يك جراح و متخصص زنان با تاكيد بر اينكه استرس موجب ايجاد اختلالات قاعدگي و مشكلات ناباروري مي‌شود، توصيه كرد: كاهش ساعات كاري، تغيير شغل، يوگا، مديتيشن و طب سوزني، پرداختن به سرگرمي مناسب و در نظر گرفتن زماني براي خود از راهكارهاي مهم در كاهش استرس همراه با ناباروري است.

دكتر كتايون برجيس در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به اينكه استرس توانايي باروري فرد را به طور چشمگيري كاهش مي‌دهد، گفت: براساس مطالعات انجام شده، استرس بالا موجب كاهش 30 درصدي در موفقيت انجام ivf مي‌شود.

وي گفت: كاهش ساعات كاري، تغيير شغل، ورزش يوگا و مديتيشن و طب سوزني از راهكارهاي مهم در كاهش استرس همراه با ناباروري است.

اين جراح و متخصص زنان با تاكيد بر اهميت نقش ورزش در درمان ناباروري گفت: ورزش با شدت ملايم تا متوسط در كاهش استرس فرد و بهتر كردن احساس وي به زندگي موثر است.

دكتر برجيس گفت: زناني كه قبل و حين بارداري ورزش مي كنند، نسبت به زناني كه زندگي بي تحركي دارند بارداري بهتر و نوزادان سالمتري دارند.

وي با بيان اينكه 5 دقيقه ورزش روزانه موجب كاهش استرس مي‌شود، يادآور شد: انجام حركات ورزشي روزانه به مدت 30 دقيقه و چهار تا پنج نوبت در هفته بسيار مناسب است و سلامت بدني فرد را تضمين مي‌كند و انجام ورزش و فعاليت‌هاي بدني از اقدامات درماني ناباروري است.

دكتر برجيس با بيان اينكه افزايش وزن در توانايي باروري زنان اثر نامطلوب دارد و احتمال سقط زودهنگام و مشكلات مامايي را افزايش مي‌دهد، تصريح كرد: افزايش وزن موجب قاعدگي‌هاي نامنظم و يا حتي قطع قاعدگي مي‌شود.

وي همچنين گفت: كاهش وزن موجب تخمك گذاري طبيعي و برقراري دوره‌هاي قاعدگي و افزايش توانايي باروري مي‌شود که در اغلب موارد بارداري خود به خودي و بدون هيچ درمان دارويي تنها با كاهش وزن روي مي‌دهد.