در این مقاله غذای منتخب ما به کشور نپال برمی گردد؛ کشوری که آداب آشپزی اش برگرفته از هندوستان است. یعنی غذاها پرادویه و تند تهیه شده، در سینی سرو و در بسیاری از موارد با دست خورده می شوند.

این غذاها علاوه بر ادویه با چاشنی هایی که به آچار معروف اند سر سفره آورده می شوند و با طعم های مختلف به مصرف می رسند. در این میان، کاری تهیه شده با گوشت مرغ که به کاری کوماسو شهرت دارد غذای پرطرفداری در نپال است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

● عادت های غذایی نپالی ها

غذای این سرزمین مانند خود آن دارای گوناگونی فراوانی است. نپالی ها مثال معروفی دارند با این عنوان که «ما سریع می پزیم و خوب می خوریم» همچنین غذای نپالی دو مزیت را همزمان داراست؛ ارزش تغذیه ای و طعم به یاد ماندنی. یکی از اصولی که باعث می شود غذایشان طعم دلچسبی داشته باشد وجود انواع ادویه جات خوشبو و موادی مانند سرکه، سیر، فلفل و به خصوص چیلی، روغن خردل و در نهایت کره است.

در بیشتر نواحی نپال خصوصا قسمت هایی که مناطق کشت برنج است، یکی از غذاهای اصلی شان، غذایی به اسم دال است که شامل حبوبات به خصوص عدس و برنج است. تقریبا این غذا ۲ یا ۳ بار در هفته خورده می شود و یکی از محبوب ترین غذاهای این کشور به حساب می آید. یکی از ادویه های محبوب نپالی ها که به علت نزدیکی به هند و تحت تاثیر غذاهای آنهاست، کاری است آنها با این ادویه غذاهای متنوعی تهیه می کنند. به عنوان نمونه، غذایی دارند که با سیب زمینی آب پز درست می شود و در هند و چین هم رایج است و کاری فراوانی برای طعم دادن به آن زده می شود. آنها برای پختن انواع گوشت هم از کاری استفاده می کنند. نپالی ها با استفاده از نان انواع اسنک ها را برای عصرانه درست می کنند که محتویاتش شامل باز هم برنج! ذرت و انواع سبزیجات است.

چیزی شبیه سمبوسه را تصور کنید البته بسیار تندتر از چیزی که تصور می کنید. خود نپالی ها می گویند: «بخور و فرار کن.» به غیر از غذاهای سنتی که البته بسیار خوشمزه هستند و احتمالا با هر ذائقه ای سازگارند – صرف نظر از تندی آن – در نپال می توانید گونه هایی از غذاهای ژاپنی و چینی را هم به وفور مشاهده کنید، غذاهایی مانند نودل یا ماکارونی. در برخی مناطق این کشور که به رودخانه ها نزدیک است غذای اصلی مردم را ماهی تشکیل می دهد. البته ماهی را به صورت سرخ کرده نمی خورند و از انواع سبزیجات و ادویه جات هم در آن استفاده می کنند که باز هم غذای سالمی محسوب می شود.یکی از نکات جالب توجه در نپال این است که نپالی ها برای خوردن غذا زمین را به میز و صندلی ترجیح می دهند. نوبت به نوشیدنی های مردم این کشور رسید. چای که معمولا با شیر و شکر خورده می شود و همراه غذا انواع آبمیوه ها که البته آنها را بدون شکر می نوشند.

● مـواد لازم (برای۴ نفر)

▪ سینه مرغ خرد شده/ ۳۰۰ گرم/ ۵۰۰ کیلوکالری

▪ پیاز خرد شده/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

▪ گوجه فرنگی خرد شده/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

▪ سیر ساطوری شده/ ۴ حبه/ ۵ کیلوکالری

▪ زنجبیل تازه/ ۱ قاشق غذاخوری/ ۵ کیلوکالری

▪ زردچوبه، چیلی، دانه شنبلیله و پودر زیره، کاری و نمک/ ۲ قاشق چایخوری/ ۰۰۰ کیلوکالری

▪ روغن ذرت/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری

● طـرز تـهـیـه

ابتدا پیاز را از وسط نصف کنید و آن را حلقه حلقه برش دهید. گوجه فرنگی را نیز نگینی خرد کنید. در تابه ای روغن بریزید و به آن ادویه های یادشده (به غیر از کاری)، سیر و زنجبیل را اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن، پیاز و در آخر گوجه فرنگی را بیفزایید. در مرحله پایانی تکه های مرغ را اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن یک لیوان آب در محتویات بریزید. با گذشت ۴۰ دقیقه حرارت دیدن، این غذا آماده مصرف است اما برای سرو آن از برگ های خردشده گشنیز هم استفاده کنید.

