كودكاني كه در زنگ تفريح مدارس گوشه‌گير بوده، كمتر بازي و فعاليت مي‌كنند، اكثرا دچار سوء تغذيه و كم‌خوني هستند.

معصومه غفارپور، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اظهار داشت: كودكاني كه از تغذيه‌ خوب برخوردارند، در مدرسه، فعال بوده، درس را بخوبي فرا مي‌گيرند؛ بنابراين شروع بموقع غذاي كمكي، مصرف صبحانه و استفاده از همه‌ گروه‌هاي غذايي به اندازه‌ متعادل براي حفظ سلامت ضروري است.

وي افزود: از آن جا كه كودكان داراي معده‌ كوچكي هستند، بنابراين بايد غذاي مورد نياز آنها در شش وعده تامين شود. همچنين از مصرف غذاهاي كم ارزش جهت پرشدن معده بايد پرهيز كرد تا در نهايت كودكان با برنامه‌ غذايي صحيح، نوجواناني شوند كه از سلامت جسمي و رواني خوبي برخوردارند.

وي از دلايل بروز سوء تغذيه در جامعه را فقر اقتصادي و عدم آگاهي خانواده‌ها دانست و افزود:

رژيم‌هاي نادرستي كه در مراكز ورزشي جهت تناسب اندام به افراد توصيه مي‌كنند براي سلامتي مضر است.

وي با اشاره به اين كه گاهي برخي از ورزشكاران براي عضلاني شدن تا 300 عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف مي‌كنند، افزود: با آموزش‌هاي صحيح و برنامه‌ غذايي درست بدون مشكل و خرج درست مي‌توان از سلامت جسمي خوبي برخوردار شد.

غفارپور ادامه داد: دريافت انرژي و پروتئين در سالمندان از اهميت بسياري برخوردار بوده و مصرف به اندازه كلسيم و آهن جهت جلوگيري از بروز كم خوني و پوكي استخوان در اين سنين ضروري است.

به گفته‌ي وي، دختران بيشتر از پسران در معرض كم خوني ناشي از فقر آهن هستند. بنابراين مصرف توام ويتامين ث بلافاصله پس از غذا و عدم صرف چاي بعد از آن در جذب هر چه بهتر و بيشتر آهن موجود در غذا موثر است.

وي افزود: اگر چه مصرف گوشت، جگر و تخم‌مرغ در اين سنين توصيه مي‌شود، ولي مصرف بي‌رويه‌ي آن باعث بروز چاقي خواهد شد و افرادي كه از سنين نوجواني، دچار چاقي هستند، استعداد ابتلا به انواع بيماري‌ها در سالمندي را دارند.

غفارپور در پايان يادآور شد: در صورت وجود برنامه‌ غذايي صحيح در نوجوانان ضرورتي براي دريافت مكمل در اين افراد وجود ندارد.