عضو هيات علمي دانشگاه:
سوء تغذيه در كودكان گاهي به صورت افت كارآيي جسمي - مغزي نمايان مي‌شود

« بهترين راه شناخت سوء تغذيه در كودكان پيگيري رشد از طريق نمودارهاي پرونده بهداشت كودك در مركز بهداشتي است كه وزن را مرتب كنترل مي‌كنند.»

دكتر رضا اماني، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خوزستان - اظهار كرد: «آمار مربوط به انستيتو تحقيقات تغذيه كشور بيانگر كمبود دريافت ويتامين b2 (ربيوفلاوين) در شهرها و b2 و ويتامين a در روستاهاي كشور است. »

وي با بيان اين كه هر گونه انحراف از تغذيه طبيعي - خواه به صورت كمبود، خواه به صورت مازاد - به عنوان سوء تغذيه مطرح مي‌شود، بيان كرد: « در كودكان جلوه‌هاي سوء‌ تغذيه مي‌تواند به صورت بارز باليني يعني كمبود آشكار و شناخته شده، آشكار شود و به وضوح قابل شناسايي است. »

اماني افزود:« اما گاه اين سوء تغذيه به صورت پنهان است و تظاهرات مشخص باليني ندارد ولي به صورت افت كارايي جسمي - مغزي، افزايش ابتلا به بيماريها، خستگي زودرس و افت يادگيري نمايان شده و تا سالها و نسلها باقي خواهند ماند.»

استاديار گروه تغذيه دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت:« زماني كه شاخص‌هاي رشد كودك يعني وزن، قد و دور سر نسبت به استانداردهاي موجود در سن و جنس خاص كاهش نشان دهد، كودك دچار سوء تغذيه شده است.»

اماني اظهار اميدواري كرد:« لازم است با توجه به شرايط محلي، فرهنگ منطقه و نيازها، راه‌حل‌هاي كاربردي و سودمندي ارائه شود و تنها به مطالب موجود در مراكز علمي نمي‌تواند تاكيد كرد.»

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور با اشاره به علل متعدد بروز سوء تغذيه يادآور شد:« توصيه مي‌شود كمبودهاي اوليه كودك را طبق نظر متخصص تغذيه و متخصص اطفال برطرف كرد. مثلا در ابتدا بايد اسهال و عفونت را رفع و سپس مصرف مواد غذايي كم حجم و پرانرژي را آغاز كرد.»

اماني افزود:« تغذيه در ابتدا با شير مادر و در كودكان بزرگتر با شير معمولي آغاز مي‌شود و سپس غذاهايي چون سوپ‌هاي غني شده با گوشت، سبزي، روغن مايع و غلات كه حالت پذيرش بيشتري دارند به كودك داده مي‌شود. در منطقه ما مصرف خرما و ارده بسيار سودمند است. والدين كودكان مي‌توانند با افزودن كره، روغن مايع، خامه و عسل غذاهاي معمولي را غني كنند. مصرف مكمل مولتي ويتامين و املاح در ابتداي دوره نيز توصيه مي‌شود.»

اماني با اشاره به طرح غني سازي آرد با آهن يادآور شد:« بحث عمده اين طرح آن است كه روش طبخ نان غير صحيح است و بايد به صورت تخمير شده صورت گيرد تا جذب آهن بالا رود. بايد يك تغيير مهم در نحوه تهيه نان صورت پذيرد. به هر حال گفته مي‌شود كمبود آهن مربوط به كمبود دريافت نيست، مشكل در جذب آن است كه بايد اصلاح شود.»