يك متخصص تغذيه:
در فصل گرم، مايعات بسيار سرد ننوشيد


يك متخصص تغذيه گفت: نوشيدن مايعات بسيار سرد در فصل گرم توصيه نمي‌شود اما متاسفانه اين مورد كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.

دكترمحمد جواد حسين‌زاده در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر ضرورت مصرف مايعات در فصل تابستان اظهار كرد: افزايش درجه هوا باعث تعريق بيشتر بدن مي‌شود، بنابراين براي جبران آب دفع شده بايد مايعات مصرف كرد و آب بهترين گزينه است.

اين متخصص تغذيه با اشاره به مصرف مايعات در سالمندان و ورزشكاران گفت: اين دو گروه بايد به مصرف مايعات توجه ويژه‌اي كنند. براساس بررسي‌هاي صورت ‌گرفته بر روي ورزشكاران، دسته‌اي از اين گروه كه به دنبال ورزش دچار كمبود مايعات مي‌شوند در صورت دسترسي به مايعات داراي درجه حرارت مناسب، مقدار بيشتري از اين ماده را مصرف مي‌كنند.

حسين‌زاده تاكيد كرد: افراد ساكن در محل‌هايي كه ميزان رطوبت اين‌ مكان‌ها مانع تعريق كافي بدن مي‌شود بايد مايعات به ميزان كافي مصرف كنند چون در غير اين صورت دچار مشكلاتي مي‌شوند.

وي درباره‌ ميوه‌هاي تابستاني گفت: اين ميوه‌ها تا حدودي آب از دست رفته بدن بر اثر تعريق را مي‌توانند جبران ‌كنند. استفاده از ميوه‌هاي تازه مانند هندوانه، خربزه و طالبي مي‌تواند مفيد باشد حتي استفاده از خشكبار و ميوه‌هاي پخته براي بيماران گوارشي مفيد است.

اين متخصص تغذيه در زمينه مصرف مايعات تاكيد كرد: بدن برخي از افرادي كه ميزان از دست دادن آب بدنشان با ميزان تشنگي آنان هماهنگ نيست، ممكن است دچار كم آبي شوند بنابراين به اين اشخاص توصيه مي‌شود در صورتي كه احساس تشنگي هم نكردند، باز هم مايعات مصرف كنند.

وي گفت: مصرف چاي بويژه چاي پررنگ و در دفعات زياد باعث افزايش دفع ادرار مي‌شود. در نتيجه هدف اصلي از نوشيدن مايعات كه نگه داشتن آب در بدن است، محقق نمي‌شود البته استفاده محدود از چاي كم رنگ و نوشابه‌هاي مفيد، خوب است.

حسين‌زاده ادامه داد: دوغ بدون گاز و فاقد نمك بسيار زياد، برخي شربت‌هاي خانگي و ليموناد از جمله نوشابه‌هاي مفيد هستند، در مقابل نوشيدن نوشابه‌هاي حاوي مواد قندي زياد توصيه نمي‌شود؛ چرا كه آن‌ها مواد نگهدارنده و خاصيت ذاتي اسيدي دارند و بيشتر دفع ادرار را موجب مي‌شوند در نتيجه استفاده از آنها اثر معكوس در رفع تشنگي و تامين آب بدن دارد.

وي درباره غذاهايي كه بهتر است در فصل تابستان مصرف شود، اظهار كرد: ‌در اين فصل خوردن غذاهاي سبك و كم چرب‌تر توصيه مي‌شود. از سوي ديگر، بايد توجه كرد كه كباب كردن ناصحيح گوشت باعث سوختن قسمت‌هايي از آن مي‌شود كه سرطان‌زاست.

اين متخصص تغذيه تاكيد كرد: رعايت تناسب در رژيم‌غذايي روزانه بايد مورد توجه قرار گيرد. بنابراين پروتئين‌ها و كربوهيدراتها بايد به ميزان كافي استفاده شوند. علاوه بر آن، خوردن غذاهاي با ترانس بالا مي‌تواند براي افراد در همه فصول بويژه فصل تابستان مشكل زا باشد.

حسين زاده در پايان گفت: در فصل تابستان بايد بستني‌هايي براي كودكان و نوجوانان خريداري شوند كه از شير پاستوريزه توليد شده‌اند. از سوي ديگر، بايد از بستني‌هاي كم‌ كالري‌تر استفاده كرد.