دانش‌آموزاني که بدخوابند و اين ويژگي شب‌هاي امتحان بيشتر آزارشان مي‌دهد بايد بدانند به راحتي و تنها با تغيير برخي عادات روزمره مي‌توانند آن را از بين ببرند. با رعايت نکات زير مي‌توانيد به راحتي از خواب و بيداري خود لذت ببريد...



پيش از رفتن به تخت‌خواب، خودتان را آماده خوابيدن کنيد: تکاليف‌تان را انجام داده باشيد. دندان‌هايتان را مسواک بزنيد. لباس خواب بپوشيد و دوش بگيريد. لازم نيست که حتما تمام اين کارها را انجام دهيد بلکه ما پيشنهاد مي‌کنيم هر شب پيش از رفتن به خواب، کارهاي مداومي را انجام دهيد. با اين کارها ضمير ناخودآگاهم شما متوجه مي‌شود که شما قصد خوابيدن داريد و شما را راحت مي‌گذارد تا بتوانيد به راحتي به خواب فرو رويد. همچنين سعي کنيد هر شب سر يک ساعت معين به خواب برويد و صبح روز بعد نيز در يک ساعت به خصوص از خواب بيدار شويد (حتي روزهاي تعطيل) شايد اين کار در مراحل ابتدايي کمي مشکل باشد اما بدن شما به تدريج خود را با شرايط جديد وفق داده و آن را مي‌پذيرد.


تخت راحت، خواب راحت: دانش‌آموزان عزيز، بايد بدانيد که در اتاق خواب خود نبايد کار کنيد. غذا بخوريد و يا بازي‌هاي کامپيوتري انجام دهيد بلکه بايد در اتاق خواب خود فقط کارهايي را انجام دهيد که به خوابيدن مرتبط است و درنهايت با ديدن اتاق خواب خود به ياد خوابيدن بيفتيد.


تمرينات ورزشي: تمرينات مداوم ورزشي باعث مي‌شوند بدن شما اکسيژن بيشتري بگيرد و در نتيجه مي‌توانيد راحت‌تر به خواب فرو رويد اما درست قبل از خوابيدن نبايد شروع به ورزش کنيد چرا که بدن شما به فعاليت واداشته مي‌شود و آن گاه نمي‌توانيد به خواب فرو رويد. توصيه مي‌کنيم علاوه بر ساعات ورزش مدرسه برنامه ورزشي مناسبي در عصرها براي خود طراحي کنيد.


در تخت خود بمانيد: قبل از خواب تلفن همراه و کامپيوتر را خاموش کنيد. زماني که به تخت‌خواب مي‌رويد نبايد حتي به پيام‌هايي که به تلفن همراهتان مي‌آيد فکر کنيد چه برسد به اينکه بخواهيد آنها را پاسخ هم بدهيد.


گوش دادن به موسيقي: دانش‌آموزان عزيز اگر فکر مي‌کنيد با يک موسيقي ملايم بهتر به خواب مي‌رويد، گوش دادن آن اشکالي ندارد البته به تازگي برخي نوارهاي يوگا هم به بازار آمده‌اند که براي ايجاد آرامش بسيار مفيدند.


خنک کردن اتاق: هميشه وقتي هوا گرم است خوابيدن مشکل مي‌شود. پس دانش‌آموزان عزيز بدانيد که بهتر است دماي هواي اتاق را زير 37 درجه سانتي‌گراد نگاه داريد تا بدن شما مشکلي در اين زمينه نداشته باشد حتي اگر هوا کمي سرد هم باشد شما مي‌توانيد خودتان را زير يک پتو جمع و جور کنيد.


يک غذاي مختصر: نونهالان و نوجوانان عزيز بايد بدانيد که پيش از خوابيدن نبايد غذا بخوريد. هر گونه غذايي بايد حداقل يک ساعت پيش از وقت خواب مصرف شود. يک غذاي مختصر مثل يک شيريني به همراه يک ليوان آب‌ميوه کفايت مي‌کند البته مسواک زدن را نبايد فراموش کنيد. بايد بدانيد که رژيم غذايي شما نبايد شامل غذاهاي خيلي تند و فلفلي باشد. اين کار معده شما را به هم مي‌ريزد و لذت يک خواب خوش شبانه را نيز از شما مي‌گيرد و شايد هم مجبور شويد سه تا پنج بار تا صبح براي خوردن آب و رفع عطش از خواب بيدار شويد.


قدم بزنيد: اگر براي مدت زمان 30 دقيقه در رخت‌خواب بوديد و فقط مشغول غلت خوردن بوده و خواب به چشمان‌تان نمي‌آمد، از جا برخيزيد. کمي قدم بزنيد و يا خود را مشغول يک کار ديگر کنيد. براي چند دقيقه ذهن خود را روي کار ديگري متمرکز کنيد تا چشمان‌تان احساس خستگي کنند.


مطالعه کنيد: کتاب خواندن يک تدبير مناسب در اين زمينه به شمار مي‌رود البته نبايد کتابي را انتخاب کنيد که هيجان‌انگيز باشد و شما را وادار کند که صفحه بعد را هم بخوانيد. بسياري از افراد در زمان مطالعه کردن آنچنان محو نوشته‌ها مي‌شوند که فقط مي‌خواهند بدانند بعد چه اتفاقي مي‌افتد و خواب را به کلي فراموش مي‌کنند. شما بهتر است از کتاب‌هاي علمي براي مطالعه استفاده کنيد.


اگر تمام اين کارها نتيجه نداد: حقه‌هاي عجيب بي‌شماري هم هستند که شما مي‌توانيد در زمان خوابيدن از آنها کمک بگيريد مثل شمردن گوسفندها، سعي کنيد در هنگام خواب، سرتان رو به سمت شمال باشد. فرضيه‌اي وجود دارد که حاکي از آن است که در اين حالت بدن شما با ميدان مغناطيسي زمين در يک راستا قرار مي‌گيرد. جريان انرژي شما با طبيعت و يک هارموني خاص، با جهان همسو مي‌شود.


روي پشت خود بخوابيد و با دست خود روي شکمتان شکل گردي بکشيد. انگشتان پا را تکان دهيد و نفس‌هاي عميق بکشيد. اين کار به شما کمک مي‌کند تا بتوانيد آرامش بيشتري به دست آوريد.


در آخر اگر باز هم خوابتان نبرد، بايد تشک‌تان را چک کنيد. اگر راحت و محکم نباشد نمي‌توانيد به راحتي به خواب فرو رويد. امشب که خواستيد بخوابيد تمام مواردي که به نوعي در خواب شما اختلال ايجاد مي‌کنند را به حداقل برسانيد و بگذاريد خوابتان آن‌قدر سنگين شود که به خور‌خور بيفتيد، آن وقت با سبکي و سرحالي بيدار مي شويد و يک روز خوب را در مدرسه سپري خواهيد کرد.