سرطان يک مشکل سلامتي جامعه در تمام دنياست . اين بيماري تمامي افراد ، پير و جوان ، غني و فقير ، مردان ، زنان و اطفال را مبتلا مي کند .

سرطان رشد و گسترش غيرقابل کنترل سلولهاست که تقريباً تمامي بافت هاي بدن را مي تواند مبتلا کند . سرطانهاي ريه ، کولورکتال و معده جزء ۵ سرطان شايع در تمام دنيا در مردان و زنان مي باشد . ما بين مردان سرطانهاي ريه و معده شايعترين سرطانها در تمام دنيا هستند . در زنان شايعترين سرطانها ، سرطان سينه و تخمدان مي باشند .

سالانه در بيش از يازده ميليون نفر بيماري سرطان تشخيص داده مي شود . تخمين زده شده است که تا قبل از سال ۲۰۲۰ سالانه ۱۶ ميليون مورد جديد سرطان وجود خواهد داشت .

سرطان باعث سالانه هفت ميليون مرگ يا ۵/۱۲ درصد تمامي مرگ ها در تمام دنيا مي باشد .

در مورد علل سرطان به اندازه کافي دانش وجود دارد تا از حداقل يک سوم تمامي سرطانها پيشگيري شود .

سرطان عمدتاً قابل پيشگيري است . راههاي آن توقف مصرف دخانيات ، استفاده از غذاي سالم و اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زاست . همچنين اطلاعاتي وجود دارد که مي تواند باعث تشخيص زودرس و درمان مؤثر يک سوم ديگر از موارد سرطان شود . بعضي از شايعترين انواع سرطانها قابل درمان توسط جراحي ، شيمي درماني يا راديوتراپي هستند . در صورتي که سرطان سريع تشخيص داده شود شانس درمان به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد . روش هاي مؤثري براي کاهش درد و پيش بيني مراقبت هاي تسکيني براي تمامي بيماران و خانواده آنان حتي در مواردي که با کاهش منابع مواجه هستيم وجود دارد . اين روش ها شامل موارد ذيل است .

توليد و تقويت برنامه هاي ملي کنترل سرطان ، ايجاد شبکه هاي بين المللي براي کنترل سرطان ، پيش بيني روش هاي سازمان دهي شده براي کشف زودرس سرطان دهانه رحم و سينه ، توسعه اصول هدايتي در مورد بيماري و برنامه هاي کنترل آن و حمايت از روشهاي کم خرج جهت پاسخ دهي به نياز جهاني به کاهش درد و مراقبت هاي تسکيني .

کنترل سرطان يک برنامه سلامتي جهت گيري براي کاهش علل و عواقب سرطان با تبديل دانش به عمل مي باشد .

تغذيه مناسب در پيشگيري از سرطان

رژيمي متنوع داشته باشيد . به خاطر داشته باشيد که مواد مغذي مورد نياز شما تنها از يک يا دو منبع تأمين نشود . در رژيم روزانه خود از تمام گروههاي غذايي ، ميوه ها ، سبزيها ، غلات ، گوشت ، محصولات لبني و ... استفاده کنيد .

وزن خود را همواره در حد متعادل نگه داريد . چاقي عامل اصلي بوجود آورنده بسياري از بيماري ها از قبيل بيماري هاي قلبي ، عروقي ، فشار خون ، ديابت و زمينه ساز بعضي از سرطان هاست .

مصرف چربي زياد ، غذاهاي حاوي چربي اشباع شده و کلسترول را محدود کنيد . رژيمي که چربي آن بالاست مي تواند خطر ابتلا به سرطانهاي پستان ، پروستات ، کولون و رکتوم را افزايش دهد .

ميزان غذاهاي نشاسته اي و فيبري را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد . به آساني مي توان مقدار نشاسته و فيبر رژيم را با خوردن ميوه ها ، سبزي ها ، سيب زميني ، دانه ها ، نان ها و غلات کامل افزايش داد . يک رژيم پرفيبر احتمال ابتلا به سرطان کولون و رکتوم را کاهش مي دهد.

مصرف شيريني را محدود کنيد . الگوهاي غذايي حاوي شيريني و غذاهاي شيرين ، اغلب پرچرب ، با کالري و تهي از مواد مغذي ومعدني مي باشند که چنين رژيمي زمينه ساز بروز بعضي از سرطان ها است .

نمک رژيم غذايي خود را تا حد ممکن کاهش دهيد .

مصرف نوشابه هاي الکلي را قطع کنيد . مصرف الکل مي تواند منجر به سرطان دهان ، حلق ، مري و کبد شود . ميزان ابتلا به سرطان در الکلي هايي که سيگار مي کشند چندين برابر است .

در رژيم غذايي روزانه خود تا حد امکان از گوشت هاي کم چرب استفاده کنيد . قبل از اين که گوشت را بپزيد تمام چربي هاي قابل رويت آن را جدا کنيد و دور بريزيد و اگر چربي باقي ماند ، قبل از خوردن آن را جدا کنيد . مصرف ماهي را افزايش دهيد . گوشت سفيد را به جاي گوشت قرمز استفاده کرده و قبل از پخت ، پوست و چربي آن را جدا کنيد .

ميوه ها و سبزي ها را جايگزين تنقلات سرخ شده و پرچرب کنيد .

به جاي مواد لبني پرچرب ( شيرکامل ، خامه ، سرشير و ... ) از محصولات لبني کم چرب استفاده کنيد . اين گروه از مواد غذايي منابع خوبي از پروتئين ، ويتامين ها و مواد معدني به ويژه کلسيم هستند که براي حفظ سلامت فرد مفيد مي باشند .

مصرف غذاهاي حاوي ويتامين a ، بتاکاروتن و ويتامين c احتمال ابتلا به سرطان ها را کاهش مي دهند . ميوه ها و سبزيهاي زيادي وجود دارند که داراي مواد فوق مي باشند . سعي کنيد در رژيم غذايي روزانه خود از سبزي هاي برگي شکل سبز تيره ، زرد ، نارنجي و ميوه ها بويژه مرکبات استفاده کنيد .

سبزي هاي خانواده کلم اغلب کاهش دهنده احتمال ابتلا به انواع سرطان ها هستند . اين سبزي ها منابع خوبي از فيبر ، ويتامين ها و مواد معدني ها مي باشند . از اين خانواده مي توان به کلم چيني ، کلم بروکلي ،‌کلم بروکسل ،‌کلم پيچ ، گل کلم و کلم قمري اشاره کرد .

به جاي مواد غذايي که از آردهاي تصفيه شده و غلات فرآيند شده درست شده اند مانند نانهاي سفيد ، از محصولات با آرد کامل و غلات کامل استفاده کنيد .

از روش هائي براي پخت غذا استفاده کنيد که نيازي به افزودن روغن نداشته باشد . مانند تنوري کردن ، بخار پز کردن و آب پز کردن .

در روش هايي مانند کباب کردن و بريان کردن از تماس غذا با دود جلوگيري کنيد . تماس غذا با دود مي تواند منجر به توليد مواد سرطان زا در غذا شود .

سعي کنيد غذا را قبل از کباب يا بريان کردن در فويل بپيچيد و آن را از منبع حرارتي دور نگهداريد تا مدت زمان پخت طولاني تر شود .

سعي کنيد با توجه به برچسب غذاها و ميزان چربي ، کالري و فيبر در آنها براي هر روز خود يک برنامه غذايي تنظيم کنيد .