجه بیشتر و برنامه‌ریزی را می‌آموزد که همه این تواناییها برای بهبود عملکرد این کودکان در طول دوران تحصیل آنها در مدرسه و دانشگاه بسیار مفید است. کودکانی که موسیقی را فرا‌می‌گیرند با سرعت بیشتری می‌توانند خود را با آموزش زبان…
    دوم تطبیق دهند و کلمات را مدت زمان بیشتری در ذهن خود نگاه دارند. البته نواختن موسیقی تنها روش برای تقویت این مهارتها نیست، اما ما مطمئنیم این روش میتواند درکنار دیگر متدها کمک مؤثری به انسانها کند. زمانی که شما در حال آموزش موسیقی هستید باید نت‌های موسیقی را بیاموزید، زمانبندی‌ها را رعایت کنید و بتوانید صداها را بهتر به ذهن خود بسپارید.

    تقویت همین مهارتها به شما کمک می‌کند زبانهای جدید را بهتر بیاموزید و کلمات را مدت طولانی‌تری در ذهن خود به خاطر بسپارید. موسیقی آن چنان تأثیری روی انعطاف‌پذیری مغز دارد که ما به دنبال استفاده از آن برای کمک به بیماران ذهنی هستیم و تحقیقات زیادی در مورد علم موسیقی – درمانی هم‌اکنون در نقاط مختلف جهان در حال انجام است.»

    از طرف دیگر، قرار گرفتن کودکان درمعرض موسیقی حال چه آنها موسیقی را بنوازند وچه به آن‌ گوش بدهند اثرات بسیار مفیدی روی قدرت شنیداری آنها دارد. محقق دونالد هاگس، استاد دانشگاه کارولینا، دراین باره گفت: «هیچ چیزی مانند موسیقی نمی‌تواند همه قسمت‌های مغزی را فعال کند. زمانی که کودکان با موسقی آشنا می‌شوند قسمت‌های زیادی از مغز آنها به طور همزمان تقویت می‌شوند که از جمله آن می‌توان به مرکز زبان‌آموزی و محاسباتی اشاره کرد.

    کودکانی که موسیقی گوش می‌دهند قدرت شنیداری آنها به طورقابل توجهی افزایش پیدا می‌کندکه همین عامل سبب می‌شود مهارت‌های زبان‌آموزی آنها رشد چشمگیری داشته باشد. این کودکان بهتر می‌توانند الگوهای زبانی را تقلید کرده و فراز و فرودهای خاص هر زبان را تحلیل کنند که همه این مسائل به بهترین شکل می‌توانند روی مهارت‌های زبان‌آموزی تأثیر مثبت داشته باشد.»

    جالب این‌جاست که هیچ‌گاه برای آشنا کردن کودکان با موسیقی دیر نیست. تحقیقات نشان داده که کودکان حتی قبل از تولد نیز می‌توانند به صدای موسیقی گوش داده و آن را به خاطر بسپارند. کودکانی که موسیقی می‌آموزند در امتحاناتی که رابطه مستقیم با قدرت شنیداری دارند نتایج بسیار بهتری می‌گیرند. هرچه زمانی که کودکان در طول هفته به یادگیری موسیقی اختصاص می‌دهند بیشتر باشد به همان میزان قدرت شنیداری آنها نیز بیشتر است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که قبل از شروع امتحانات خود به موسیقی‌های اجرا شده توسط موتزارت گوش می‌دهند در امتحانات نتایج بهتری می‌گیرند. این نتایج به خصوص در درس ریاضیات بیشتر به چشم می‌خورد که نشان از تأثیر مثبت موسیقی در قدرت پردازش مغزی دارد.

    موسیقی همچنین می‌تواند روی رفتار کودکان تأثیر مثبتی داشته باشد به طوری که کودکان زمانی که به شکل گروهی اقدام به آموزش موسیقی می‌کنند با مفاهیمی مانند همکاری، بردباری و نظم گروهی آشنا شده و آنها را به طور عملی می‌آموزند.

    نواختن موسیقی به شدت حس اعتماد به نفس کودکان را افزایش می‌دهد.

    زمانی که کودکی قادر به نواختن یک ساز خاص است از طرف دیگران مورد تحسین واقع می‌شود و همین عامل تأثیر بسیار شگرفی در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس در میان کودکان دارد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  9. #9
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض موسيقي موجب بهبود دامنه توجه دختران کم توان ذهني مي شود

    براساس يک پژوهش:
    موسيقي موجب بهبود دامنه توجه دختران کم توان ذهني مي شود


    نتايج تحقيقات اخير نشان مي دهد: اجراي فعاليت‌هاي موسيقيايي در افزايش و بهبود دامنه توجه دانش‌آموزان دختر كم‌توان ذهني موثر است.

