جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 4 از 4 مجموع

موضوع: گرمازدگی سالمندان(مقالات)

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض گرمازدگی سالمندان(مقالات)

    خطر گرمازدگي در سالمندان
    گرماي فصل تابستان بسياري از افراد را دچار گرمازدگي مي كند،اما خطر گرمازدگي در سالمندان بيشتر است.
    دكتر ربطي متخصص داخلي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تغييرات فيزيولوژيكي كه با افزايش سن در افراد رخ مي دهد ،باعث افزايش خطر گرمازدگي در سالمندان مي شود.
    وي ادامه داد: بيماري هاي مزمن كه اكثر سالمندان به آن مبتلا اند و مصرف داروها مختلف نيز احتمال گرمازدگي را افزايش مي دهد.
    اين متخصص داخلي درخصوص پيشگيري از گرمازدگي گفت: بهتر است در روزهاي گرم فعاليت هاي بدني در محيط بيرون را كاهش داده و لباس هاي نخي و خنك بپوشند.
    وي نوشيدن مقادير كافي مايعات به خصوص آب را مهم دانست و افزود: بيماران نارسايي قلبي كه به توصيه پزشك بايد كمتر آب بنوشند بهتر است در اين مورد با پزشك خود مشورت كنند.
    ربطي تصريح كرد:گرمازدگي با قرمز شدن ناگهاني، احساس ضعيف شدن نبض و در برخي موارد انقباضات عضلاني مشخص مي شود.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    خطر گرمازدگی : سالمندان بیشتر مراقب باشند


    جام جم آنلاين: هر ساله در فصل تابستان موج گرما افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد و بسیار از افراد دچار گرمازدگی می شوند.

    در این میان سالمندان ، کودکان و مبتلایان به برخیبیماری ها ی خاص بویژه بیماران تنفسی گروههای آسیب پذیرتر محسوب می شوند که نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند اما سالمندان به سه علت در معرض خطر قرار دارند.

    دلیل اول تغییرات فیزیولوژیکی است که با افزایش سن در بدن آنها رخ داده باعث افزایش خطر گرمازدگی می شود.

    همچنین احتمال وجود بیماری های مزمن در افراد سالمند بیشتر است و دلیل سوم این است که افراد مسن احتمالا بیش از سایرین دارو های مختلف مصرف می کنند. همه این عوامل به تاثیر پذیری این گروه از گرما کمک می کند.

    بنابراین لازم است سالمندان توصیه های ارائه شده در این خصوص را جدی بگیرند و در واقع با اقدام پیشگیرانه خود را از خطر گرمازدگی حفظ کنند. برخی از این توصیه ها عبارتند از :

    - کاهش فعالیت بدنی در محیط بیرون. این روزها زمان مناسبی برای پیاده روی طولانی مدت یا کارهایی مثل باغبانی و غیره که مستلزم قرار گرفتن به مدت طولانی در هوای گرم است ، نیست.

    - پوشیدن لباس های نخی و سبک

    - نوشیدن مقادیرکافی مایعات بخصوص آب ؛ بیماران نارسایی قلبی که به توصیه پزشک باید کمتر آب بنوشند بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.

    - دوش گرفتن با آب ولرم

    - خنک نگه داشتن محیط داخل ساختمان

    توجه به اقدامات پیشگیرانه ضروری است زیراگرما زدگی بسرعت اتفاق می افتد. این حالت با قرمز شدن ناگهانی ، احساس ضعیف شدن نبض و در برخی موارد انقباضات عضلانی مشخص می شود.

    لازم است درچنین وضعیتی هر چه سریع تر فرد را به مرکز درمانی برسانند تا فورا اقدامات پزشکی در مورد او صورت گیرد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    توصیه‌های تابستانی برای پیشگیری از گرمازدگی در سالمندان

    گرمای خارج از خانه به همان آسانی گرمای داخل آن می‌تواند سالمندان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین از وجود دستگاه تهویه هوا اطمینان حاصل كنید.

    شدت گرفتن گرمای هوا احتمال گرمازدگی را به ویژه درگروه سنی سالمند افزایش می‌دهد. بر این اساس كارشناسان <موسسه طلوع زندگی سالمندان> ویرجینیا، یكی از بزرگترین موسسات ارائه‌دهنده خدمات زندگی سالمندان معتقدند سالمندان نیز مانند سایر اشخاص باید بتوانند بدون در نظر گرفتن گرمای تابستان زندگی را به معنای واقعی آن لمس كنند.

