بدن انسان به طور عادي، داراي يك مكانيسم تنظيم گرما است و برهم خوردن تعادل در اين مكانيسم به نحوي كه درجه حرارت بدن به طور غير عادي بالا رود را گرمازدگي مي‌نامند.

از نشانه‌هاي گرمازدگي مي‌توان به ضربان تند قلب، تغيير فشارخون، تنفس بريده بريده، سردرد، سرگيجه، تشنج و گرفتگي عضلات اشاره كرد.

اين علايم را نبايد ناديده گرفت چرا كه در برخي موارد منجر به مرگ نيز خواهد شد.

براي پيشگيري از گرمازدگي موارد زير را رعايت كنيد:

• آب خالص يا آب ميوه بنوشيد و از مصرف نوشيدني‌هاي كافئين‌دار پرهيز كنيد چرا كه اين نوع نوشيدني‌ها باعث بيشتر شدن ادرار و كمتر شدن تعريق بدن مي‌شوند و وقتي آب بدن كم شود احساس گرمازدگي بيشتري خواهيد كرد

• از كربوهيدرات‌هاي پيچيده استفاده كنيد. استفاده از كربوهيدرات‌هاي ساده مانند نان سفيد و غذاهاي فرآوري شده باعث بالا رفتن سطح قند در خون شده كه مي‌تواند منجر به سردرد و خستگي و درنهايت گرمازدگي شود.

• روزانه، ‌مقدار زيادي پروتئين و چربي‌هاي سالم استفاده كنيد.

مصرف تخم‌مرغ، ‌گوشت،‌ پنير،‌ روغن زيتون و انواع آجيل به تعادل سطح قند خون شما كمك شاياني خواهند كرد.

• بهترين روش براي پايين آوردن حرارت بدن، نوشيدن ‌شير بدون چربي است.


• در روزهاي داغ تابستان براي پيشگيري از گرمازدگي اضافه كردن پياز را به غذا فراموش نكنيد.

• از آب ميوه‌هاي طبيعي مانند آب هندوانه، آب آناناس استفاده كنيد چرا اين نوع آب ميوه‌ها، خاصيت خنك كنندگي دارند و بدن را مرطوب نگه مي‌دارند.

همشهری