از انجام فعاليت بدني سنگين پرهيز کنيد کودکان يا سالمندان را در وسيله نقليه پارک شده خاموش، نگه نداريد. در محيط بيرون، در سايه قراربگيريد.مرتبا" مايعات بنوشيد و از مصرف نوشيدني هاي شيرين خود داري کنيد
سازمان جهاني بهداشت براي پيشگيري از گرمازدگي در زمان مواجهه با موج گرما در فصل تابستان توصيه هايي را ارائه مي کند: 1. خانه هاي خود را خنک نگهداريد:· در طول روز پنجره ها را ببنديد و در صورت تابش آفتاب به داخل منزل کرکره ها را پايين بکشيد. در شب، هنگامي که درجه حرارت محيط بيرون کاهش مي يابد پنجره ها را باز کنيد.· اگر در محل زندگي شما دستگاه تهويه هوا روشن است، درها و پنجره ها را ببنديد.· پنکه هاي برقي ممکن است کمي در فرار از گرما کمک کننده باشند ولي در درجه حرارت بالاتر از 35 درجه سانتي گراد ممکن است در پيشگيري از گرمازدگي خيلي مفيد نباشند. در اين حالت مصرف مايعات اهميت زيادي دارد.2. خود را دور از گرما نگهداريد:· در خنک ترين اتاق خانه (مخصوصا" در هنگام شب) اقامت کنيد.· اگر برايتان مقدور نيست که خانه خود را خنک نگهداريد، 2 تا 3 ساعت در روز را در يک محيط خنک سپري کنيد(مانند ساختمانهاي اماکن عمومي که داراي دستگاههاي تهويه و خنک کننده هستند).· از رفتن به محيط بيرون در طول گرمترين ساعات روز خودداري کنيد.· از انجام فعاليت بدني سنگين پرهيز کنيد.· در محيط بيرون، در سايه قرار بگيريد.· کودکان يا سالمندان را در وسيله نقليه پارک شده خاموش، نگه نداريد.3. بدن را خنک نگهداريد و آبرساني نماييد:· دوش يا حمام آب سرد بگيريد.· بجاي حمام يا دوش آب سرد مي توانيد از کيسه آب سرد يا حوله يا اسفنج حاوي آب سرد و شستشوي پاها استفاده کنيد.· از لباسهاي سبک، گشاد و به رنگ روشن از جنس الياف طبيعي استفاده کنيد. اگر مجبور به رفتن به محيط بيرون هستيد، از کلاه لبه دار بزرگ و عينک آفتابي استفاده کنيد.· مرتبا" مايعات بنوشيد و از مصرف نوشيدني هاي شيرين خود داري کنيد.4. به ديگران کمک کنيد:· اگر فردي را مي شناسيد که در خطر گرمازدگي قراردارد، به او کمک کنيد و حمايتش کنيد. بايد از افراد سالمند و بيماراني که تنها زندگي مي کنند حداقل روزانه يکبار عيادت کرد.· اگر فردي را مي شناسيد که دارو مصرف مي کند، با پزشک معالج او صحبت کنيد تا بتوانيد به روش مناسبي درجه حرارت بدن آنها را تنظيم و تعادل مايعات را براي آنها برقرار کنيد.5. اگر مشکلي در سلامتي خود (مانند بيماري)داريد:· داروهايتان را در درجه حرارت کمتر از 25 درجه سانتي گراد يا در يخچال نگهداري کنيد (به دستور نگهداري دارو و درجه حرارت تعيين شده روي بسته بندي يا دستورالعمل دارو توجه نماييد).· توصيه هاي پزشکي را در صورتي که بيماري مزمني داريد يا چند نوع دارو مصرف مي کنيد از پزشک خود بخواهيد.6. اگر خودتان يا اطرافيانتان احساس خوبي نداريد: · در صورتي که احساس گيجي، ضعف، اضطراب، تشنگي شديد يا سردرد مي کنيد سعي کنيد از ديگران کمک بگيريد، در اسرع وقت به مکان خنکي برويد و درجه حرارت خود را اندازه بگيريد.· مقداري آب يا آب ميوه طبيعي براي آبرساني به بدن خود بنوشيد.· اگربه دنبال تمرينات ورزشي مداوم در طول يک روز گرم احساس گرفتگي عضلاني دردناک (اغلب در ران، بازوها يا شکم) مي کنيد سريعا" در محيط خنکي استراحت کنيد و از محلولهاي خوراکي ors استفاده کنيد. اگر گرفتگي عضلات بيش از يک ساعت ادامه پيدا کند لازم است که زير نظر پزشک، مداوا صورت گيرد.? اگر يکي از اعضاء خانواده شما يا فردي که تحت حمايت شما قرار دارد، پوست خشک و داغ داشت يا دچار هذيان، تشنج و يا عدم هوشياري شد، سريعا" با اورژانس تماس بگيريد. در مدت زماني که منتظر رسيدن کمک پزشکي هستيد، فرد را به محل خنکي ببريد و او را در وضعيت خوابيده و پاها و لگن او را در سطحي بالاتر قرار دهيد. لباسهاي او را از تن خارج کنيد و انتها هاي بدن او را خنک کنيد: کيسه آب سرد را روي گردن، شانه و کشاله ران او قرار دهيد، مرتبا" او را باد بزنيدو آب سرد ( 25 تا 30 درجه سانتيگراد) را به بدن او اسپري کنيد. درجه حرارت بدن او را اندازه بگيريد. از دادن هرگونه داروي تب بر مانند استامينوفن به فرد خود داري کنيد. اگر فرد فاقد هوشياري است، او را به پهلو بخوابانيد.