دانشمندان دانشگاه ميشيگان مي‌گويند فشار دادن نواحي خاصي از بدن به حفظ هوشياري دانش آموزان در سر كلاس درس كمك مي‌كند.

به گزارش پايگاه اينترنتي ‪ ، webmed.com‬تحقيقات جديد نشان مي‌دهد با تحريك نواحي ويژه‌اي از بدن مي‌توان هوشياري و توجه كامل شخص را در برنامه‌هاي آموزشي بلند مدت روزانه مانند كلاس‌هاي طولاني دانشجويان پزشكي حفظ كرد.




تحريك محل‌هاي ورود سوزن در طب سوزني از طريق اعمال فشار مستقيم مي‌تواند از خواب آلودگي دانش آموزان و دانشجويان پيشگيري كند.

محققان بر اين باورند دانش آموزاني كه روش صحيح فشار بر مناطق خاصي از بدن كه در طب سوزني جزء نواحي تحريك محسوب مي‌شود را مي‌دانند كمتر خواب آلوده‌اند.

اين شيوه ميزان هوشياري شخص را در كلاس‌هاي خسته‌كننده و طولاني درسي افزايش مي‌دهد.

در بدن مناطق حساسي وجود دارد. تحريك بعضي از اين مناطق باعث ايجاد آرامش و لختي و بعضي مناطق ديگر باعث افزايش هوشياري و كاهش خواب آلودگي شخص مي‌شود.

در اين مطالعه ‪ ۳۹‬دانش آموز شركت كردند.

نقطه بالاي سر، بالاترين نقاط پشت گردن در دو طرف ، نقطه‌اي در پشت دست ما بين انگشس شست و انگشت اشاره ، درست زير دو زانو و نقطه‌اي در پاشنه پا نقاط تحريك محسوب مي‌شوند.

در حالي كه ناحيه بين دو ابرو، ناحيه پشت گوش، ناحيه‌اي در سطح مچ، ناحيه‌اي بالاي قوزك پا به سمت داخل، و ناحيه‌اي روي پا بين انگشت شست پا و انگشت دوم جزء نقاط آرامش بخش محسوب مي‌شود.

ماساژ دادن اين نقاط بين دو انگشت شست و اشاره و يا ضربه زدن ملايم روي اين نقاط مي‌تواند باعث تحريك اين نقاط و ارسال پيام‌هاي حسي مربوطه شود.

فشار روي نواحي تحريك باعث كاهش خواب آلودگي و خستگي در دانش آموزان مي‌شد.

البته تاييد نتايج اين مطالعه نيازمند بررسي‌هاي بيشتر است. هنوز مشخص نيست كه فشار روي نقاط تحريك باعث افزايش قابليت‌هاي كاري دانش‌آموزان مي‌شود يا خير.