برخي افراد فکر مي کنند براي تناسب اندام و سوزاندن کالري هاي اضافه ناشي از بي تحرکي در زندگي شهرنشيني بايد حتماً به سالن هاي بدنسازي رفت. آيا شما هم فکر مي کنيد فعاليت هاي روزانه و ورزش کردن دو کار جداگانه هستند؟ آيا توصيه هاي جهاني مبني بر 30 دقيقه حداقل ورزش روزانه را سخت و دشوار مي دانيد؟

شما مي توانيد با انجام کارهايي در منزل که هم ورزش محسوب مي شوند و هم تناسب اندام شما را حفظ مي کنند، به کارهاي روزانه تان هم برسيد. همين حياط خانه تان که شايد روزي چند بار از آن براي رفت و آمد استفاده مي کنيد، مي تواند بهترين مکان براي اين کار باشد (البته خانه هايي که حياط دارند!) ابتدا با کاشتن کمي گل و گياه جلوه اي نو به حياطتان بدهيد تا علاوه بر منظره زيبا و روحيه بخشي که به وجود مي آيد، شوق فعاليت هم در شما افزايش يابد. بعد فهرستي از کارهايي را که بايد به صورت روزمره، هفتگي و حتي ماهيانه انجام دهيد، تهيه کنيد. حالا با تهيه اين فهرست مي توانيد بفهميد که کارهايي که هميشه يا اغلب به ديگران يا وسايل الکتريکي مي سپرديد را خودتان چقدر راحت مي توانيد انجام دهيد.

1- باغباني

اگر در حيـاط منـزل تان باغچـه اي مملـو از گل و گيـاه داريـد، مسـئوليت باغبـاني گياهان را خـودتان به عـهده بگيـريد. با ايـن کار هـم روحيه تان را تازه کرده ايد و هم کمي ورزش انجام داده ايد. سعي کنيد براي هرس کردن علف هاي هرز، به جاي استفاده از ماشين هاي چمن زن، از قيچي و داس هاي تيز مخصوص اين کار استفاده کنيد.

حواستان به اين نکته باشد که دستکش مخصوص باغباني را داشته باشيد تا از آسيب به دستتان و تاول زدن آن جلوگيري کنيد. باغباني فعاليتي مفيد به حساب مي آيد و هر يک ساعت انجام دادن آن چيزي حدود 300 کالري را مي سوزاند.

2- ماشين شوئي

هر هفته يک روز را به شستن ماشين تان اختصاص دهيد. اين کار، هم نوعي ورزش است هم صرفه جويي! به جاي اينکه چند وقت يکبار ماشين خود را به کارواش ببريد و هزينه اي را صرف شستن آن بکنيد، آخر هفته ها يا حتي روز مناسب ديگري را به اين کار اختصاص دهيد. البته اگر مي خواهيد شستن ماشين به يک نوع ورزش و صرفه جويي مالي تبديل شود، بهتر است سطلي را پر از آب کنيد و در گوشه اي از حياط بگذاريد، سپس براي هر بار خيساندن دستمال تان درون سطل، مسافت بين ماشين تا سطل را طي کنيد. با اينکار هم کمي پياده روي کرده ايد، هم اينکه فقط با استفاده از يک سطل آب، اتومبيل تان را تميز کرده ايد. خوب است بدانيد شستن ماشين با اين روش مي تواند بين 200 تا 300 کالري بدنتان را در هر ساعت بسوزاند.

3- برف روبي

اگر در منطقه اي که زندگي مي کنيد برف زيادي نمي بارد يا حياط و پشت بامتان خيلي بزرگ نيست، بهتر است که خودتان اقدام به پارو کردن برف هاي باريده شده روي پشت بام، حياط، پله ها و جلوي در منزلتان کنيد. با اين کار هم جلوي سفت و لغزنده شدن سطوح بيروني منزلتان را گرفته ايد و هم به تقويت عضلات شانه و بازوهايتان کمک کرده ايد. ضمن اينکه باعث حفظ تناسب اندام تان نيز شده ايد. مي پرسيد چگونه ؟ فهميدنش خيلي سخت هم نيست.

شما در هر يک ساعتي که برف پارو مي کنيد 545 کالري مي سوزانيد بنابراين با انجام همين کارهاي ساده مي توانيد اندامي موزون و متناسب داشته باشيد، فقط کافي است کمي تنبلي را کنار بگذاريد. توجه به اين نکته مهم است که پارو کردن ممکن است باعث ايجاد مشکل در برخي افراد شود. مثلاً اگر فردي مبتلا به کمر درد است امکان دارو اين کار کمر درد او را تشديد کند. پس بهتر است کساني که اين مشکل را دارند قبلاً با پزشک خود مشورت کنند.

4- جارو کشيدن

صبر نکنيد تا برگ هاي کف حياط تا مچ پايتان را بگيرد يا گرد و خاک با اولين بارش به حالت گل در آيد. هر چند روز مي توانيد خودتان حياط خانه را هر چه کوچک هم که باشد جارو بزنيد. تنبلي نکنيد و از فشار آب براي تميز کردن استفاده نکنيد (مخصوصاً صرفه جوئي در مصرف آب که لازم هم هست). جارو زدن با درگير کردن عضلات بازو و پاها باعث سوزاندن مقدار زيادي از کالري هاي اضافه شما مي شود اما حواستان باشد نکات اصولي را موقع جارو زدن رعايت کنيد تا دچار کمر درد نشويد. براي اين کار از جاروهائي با دسته هاي بلند استفاده کنيد. مدت طولاني دولا نمايند و در وضعيت هايي که احساس درد مي کنيد قرار نگيريد. جارو زدنتان را در يک مدت زماني خاص تنظيم کنيد تا اصولي تر ورزش کرده باشيد. ريتم يکنواخت موقع جارو زدن علاوه بر کنترل حرکات مي تواند باعث آرامش روحي هم بشود.

5- هيزم شکني

جه اشکالي دارد که اين قدر با تکنولوژي پيش نرويم و هم رنگ جماعت نشويم؟ هميشه که نبايد براي گرم کردن خانه از بخاري و لوازم گازي استفاده کرد. شما مي توانيد براي اينکه هم خانه تان را گرم کنيد و هم کمي ورزش و تفريح انجام دهيد، در حياط منزلتان به شکستن هيزم بپردازيد و هنگام سرما با سوزاندن اين هيزم ها در شومينه، فضايي گرم و دلپذير به وجود بياوريد. شايد جالب باشد بدانيد که هيزم شکستن نوعي ورزش مناسب براي تقويت بازو، شانه ها و کمر است. البته حواستان باشد که يک دفعه کوهي از هيزم شکسته شده را انبار نکنيد زيرا اين کار فقط نوعي ورزش و سرگرمي است که بهتر است از اواسط تابستان و فقط نيم ساعت آخر هفته ها آن را انجام دهيد.

هفته نامه سلامت