يک مدير خوب بايد بچه‌ها را براساس تفاوت سني‌شان در مهد کلاس‌بندي کند تا بچه‌هاي کوچک‌تر، حوصله بزرگ‌ترها را سر نبرند يا بزرگ‌ترها آسيبي به کوچک‌ترها نرسانند....

• يک معيار کلي در مهدکودک‌هاي سراسر دنيا وجود دارد و آن اينکه بچه‌ها بايد پس از اتمام يک دوره يک‌ساله، اعداد را ياد بگيرند و بتوانند حروف الفبا را به‌صورت شعر بيان کنند. مهارت نقاشي کشيدن آنها هم بايد تقويت شود و همچنين رفتارهاي اجتماعي مناسبي مانند سلام و احوالپرسي‌کردن با بزرگ‌ترها را هم بدون خجالت کشيدن و پنهان شدن پشت والدينشان بياموزند.

• مربيان بايد وسايل مورد نياز براي درست کردن کاردستي را در دفترچه يادداشت بچه‌ها بنويسند و از بزرگ‌ترها بخواهند که چيزي غير از آنها به‌خصوص اگر وسيله خطرناک باشد، تهيه نکنند.

• اگر يک بچه بيش‌فعال يا شلوغ در کلاس است به‌عنوان يک مربي حق پرخاش کردن به او را نداريد. اين‌گونه بچه‌ها بهتر است به‌عنوان نماينده و کمک‌دست شما انتخاب شوند چون بسيار مسووليت‌پذير هستند.

• بهتر است مربيان براي تقويت روابط اجتماعي و کم کردن حس خودخواهي بچه‌ها آنها را گروه‌بندي کنند و از آنها بخواهند که همه کارها را به صورت گروهي انجام دهند.

• از بچه‌ها بخواهيد که اگر شعر يا کار دستي ساده‌اي بلد هستند آن را به ديگران و شما هم ياد بدهند و اين‌طوري متوجه شوند که براي ديگران مهم هستند.

• اگر بچه‌اي حرف بدي زد يا کار بدي کرد، نيم ساعت از همه بچه‌ها بخواهيد که با او حرف نزنند تا او و ديگران متوجه بشوند و ديگر آن را تکرار نکنند. حواستان باشد که بعد از نيم ساعت همه چيز به حالت اوليه‌اش برگردد تا آن بچه دچار نوعي سرخوردگي نشود.

• اگر بچه‌اي نکته‌اي را دير فهميد يا اصلا آن را نفهميد، به هيچ‌وجه او را سرزنش نکنيد و با آرامش و به زباني ساده‌تر آن را برايش توضيح دهيد تا اعتمادبه‌نفسش را از دست ندهد.

•توقع نداشته باشيد که بچه‌ها بتوانند ساعت‌هاي زيادي را بنشينند و به حرف‌هاي شما گوش بدهند. پس هريک ساعت يک بار آنها را به محوطه بازي ببريد يا از آنها بخواهيد که بايستند و يک شعر گروهي بخوانند يا 10 دقيقه با هم ورزش کنيد.

• هيچ‌وقت همه حواستان را به يکي از بچه‌هاي کلاس معطوف نکنيد. با اين کار بقيه بچه‌ها از او متنفر مي‌شوند.

• شما به‌عنوان مربي مهدکودک وظيفه داريد که «نه» گفتن را به بچه‌ها بياموزيد و از آنها بخواهيد که اگر کسي يا حتي والدين‌شان آنها را اذيت کرد حتما به شما اطلاع دهند.

• به هيچ عنوان، بچه‌ها را هنگام درست کردن کاردستي، بازي يا خوردن ناهار با هم تنها نگذاريد. بچه‌ها مي‌توانند سر کوچک‌ترين مساله‌اي خيلي سريع به هم آسيب برسانند.

• براي رفع تکليف خودتان، نوزادان يا شيرخواران را به بچه‌هاي بزرگ‌تر نسپاريد. به هر حال، آنها هم بچه هستند و ممکن است دردسرساز شوند.

• هميشه به بچه‌ها اجازه بدهيد که در کلاس اظهارنظر کنند و به اين ترتيب اعتماد به نفس آنها را بالا ببريد.

• به بچه‌ها بياموزيد که تمام آفريده‌هاي خدا قابل احترام هستند و اگر يکي از همکلاسي‌هايشان مشکل جسمي يا ذهني داشت او را مسخره نکنند.

منبع:

International kindergarten methods