رژيم غذايي سالم در پيشگيري از شكنندگي پوست و همچنين ترميم زخم بسيار با اهميت است . متاسفانه افرادي كه شانس بيشتري در ايجاد زخم بستر دارند اغلب دچار سوء تغذيه هستند .

اگر شما بيمار هستيد يا دوران نقاهت را بعد از يك عمل جراحي سپري مي كنيد و يا دچار آسيب نخاعي هستيد امكان كم اشتهايي در شما بيشتر است .با اينحال بدن شما به كالري ، پروتئين و مواد معدني كافي نياز دارد .

اقدامات زير مي تواند شما را در سالم نگهداشتن پوست كمك كند :

v سعي كنيد وعده هاي غذايي كم حجم ميل نمائيد . اگر شما بعد از صرف مقدار كمي غذا احساس سيري مي كنيد وعده هاي غذايي را افزايش دهيد اين برنامه به كساني كه هيچ وقت احساس گرسنگي نمي كنند كمك مي كند .

v مواقعي از روز كه احساس بهتري داريد مقدار غذاي بيشتري ميل نمائيد . زمانيكه احساس گرسنگي مي كنيد غذا ميل كنيد اكثر مردم هنگام صبح اشتهاي بيشتري دارند چون قبلا استراحت كرده اند .

v مصرف مايعات را در بين غذا محدود كنيد . مايعات باعث پر شدن معده شده و نمي توانيد غذاي كالري دار بخوريد 30 تا 60 دقيقه قبل يا بعد از غذا آب بنوشيد نوشيدن آب را در مواقع ديگر (‌ غير از وعده هاي غذايي ) كم نكنيد چون آب باعث نرم نگه داشتن پوست مي شود .

v غذا هاي پوره شده و مايع مصرف كنيد . اگر در بلع غذا مشكل داريد سوپ يا غذاهاي پوره شده و يا مايعات مكمل تغذيه اي را كه پروتئين و كالري دارند مصرف كنيد اين در مواقعي است كه نوشيدن مايعات راحت تر از خوردن غذاهاي ديگر است

v وعده هاي غذايي حاوي پروتئين : اگر ميل به غذا هاي گوشتي نداريد غذا يي كه حاوي پروتئين بالاست مانند پنير روستايي ، كره بادام زميني ، ماست ، فرني، تخم مرغ ، دانه ها و آجيل ها نيز منبع خوبي هستند اما ممكن است هضم آنها مشكل باشد .

v هنگام غذا خوردن در حالت بدني مناسب قرار بگيريد : موقع صرف غذا سرتان را از تختخواب بلند كنيد تا به سطح راحتي برسيد .

v با شتاب غذا ميل نكنيد : زمان كافي براي وعده هاي غذايي در نظر بگيريد و اگر براي خوردن غذا نياز به كمك داريد به پرستارتان هم اجازه ندهيد در غذا دادن عجله كند .

v تغيير در شيوه زندگي : سبك زندگي را با اجراي طرحها و برنامه هاي مراقبتي تغيير دهيد مانند ترك سيگار . از پزشكتان موثر ترين راه ترك سيگار را جويا شويد . سيگار باعث مي شود اكسيژن كمتري به پوست برسد ، ويتامين C بدن را از بين برده و درمان و بهبود زخم را به تاخير بيندازد .

v ورزش : ورزش روزانه جريان خون را بهتر مي كند بافت ضروري ماهيچه را مي سازد ، اشتها را تحريك و قدرت بدني را بالا مي برد يك فيزيوتراپ مي تواند برنامه و حركات مناسب را به شما آموزش دهد.



***

منبع : مقاله "نقش تغذيه در سالم ماندن پوست"- گروه ترجمه سایت مرکز ضایعات نخا عی جانبازان -مترجم : : سارا عزیزی- برگرفته از سایت مایو کلینیک -انتشار : سایت مرکز ضایعات نخاعی جانبازان -اردیبهشت 86