● این غـذا چنـد کـالـری دارد؟

این غذا در مجموع دارای ۷۴۰ کیلوکالری انرژی است. بنابراین، اگر آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید هر قسمت دارای ۱۸۵ کیلوکالری انرژی خواهد بود اما خوردن این غذا همراه برنج انرژی دریافتی را به ۴۰۰ کیلوکالری نیز می رساند.

● سیـنـه مـرغ بـرای دیـابتـی هـا

سینه مرغ یکی از آن منابع پروتئینی کم چرب است که عادت به خوردنش تنظیم کننده قندخون به حساب می آید. از این رو، مصرف این گوشت به دیابتی ها توصیه می شود به خصوص مبتلایان به دیابت نوع ۲ که پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری به کنترل بیماریشان کمک می کند. علت این خاصیت نیز به وجود ویتامین ۳ b بر می گردد که در سینه مرغ وجود دارد و دریافت روزانه اش تنظیم کننده قندخون است. البته این ماده غذایی از منابع خوب پروتئین های حیوانی به خصوص اسیدهای آمینه ای نظیر گلوتامین و تریپتوفان به حساب می آید به طوری که با خوردن ۳۰ گرم سینه مرغ، ۷ گرم پروتئین دریافت می شود که معادل یک واحد گوشت است. به این ترتیب شما می توانید نیاز روزانه تان را که معادل وزن شما به گرم است، با محاسبه مقدار هر ۳۰ گرم گوشت (البته از هر نوعی) تامین کنید.

● گـوجـه؛ ضـدسرطـان کولـون

این سبزی قرمز از منابع لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. به طوری که مطالعات نشان داده اند دریافت به?اندازه آن از بروز سرطان هایی نظیر روده بزرگ پیشگیری می کند. در تحقیقی دیده شده کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند سطح لیکوپن خونشان ۳۵ درصد کمتر از کسانی است که به این بیماری مبتلا نیستند. جالب است بدانید که کاهش سطح این عامل به خصوص در سیگاری ها بسیار بیشتر است به طوری که سطح کمتر از ۷۰ میکروگرم در لیتر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و به خصوص اگر فرد سیگاری نیز باشد این احتمال چند برابر هم می شود. نکته دیگر اینکه لیکوپن موجود در گوجه فرنگی موجب غیرفعال شدن رادیکال های آزاد می شود و از آسیب به کلسترول بد یا ldl که گرفتگی عروق را به همراه خواهد داشت و خطر بروز حملات قلبی را بالا می برد، جلوگیری می کند. به این دلیل عادت به خوردن گوجه فرنگی در کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند یک عادت غذایی موثر تلقی می شود.

● ادویـه کـاری

ادویه کاری یکی از ادویه های مخلوطی است که اجزای اصلی آن را فلفل و زردچوبه تشکیل می دهند. این ادویه یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در غذاهای شرقی است که اغلب برای رفع بوی ناخوشایند مواد غذایی به خصوص گوشت به کار می رود. جالب است بدانید که اولین بار هندی ها از ترکیب چند ادویه آن را تهیه کردند. به طوری که اجزای آن را زردچوبه، فلفل قرمز، جوزهندی، پودرسیر، زنجبیل، بهار نارنج، نمک، سیاه دانه، تخم گشنیز، شوید، زیره سیاه، ریشه جوز، لیموعمانی، میخک و هل خردشده تشکیل می دهد. از این رو، کاری منبع آنتی اکسیدان است و خواص زیادی را به آن نسبت می دهند از جمله اینکه ضدمیکروب، ضدنفخ، محرک معده و معرق است و وجود آنتی اکسیدان های فراوان به آن خاصیت ضدسرطانی داده اند. در ضمن، مطالعات نشان داده اند که مصرف مرتب این ادویه به بهبود عملکرد کبد کمک می کند بنابراین توصیه می شود که آن را در تهیه غذای روزانه تان به کار ببرید.

● اگر بیماری قلبی دارید

گوجه فرنگی به کار رفته در این غذا را افزایش دهید و به آن کمی فلفل دلمه ای قرمز نیز اضافه کنید. روغن مصرفی تان روغن زیتون باشد و مقدار سیر بیشتری در غذای تان بریزید.

● اگر دیابت دارید/اگر اضافه وزن دارید

روغن به کار رفته در این غذا را محدود کنید و میزان سبزیجات را افزایش دهید و غذایتان را با یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه (کاهو، انواع کلم، گوجه فرنگی، جوانه گندم و هویج) میل کنید.



ساقی اخوان
روزنامه سلامت