    این كارشناسان هوای گرم را فرصت مناسبی برای ارائه تجربیات چند‌ساله این موسسه به سالمندان می‌دانند ودر حالی كه پیامدهایی را كه گرما با بالاتررفتن سن در آنها ایجاد می‌كند، یادآور می‌شوند، سالمندان را تشویق می‌كنند تا با استفاده از راهنمایی‌های تابستانی این موسسه از ماه‌های گرم فصل تابستان لذت ببرند.

    اگر سالمندی بخواهد در طول تابستان از گذراندن وقت خود در فضای بیرون از خانه لذت ببرد نباید اعتدال و میانه‌روی را فراموش كند. سالمندان با پیروی از این راهنمایی‌ها می‌توانند از هوای خوب تابستان استفاده كنند ودر عین حال ازقرار گرفتن بیش ازحد در مقابل نور خورشید اجتناب كنند. این راهنمایی‌های تابستانی كه در زیر به آنها اشاره می‌شود به سالمندان كمك می‌كند تا احتمال گرما زدگی را به حد اقل برسانند.

    ‌‌ عجله نكنید. عجله برای چه؟ می خواهید از تابستان لذت ببرید؛ پس آهسته حركت كنید.در هوای گرم هر قدر سریع‌تر حركت كنید، بدنتان بیشترگرم می شود.

    ‌ از سایبان‌های خنك غافل نشوید. فعالیت‌های بیرون ازخانه را به ساعاتی از صبح زود كه هوا خنك تر است موكول كنید. برای لذت بردن از فعالیت روزانه به دنبال مكان‌های سایه‌دار مانند ایوان سر پوشیده یا زیر درخت باشید. گرمای خارج از خانه به همان آسانی گرمای داخل آن می‌تواند سالمندان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین از وجود دستگاه تهویه هوا اطمینان حاصل كنید. اگر در اتاقی هستید و دستگاه تهویه هوا در دسترس نیست با باز كردن پنجره ها هوای داخل اتاق راعوض كنید. در روزهای گرم در مكان‌هایی كه دارای تهویه هواست قرار ملاقات بگذارید.

    ‌ بستنی رافراموش نكنید. خوردن بستنی یخی ودیگرمواد خنك در یك روز گرم تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است. همچنین آب، آبمیوه و نوشیدنی زیاد بنوشید ولی از مصرف كافئین خودداری كنید. غذاهای سرد و خنك مثل ساندویچ یا سالاد بخورید. سبزی‌ها و میوه‌های تازه به طوركلی حاوی مقادیری آب هستند و درحالی كه مواد سالمی را به بدن ارائه می‌دهند به پرآبی نیز كمك می‌كنند. كلید اصلی، پرآب ماندن است.

    ‌ نوع پوشش مهم است: لباس‌هایی با وزن كم و گشاد بپوشید، رنگ‌های روشن و مواد كتانی برای هوای گرم بهترین انتخابند. از كلاه لبه پهن و چتر نیز می‌توانید برای اجتناب ازقرار گرفتن درمعرض نور زیاد خورشید استفاده كنید.

    ‌ظ با پزشك خود مشورت كنید. علایم كم آبی یا گرمازدگی در سالمندان به دلیل سن بالای آنها، داروهای مصرفی و شرایط مزمن كمتر آشكارند. با پزشك خود صحبت كنید كه چگونه این علایم می‌تواند توانایی بدن شما را برای كنترل گرما تغییر دهد.

    اگر علایم گرمازدگی نظیر خستگی، ‌ضعف، تهوع، عرق زیاد یا عرق نكردن، افزایش ضربان قلب، گیجی یا غش اتفاق بیفتد به سرعت سالمند مبتلا به این علایم را به یك مكان خنك برده و به اوآب خنك یا آبمیوه دهید. ازكمپرس آب سرد استفاده كنید و در صورت لزوم ازپزشك كمك بگیرید.


    نكات ذكر شده در بالا برای مبارزه با گرما به سالمندان و همه افراد جامعه كمك می‌كند. اگرچه سالمندان كم‌بنیه كه تنها زندگی می كنند باید كسی را داشته باشند كه در هوای گرم به آنها سری بزند. در این مورد می‌توان گفت پرستاران خانوادگی، همسایه‌ها و دوستان در صورت در دسترس بودن، انتخاب بهتری هستند.

    هفته نامه سلامت
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #4
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    گرما زدگی در سالمندان بسیار شدیدتر از جوانان است .

    به گفته محققان، افراد سالمند بیش از دیگران در معرض خطر ناشی از گرمای زیاد هوا قرار دارند.


