با تمام شدن فصل امتحانات، بسیاری از والدین برای رفع خستگی خود و فرزندان‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند تا به سفر بروند. مهم نیست این سفر چند روزه یا به کجا باشد، با هواپیما یا با خودروی شخصی باشد، مهم این است که همه اعضای خانواده خاطره خوبی از این سفر داشته باشند. همگی به سلامت تعطیلات را به سر برسانند و سفر بی‌خطری داشته باشند و اینها میسر نمی‌شود مگر اینکه امنیت و سلامت همه افراد خانواده تامین بشود. در سفر، امکان بروز هر واقعه غیرمنتظره‌ای وجود دارد. بنابراین برای اینکه اتفاقات ناخوشایند اوقات خوش ما را به هم نزند، لازم است که نکات ایمنی را رعایت کنیم.
پیش از رفتن به سفر ابتدا مکانی را که قصد دارید به آنجا مسافرت کنید، انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید متناسب با آن مکان وسایل لازم را تهیه و ساک خود را ‌آماده کنید. تغییرات آب و هوایی را در نظر داشته باشید تا آمادگی لازم را در شرایط گوناگون جوی داشته باشید.
● اقامت در کنار دریا
عده‌ای ترجیح می‌دهند کنار رودخانه و دریا اطراق کنند تا از فضای آزاد لذت ببرند و تنی هم به آب بزنند. باید مراقب باشید در فاصله دورتری از رودخانه و یا دریا چادر خود را بر پا کنید. نشستن در کنار رودخانه متلاطم برای شما خطرناک است،‌ به خصوص اگر هوا ابری و بارانی باشد. بنابراین بهتر است زیرانداز خود را در کنار رودخانه، دره یا محلی که امکان دارد هنگام بارش باران سیلابی شود، پهن نکنید. اگر می‌خواهید در آب دریاچه یا رودخانه شنا کنید ابتدا کف آب را بررسی کنید و اولین باری که وارد آن می‌شوید، به آهستگی و با احتیاط قدم بردارید و مراقب سنگ‌ها، شاخه‌های مخفی، گودال‌ها و جلبک‌های آبی باشید. اگر جریان آب تند است، وارد آب نشوید. فقط در محل‌های مخصوص شنا کنید، زیاد از ساحل دور نشوید و به موازات ساحل شنا کنید. نگذارید جریان آب شما را از ساحل دور کند.
● چه وسیله‌ای برای سفر انتخاب می‌کنید؟
پیش از سفر فکر کنید که بهتر است با چه وسیله‌ای به منطقه‌ای که انتخاب کرده‌اید، سفر کنید. ایمنی وسیله، سرعت، اختیار و قیمت و سهولت دسترسی به مناطقی را که قرار است بازدید کنید، بررسی کنید. بسیاری مسافرت با خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند چون هم اختیار دست اعضای خانواده است و هر جا که بخواهند، توقف می‌کنند و هم اینکه هزینه کمتری پرداخت می‌کنند. اما قطار و اتوبوس ایمنی بیشتری دارند، در حالی که هواپیما سریع‌تر است و در عین حال پرهزینه. هر خانواده بسته به بودجه‌ای که برای سفر خود در نظر می‌گیرد، وسیله مسافرت را انتخاب می‌کند. پیش از آن، بهتر است به نکات ایمنی وسیله‌ای که با آن به مسافرت می‌رویم، توجه کنیم.
۱۸ نکته درباره سفر با خودروی شخصی
۱ ) سعی کنید پیش از سفر از سالم بودن خودروی خود و کارکرد درست همه قسمت‌های آن مطمئن شوید.
۲)اگر سفر شما طولانی است، هر دو ساعت یک بار توقف کرده و استراحت کنید.
۳) پیش از سفر از وضعیت جاده‌ها مطمئن شوید.
۴) شب پیش از سفر خوب بخوابید.
۵ )در حال رانندگی با سرنشینان شوخی و خنده‌های بی‌مورد و بحث نکنید. خوردن و آشامیدن و صحبت با تلفن همراه عملی خطرناک و حتی تهدیدکننده جان راننده و سرنشینان است.
۶) کمربند ایمنی را هرگز فراموش نکنید.
۷) فشار باد تایرها را بررسی کنید. اختلاف فشار باد تایرها می‌تواند در کنترل خودرو تاثیر بگذارد.
۸) بار بیش از حد مجاز حمل نکنید.
۹) آهسته برانید تا هم از مناظر اطراف جاده لذت ببرید و هم سالم به مقصد برسید. احتیاط در رانندگی نشانه کم‌تجربگی نیست بلکه نشانه علاقه شما به جان و مال و خانواده‌تان است.
۱۰) اگر با فرزند خردسال خود سفر می‌کنید حتما صندلی کودک مخصوص او را همراه ببرید.
۱۱) با رعایت همه اصول ایمنی و سرعت مطمئن رانندگی کنید تا حادثه‌ای برای شما و دیگران پیش نیاید.
۱۲) به هشدارهای هواشناسی و پلیس توجه کنید.
۱۳) توجه کنید که کسانی که سرماخوردگی دارند، مبتلا به بیماری‌های پوستی و گوارشی هستند، نباید در تهیه غذا شرکت داشته باشند.
۱۴) اگر زیر آفتاب رانندگی می‌کنید حتما از سایبان، ضد آفتاب و عینک‌‌ آفتابی استفاده کنید.
۱۵) هنگامی که قصد قدم زدن در هوای آزاد را دارید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
۱۶) اگر در جنگل استراحت‌گاه اختیار کرده‌اید، از محل استراحت خود زیاد دور نروید تا راه را گم نکنید.
۱۷) کیف کمک‌های اولیه را فراموش نکنید. چراغ‌قوه، سیم‌اتصال باتری و تابلوی چراغدار احتیاط را با خود ببرید.
۱۸) آب اضافی برای پر کردن رادیاتور به همراه داشته باشید.
۵ نکته درباره سفر با قطار و اتوبوس
۱) سعی کنید یک ماه پیش از سفر بلیت خود را از مراکز معتبر تهیه کنید.
۲ )اگر با اتوبوس قصد سفر دارید، بلیت را حتما از تعاونی‌ها بخرید و هیچ‌گاه در کنار جاده منتظر اتوبوس نباشید.
۳) اگر در اتوبوس‌ و قطار دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، هنگام حرکت کتاب نخوانید و در صندلی‌های برعکس جهت حرکت ننشینید.
۴) هر جا که قطار یا اتوبوس توقف کرد، پیاده شوید، کمی آب بخورید و نفس عمیق بکشید و کمی هم پیاده‌روی کنید. این کار موجب می‌شود خون در پاهایتان که مدت طولانی بی‌حرکت بوده است، جریان یابد.
۵ ) از خوردن بیش از حد تنقلات و مواد غذایی در اتوبوس و قطار پرهیز کنید.
۵ نکته درباره سفر با هواپیما
۱) اگر بیماری خاصی دارید و قصد سفر با هواپیما را دارید حتما میهمان‌دار هواپیما را از این موضوع با خبر کنید و ترجیحا دو برابر مقدار معمول دارو به همراه داشته باشید.
۲) اگر مبتلا به بیماری قند هستید، وسیله آزمایش قندخون و باتری اضافی هم به همراه ببرید. نان خشک یا بیسکویت بدون شکر، بادام زمینی و آب‌میوه را فراموش نکنید.
۳) اگر باید ساک‌تان را به قسمت تحویل بار بدهید حتما نیمی از این مواد را در کیف‌دستی یا کوله‌پشتی به همراه داشته باشید.
۴) اگر قرار است نوزادی را با خود به سفر ببرید، حتما پیش از سفر با هواپیما با پزشک نوزاد خود صحبت کنید چون تغییر فشار هوا ممکن است برای او ضرر داشته باشد.
۵) اگر با نوزادتان سفر می‌کنید، بهتر است در ردیف صندلی‌های مجاور در خروج اضطراری بنشینید. صندلی‌های مجاور دیوار حایل درون هواپیما بهتر است.








روزنامه سلامت