هشدار به روانپزشكان؛
داروهاي ضدافسردگي را همزمان تجويز نكنيد


متخصصان روانپزشكي در آمريكا نسبت به عوارض جانبي تركيب داروهاي ضد افسردگي با هم هشدار دادند.

به گزارش سرويس بهداشت ودرمان ايسنا، اين متخصصان تاكيد كردند: روانپزشكان و روانشناسان نبايد تركيبي از چند داروي ضدافسردگي را براي بيماران مبتلا به افسردگي حاد تجويز كنند.

دكتر مادهوكار اچ. ‌تري‌ودي، پروفسور روانپزشكي در دانشگاه تگزاس و استاد اصلي در اين مطالعات متذكر شد: تجويز حتي دو داروي ضد افسردگي با هم كه مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا هم باشند، عوارض جانبي اين داروها را تشديد مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دكتر تري‌ودي و دستيارانش در مطالعاتشان روي 665 بيمار مبتلا به افسردگي حاد در گروه‌هاي سني 18 تا 75 بررسي كردند. اين بيماران به 3 گروه تقسيم شدند و براي آنها داروهاي ضدافسردگي كه در حال حاضر مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا هستند، تجويز شد. براي گروه اول داروي ضدافسردگي «سيتالوپرام» به همراه يك دارونما براي گروه دوم باز هم ستالوپرام همراه «بيوپروپيون» و براي گروه سوم دو داروي ضدافسردگي متفاوت به نام‌هاي «وفلافاكسين» و «ميرتازاپين» تجويز شد.

پس از هفت ماه بررسي معلوم شد عوارض جانبي مصرف دارو در گروه سوم كه دو داروي ضدافسردگي را همزمان مصرف مي‌كردند، خيلي بيشتر افزايش پيدا كرد.

شرح اين آزمايشات در مجله آمريكايي روانپزشكي به چاپ رسيده است.