مطالعه‌اي كه "اتحاديه روانشناسي آمريكا" منتشر كرده نشان مي‌دهد كه تصاوير كتاب‌هاي مصور به غير از سرگرم كردن كودكان نوپا به آنان مي‌آموزند كه چگونه در اين جهان كارهاي مختلف را انجام دهند.

به گزارش رويترز از واشنگتن، "گابريل سيمكاك" محقق استراليايي از دانشگاه "كوينزلند" و "جودي دولوش" دانشمند آمريكايي از دانشگاه "ويرجينيا"، ‪ ۱۳۲‬كودك كوچكتر از ‪ ۳۰‬ماهه را تحت آزمايش قرار دادند تا دريابند كه آيا آنها مي‌توانند كارهاي نمايش داده شده در كتاب‌هاي مصور را تقليد كنند يا خير.

اين نتايج بر اساس سن كودكان و استفاده از عكس يا نقاشي متفاوت بود با اين حال بيشتر كودكان توانستند كارهايي را كه در صفحات كتاب ديده بودند، انجام دهند.

سيمكاك در بيانيه‌اي اعلام كرد "اين شكل رايج كنش و واكنش كه در نخستين سال‌هاي زندگي كودك شكل مي‌گيرد احتمالا يك منبع مهم اطلاعاتي از جهان پيراموني كودكان را براي آنان فراهم مي‌سازد."
در اولين مرحله از اين آزمايش، كتابي درباره ساخت يك جغجغه براي كودكان خوانده شد كه تصاويري از يك كودك نوپا را نشان مي‌داد كه يك توپ پلاستيكي را درون يك ظرف شيشه‌اي مي‌اندازد و سپس آنرا به يك چوب مي‌بندد.

سپس به اين كودكان همان وسايلي را در كتاب نشان داده شده بود، دادند و به آنها گفته شد كه يك جغجغه بسازند.

بيشتر كودكان توانستند كه برخي از مراحل ساخت جغجغه را تكميل كنند بطوريكه بيشتر آنها توپ را درون ظرف شيشه‌اي انداختند و حدود نيمي از آنها ظرف شيشه‌اي را به چوب بستند.

با اين وجود تمامي اين كودكان مراحل ساخت جغجغه را بهتر از كودكاني انجام دادند كه در گروه كنترل قرار داشتند و اين كتاب را نديده بودند.

در مرحله بعدي اين آزمايش اين تصاوير بصورت نقاشي‌هايي منتشر شدند.

در اين مرحله كودكان ‪ ۲۴‬ماهه و ‪ ۳۰‬ماهه ساخت جغجغه را به خوبي زماني كه از تصاوير استفاده شده بود، انجام دادند. اما كودكان ‪ ۱۸‬ماهه نتوانستند اين كار را انجام دهند.

بالاخره به كودكان ‪ ۲۴‬ماهه و ‪ ۳۰‬ماهه نقاشي‌هاي سياه و سفيد كه از اين تصاوير كشيده شده بود، نشان دادند.

اين بار كودكان دو ساله قطعات جغجغه را به ضعيفي كودكاني سوار كردند كه در گروه كنترل قرار داشتند.

دانشمندان گفتند: اين موضوع نشان مي‌دهد كه كودكان كم سن از تصاويري كه بطور واقع‌بينانه‌اي اجسام را معرفي مي‌كنند، به بهترين وجه فرا مي‌گيرند.

محققان در مجله "روانشناسي تكاملي" نوشتند: "هر چه كودك كم سن‌تر باشد براي او درك رابطه تصويري ميان يك نماد -- شامل يك عكس -- و چيزي كه به جاي آن قرار مي‌گيرد، دشوارتر است."
اين دو محقق گفتند: تمامي اين كودكان پس از اينكه يك بزرگسال نحوه ساخت جغجغه را به آنها نشان داد، توانستند جغجغه را بسازند.