    به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران؛ اين بررسي توسط فاطمه هداوند خاني، کارشناس ارشد روانشناسي و آمزش کودکان استثنائي با هدف بررسي تأثير موسيقي و حركات موزون بر دامنه توجه دانش‌آموزان دختر كم‌توان ذهني انجام شده است.

    در اين بررسي كه از نوع مطالعات تجربي مداخله‌يي بوده و به صورت پيش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه كنترل انجام شد، 26 دانش‌آموز دختر كم‌توان ذهني از پايه‌هاي چهارم و پنجم مركز آموزش استثنايي با استفاده از روش نمونه‌گيري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي تعادلي به دو گروه مساوي تخصيص يافتند و سپس با انتساب تصادفي، مداخله فعاليت‌هاي موسيقيايي (شامل موسيقي و اجراي حركات موزون) در گروه آزمون به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا شد.

    در اين مدت گروه كنترل تحت اين تمرينات قرار نداشته و فقط برنامه درسي معمولي را دريافت مي کردند.

    براي هر دو گروه قبل و بعد از اجراي مداخلات، خرده‌آزمون تيك زني از آزمون كتلر- لارنت – تيريو (klt) به منظور سنجش دامنه توجه اجرا شد.

    نتايج اين بررسي نشان مي دهد بين ميانگين نمرات پيش‌آزمون و پس‌آزمون توجه در گروه آزمون، تفاوت معني‌دار وجود داشت ولي در گروه كنترل اين تفاوت، معني‌دار نبود همچنين ميانگين نمرات توجه دو گروه كنترل و آزمون پس از مداخله تفاوت معني‌دار داشته و عملكرد گروه آزمون بهتر بود در حالي كه بين ميانگين نمرات دو گروه قبل از مداخله تفاوت معني‌داري وجود نداشت.

    با استناد به داده‌هاي به ‌دست آمده مي‌توان نتيجه گرفت، با اجراي فعاليت‌هاي موسيقايي، دامنه توجه دانش‌آموزان كم‌توان ذهني بهبود مي‌يابد.

    در نتايج اين بررسي آمده است كه با توجه به نوع نمونه‌گيري، امكان تعميم نتايج اين تحقيق كاهش مي‌يابد.

    اين مقاله در فصلنامه علمي توانبخشي به چاپ رسيده است.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  10. #10
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض موسيقي، كوليت نوزادان را بهبود مي‌بخشد

    يك متخصص اطفال:
    موسيقي، كوليت نوزادان را بهبود مي‌بخشد

    يك متخصص اطفال گفت: استفاده بي‌مورد از داروها بخصوص آرام بخش‌ها جهت بهبود كوليت نوزادان به هيچ وجه توصيه نمي‌شود، تنها مصرف داروهاي ضد نفخ در صورت تشخيص پزشك مشكل خاصي را ايجاد نمي‌كند.

    دكتر فرشيد فروزنيا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)منطقه يزد، با بيان اين مطلب اظهار كرد: كوليت شيرخواران همراه با علائم و مشكلاتي است كه از 20 روزگي تا سه ماهگي ايجاد مي‌شود و علت اين كوليت‌ها به شكل ثابتي مشخص نشده است.

    وي ادامه داد: كوليت نوزادان تقريبا در ساعت مشخصي به خصوص در هنگام غروب و عصر اتفاق مي‌افتد كه همراه با بي‌قراري و گريه‌هاي ناهنجار بوده و در حدود 3 تا 4 ساعت نيز به طول مي‌انجامد.

    وي تاكيد كرد: اگر طول مدت اين بيماري 3 بار بيشتر در هفته باشد، مي‌توان به آن عنوان كوليت را اطلاق كرد. گاهي ممكن است اين بيماري از غروب تا صبح نيز ادامه پيدا كند.

    دكتر فروزنيا يادآور شد: با توجه به اينكه علت مشخصي در بروز كوليت وجود ندارد والدين در اين زمان بايد خونسردي خود را حفظ كنند چون اين مشكل پس از 4 ماه حل خواهد شد.

    وي همچنين افزود: جهت آرام كردن نوزاد مي‌توان از موسيقي و تكان دادن كودك استفاده كرد. ار آن جايي كه اين دردها به صورت حمله‌اي مي‌باشد بايد والدين كمك كنند تا كودك وارد اين حمله‌هاي درد نشود.


    وي خاطرنشان كرد: تغذيه به موقع و آرامش پدر و مادر تاثيرات مفيدي بر بهبود كوليت شيرخواران مي‌تواند داشته باشد.

    اين متخصص اطفال در پايان توصيه كرد: جهت بهبود كوليت والدين از هيچگونه دارو به خصوص داروهاي آرام بخش استفاده نكنند. تنها مصرف داروهاي ضد نفخ در صورت تشخيص پزشك مشكل خاصي را ايجاد نمي‌كند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت