تابستان يك زمان مناسب براي پختن غذاهاي ساده و سالم است، غذاهايي كه نياز زيادي براي انتظار پخت نداشته باشند و بتوان در يك مدت كوتاه آنها را آماده كرده و به مصرف رساند. بهترين مواد غذايي كه مي‌توان از آن‌ها براي تهيه غذاهاي فصل تابستان استفاده كرد، ماهي‌ها، سبزيجات و ميوه‌ها هستند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌اولين غذايي كه در فصل تابستان مي‌توان آن را در زمان كوتاهي تهيه و سرو كرد فيله ماهي آزاد است. براي تهيه اين غذاي لذيذ، ابتدا فيله ماهي آزاد را كبابي كرده و سپس با گوجه‌فرنگي و ريحان آن را صرف مي‌كنيد. ماهي‌هاي آزاد به دليل داشتن امگا 3 سرشار از مواد مغذي بوده و براي سلامت هم مناسبند. مصرف ماهي‌هاي آزاد مانع از بروز سرطان پوست و سوختگي‌هاي جلدي كه مختص تابستان است، مي‌شود.

دومين غذاي سالم و ساده فصل تابستان، كيك هلو و تمشك است. هر دوي اين ميوه‌ها در فصل تابستان به وفور يافت مي‌شوند. به همين دليل مي‌توان از آن‌ها در تهيه اين كيك خوشمزه استفاده كرد. مصرف هلو براي تازگي و لطافت پوست بسيار مفيد است. تمشك نيز طبع سرد دارد و در فصل تابستان و براي افرادي كه گرما‌زده شده‌اند، بسيار مثمرثمر است. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه براي تهيه اين كيك از شكر كمتري استفاده شود.

سومين ماده غذايي كه مي‌تواند رفع عطش كند، نوشيدني‌هاي تهيه شده از انواع آب ميوه‌هاي طبيعي است. همچنين آب سبزيجات هم مي‌تواند براي رفع تشنگي مثمر ثمر واقع شود. آب انگور، آب هلو و آب سبزيجاتي چون گوجه فرنگي از بهترين نوشيدني‌ها به ويژه براي كودكان است.

به گزارش ايسنا،‌ چهارمين غذاي سالم و مقوي مناسب براي فصل تابستان يك نوع كته با كره و پنير است كه مي‌توان با افزودن كمي ادويه آن را لذيذتر كرد.

پنجمين غذاي ساده و سالم سالاد يوناني با مرغ است. در اين سالاد از كاهو يا كلم، گوجه فرنگي، نخودفرنگي و قارچ، هويج و تكه‌هاي مرغ استفاده مي‌شود. اين غذا مي‌تواند يك ميان وعده سالم باشد. بهتر است در كنار اين سالاد از نوشيدني‌هاي سبك مانند ليموناد و يا يك ليوان آب هويج استفاده شود. اين وعده غذايي سبك و مناسب براي هواي گرم تابستان است.

به گزارش ايسنا، محققان و دانشمندان علوم پزشكي معتقدند كه مصرف مواد غذايي كاملا طبيعي و سالم در فصل گرم تابستان، هم رفع عطش كرده و هم ابتلا به گرمازدگي و يا بيماري‌هاي ديگر را كمتر مي‌كند.