علت سرطان ریه - تغذیه
مصرف ويتامين E خطر بروز سرطان ريه را افزايش ميدهد
ايسنا: تحقيقات جديد نشان داده است كه مصرف دوز بالاي مكملهاي ويتامين E خطر بروز سرطان ريه را افزايش ميدهد. مطالعات در آمريكا روي 77 هزار داوطلب نشان داد كه مصرف روزانه 400 ميليگرم از اين ويتامين به مدت طولاني، خطر بروز سرطان ريه را تا 28 درصد افزايش ميدهد كه اين خطر براي افراد سيگاري به مراتب بيشتر است. اين در حالي است كه در تحقيقات قبلي نيز مشخص شده بود كه مصرف زياد از حد و افراطي بتاكاروتن نيز ميتواند خطرات مشابهي داشته باشد.
براي نخستين بار مشخص شد:
مصرف زياد گوشت قرمز و گوشت فراوري شده خطر ابتلا به سرطان ريه را افزايش ميدهد
پژوهشگران در آمريكا اعلام كردند كه مصرف زياد گوشت قرمز و گوشت فراوري شده، خطر ابتلا به سرطان ريه را افزايش ميدهد. به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين در حالي است كه در پژوهشهاي قبلي نيز تاثير مصرف زياد گوشت قرمز در افزايش خطر ابتلا به چندين سرطان ديگر از جمله سرطان روده تاييد شده بود. اين پژوهش، اولين مطالعه گستردهاي است كه رابطه بين گوشت قرمز و سرطان ريه را نشان ميدهد. نتايج پژوهش اخير هم چنين حاكيست؛ افرادي كه زياد گوشت ميخورند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان كبد و مري هستند و در مردان نيز تحت چنين شرايطي خطر بروز سرطان پانكراس بسيار بيشتر ميشود.
از اين رو پژوهشگران انستيتو ملي سرطان در آمريكا در گزارشي تاكيد كردند كه مردم ميتوانند با كاهش ميزان مصرف گوشت قرمز، احتمال ابتلاي خود را به اين سرطانها كاهش دهند.
پيشگيري از سرطان ريه با ويتامين D
فارس: ويتامين D در پيشگيري و درمان سرطان ريه موثر است. بر اساس نتايج دانشمندان دانشگاه هاروارد، بيماران مبتلا به سرطان ريه كه مقادير زيادي ويتامين D مصرف مي كنند، دو برابر بيش از ديگر مبتلايان كه ويتامين D كمتري مصرف كردهاند، سلامتي خود را باز مييابند و يا حداقل تا پنج سال زنده ميمانند. اين دانشمندان معتقدند، ويتامين D را مي توان از غذاهاي مختلف، قرصهاي ويتامين، و يا نور خورشيد دريافت كرد
ويتامين دي عمر مبتلايان به سرطان ريه را طولانيتر ميكند
پژوهشگران دانشگاه هاروارد ميگويند نور آفتاب و ويتامين دي طول عمر بيماراني را كه در مراحل اوليه سرطان ريه بسر ميبرند افزايش ميدهد. به گزارش پايگاه اينترنتي ، medlineplus.comبقاي پنج ساله بعد از عمل جراحي در بيماراني كه ذخيره بالايي از ويتامين دي داشتند و در ماههاي آفتابي سال جراحي شده بودند در مقايسه با بيماران با ذخيره محدود ويتامين دي كه در ماههاي سرد سال تحت عمل جراحي قرار گرفتند تا دو برابر بيشتر بود. بهترين منبع ويتامين دي علاوه بر مواد غذايي و محصولات لبني، نور خورشيد است. اشعه فرابنفش بنفش خورشيد محرك توليد اين ويتامين در پوست است. محققان دانشكده پزشكي و دانشكده بهداشت عمومي هاروارد در اين مطالعه ميزان بقاي ۴۵۶بيمار مبتلا به سرطان ريه در مراحل اوليه سرطان را كه در فاصله سالهاي ۱۹۹۲و ۲۰۰۰درمان شده بودند مورد بررسي قرار دادند. بقاي پنج ساله در كساني كه ميزان بالايي از ذخيره و مصرف ويتامين دي داشتند ۷۲ درصد در مقابل ۲۹درصد گروه كنترل بود. به نظر ميرسد مصرف ويتامين دي و يا مكملهاي غني شده بلافاصله بعد از تشخيص و قبل از عمل جراحي باعث افزايش بقاي اين بيماران ميشود. رابطه بين ويتامين دي و نتايج جراحي هنوز معلوم نيست. گمان ميرود اين ويتامين در پيشگيري از انواع سرطان موثر باشد. خواص ضد تكثيري اين ويتامين باعث ميشود مصرف اين ويتامين با مهار چرخه تكثير سلولي سلولهاي غير طبيعي همراه باشد. به علاوه گمان ميرود اين ويتامين از انتشار سلولهاي سرطاني هم پيشگيري كند.
رابطه غذاهاي غني از فسفات و ابتلا به سرطان ريه
طبق تحقيقاتي که اخيرا در مجله تخصصي ريه و تنفس آمريکا به چاپ رسيده است مواد غذايي صنعتي غني از فسفات در موشهاي آزمايشگاهي سبب رشد سريعتر تومورهاي سرطاني ريه ميشود. به نقل از خبرگزاري فرانسه اين مواد گرچه سبب افزايش حبس آب و بهبود بافت غذايي ميشوند اما پيشرفت تومورهاي سرطان ريه را نيز در انسان به دنبال خواهند داشت... به گفته محققان دانشگاه ملي سوول در کره جنوبي تنظيم ميزان فسفات در رژيم غذايي حتي به مبتلايان به سرطان ريه نيز کمک ميکند تا به درمانها بهتر پاسخ دهند. فسفات مادهاي است که نقشي اساسي در متابوليسم سلول و مکانيسم انتقال انرژي بازي ميکند ولي در عين حال ميتواند سبب فعال شدن نشانههاي ژنتيکي و رشد سلولهاي سرطاني در ريه شود. ميزان فسفات مورد نياز براي هر فرد 470 ميليگرم در روز است که هم اکنون به 1000 ميليگرم رسيده است.
عضو تحریریه علمی ایران سلامت
علاقه مندي ها (Bookmarks)