    به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هلث دی نیوز ، طبق گفته های انجمن جامعه سالمندان آمریکا به دلیل تغییرات جسمی ناشی از افرایش سن، دمای بدن سالمندان به سرعت جوانان پایین نمی آید.

    افراد سالمند گرمای زیاد هوا را خوب احساس نمی کنند. حتی زمانی هم که آب از دست می دهند، تمایلی به خوردن آب ندارند.

    تمامی این عوامل به این معنی است که گرمای شدید مشکلات بهداشتی جدی برای سالمندان به وجود می آورد و خطر مرگ را در آنان بالا می برد.

    هر سال حدود ۲۰۰ نفر در آمریکا بر اثر مشکلات بهداشتی ناشی از گرمای بالا و رطوبت، جان خود را از دست می دهند. بیشترین افرادی که به این مشکلات مبتلا می شوند، افراد ۵۰ سال به بالا هستند.

    همچنین به گفته محققان ،‌ مرگ و میر سالمندان بر اثر گرما ، ناشی از اشکال درعملکرد مغز است که نمی تواند تخمین درستی از میزان آب موجود در بدن داشته باشد.

    همه ساله با فرا رسیدن فصول گرم تعداد زیادی از سالمندان بر اثر عوارض ناشی از کمبود آب بدن دچار اختلالات اساسی می شوند.

    در گروهی از افراد سالمند این اشکال ممکن است به اندازه ای شدید باشد که در نهایت به مرگ فرد سالمند بیانجامد.

    این اختلال به طورویژه در مواردی که فرد سالمند به تنهایی زندگی می کند یا اینکه دور از مراکز درمانی است شدت بیشتری خواهد داشت.

    بررسی های جدید محققان در همین زمینه نشان می دهد یک اشکال موجود در مغز موجب بروز کم آبی در بدن سالمندان می شود. به طور معمول زمانی که محتوای آب بدن کاهش می یابد مغز با افزایش حس تشنگی و هم چنین جذب بیشتر آب سعی می کند مقدار آب بدن را در حد طبیعی حفظ کند.

    به گفته محققان بخشی از قشر مغز که با حس تشنگی ارتباط دارد در افراد سالمند با نوشیدن مقادیر اندکی آب غیر فعال می شود و این وضع موجب می شود تا فرد نوشیدن آب را متوقف کند در حالی که بدنش به آب نیازمند است.

    * چگونگی پیشگیری از گرمازدگی :
    عمل به این توصیه ها می تواند در پیشگیری از عوارض ناشی از گرما به شما کمک کند:

    ۱) به بدنتان گوش فرادهید، گرفتگی عضلانی، خستگی، ضعف، اختلال تمرکز، سردرگمی، سرگیجه، تهوع، تنفس با تقلا، ضربان نبض سریع یا غیرطبیعی ممکن است علائم بروز مشکل باشند. این علائم هشداردهنده را جدی بگیرید. اگر احساس ناخوشی می کنید- حتی به مقدار کم- به مکان خنکی بروید، مقدار زیادی آب خنک بنوشید و اگر حالتان بهتر نشد از دیگران درخواست کمک کنید.
    ۲) تهویه مطبوع در جریان یک موج گرما می تواند نجات بخش باشد. حتی گذراندن چند ساعت در یک اتاق دارای تهویه مطبوع به شما کمک می کند. شهرداری ها باید در جریان موج های گرما مراکزی برای خنک شدن افراد راه بیندازند.
    ۳) درست لباس بپوشید؛ لباس های گشاد و به رنگ روشن که نور را منعکس می کنند، خنک شدن پوست و تبخیر عرق را راحت تر می کنند.
    ۴) زیر نور خورشید قرار نگیرید؛ شاید تعجب کنید که هر تابستان چه تعداد افراد به علت عمل نکردن به همین توصیه ساده دچار گرمازدگی می شوند.
    ۵) به همسایه هایتان سر بزنید؛ انزوای اجتماعی یک عامل خطرساز عمده در بیماری های ناشی از گرما و مرگ ومیر حاصل از آن است. اگر شخص سالمندی را می شناسید که به تنهایی زندگی می کند و خانه اش دارای دستگاه های خنک کننده مناسب نیست، به او سر بزنید و به او کمک کنید.
    ۶) داروهای تان را مرور کنید؛ برخی از داروها هیپوتالاموس- بخشی از مغز که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند- را دچار اختلال می کنند. در نتیجه افرادی که این داروها را می خورند ممکن است آن چنان که باید عرق نکنند. داروهای مسکن ممکن است از این لحاظ که آگاهی فرد را نسبت به گرما کم می کنند، خطرناک باشند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت