آلودگي صوتي و گوش دادن به موسيقي با صداي بلند تنها عوامل آسيب ديدگي حس شنوايي نمي باشند بلکه مطالعات جديد نشان مي دهند مصرف بيش از اندازه مسکن ها کاهش قدرت شنوايي در مردان را به همراه دارد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، محققان دريافتند مرداني که در هفته بيش از دو قرص استامينوفن مصرف مي کنند، دو برابر بيش از مرداني که از اين مسکن ها استفاده نمي کنند، در خطر کاهش قدرت شنوايي قرار دارند.

استامينوفن (Acetaminophen) ترکيبي فعال در داروي Tylenol و ساير مسکن ها مي باشد همچنين مرداني که در طي هفته بيش از دو بار قرص Ibuprofen ترکيب اصلي موجود در داروي (Advil) را مصرف مي کنند تا حدود 66 درصد بيش از ديگران در معرض خطر کاهش قدرت شنوايي قرار دارند.

همچنين مصرف قرص آسپرين 33 درصد خطر تضعيف قدرت شنوايي را افزايش مي دهد. تمام اين يافته ها در خصوص مرداني با حداکثر سن 50 سال به دست آمده است.

سئوالي که در اينجا مطرح است اين است که آيا همه مردان ميانسال مي بايست از مصرف مسکن ها چشم پوشي کنند؟ محققان پاسخ مي دهند؛ ترک مصرف مسکن ها ضروري نمي باشد زيرا خطر کاهش شنوايي تحت تاثير داروهاي مسکن حدود يک درصد مي باشد ولي اگر سابقه مصرف قرص هاي مسکن به بيش از 10 سال برسد، 10 درصد مردان دچار کاهش قدرت شنوايي مي شود.

اين يافته ها از بررسي سوابق 27 هزار مرد در طي 24 سال به دست آمده است، با جمع آوري اطلاعاتي همچون سن، دردهاي مزمن، مصرف داروهاي مسکن و سنجش قدرت شنوايي طي مدت بررسي، محققان سه هزار و 488 نفر را مبتلا به اختلال کاهش قدرت شنوايي تشخيص دادند.

خطر ابتلا به اختلال کاهش قدرت شنوايي در مرداني که طي هفته بيش از دو بار قرص آسپرين مصرف مي کردند، 12 درصد بيشتر از مرداني بود که يک قرص در هفته مصرف مي کردند.

مطالعات سابق نشان مي داد؛ مصرف قرص هاي مسکن از طبقه NSAIDs باعث عفونت در گوش حيوانات مي‌شود و گزارش هايي از کاهش قدرت شنوايي انسان تحت تاثير مصرف مسکن هاي NSAIDs در دست است.

کاهش قدرت شنوايي رايج ترين اختلال حواس پنج گانه مي باشد و مصرف آسپرين، ايبوپروفن و استامينوفن يکي از دلايل ابتلا به اختلال تلقي مي شود.