هشدار يک فوق تخصص ارتوپدي به زنان:
مراقب گودي کمر ناشي از کم تحرکي باشيد


يک فوق تخصص ارتوپدي گفت: گودي کمر به علت کم تحرکي و ورزش نکردن، ضعف عضلات کمر، حاملگي و کاهش قدرت عضلات شکم پس از بارداري در زنان شايع تر است.

دکتر محمد رضا گيتي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران، با بيان اينکه همه افراد به صورت طبيعي داراي يک انحناي مقعر به سمت عقب در ناحيه پايين کمر هستند، اظهار داشت: آنچه که موجب مي شود که انحناي موجود در پايين کمر غيرعادي و به صورت يک بيماري شناخته شود، افزايش بيش از اندازه اين تقعر است.

وي ادامه داد: در نظر گرفتن زاويه و درجه مشخصي براي بيان غيرعادي بودن گودي کمر ممکن نيست و اين مسئله تنها با معاينه، عکس برداري قابل تشخيص است.

دکتر گيتي با بيان اينکه گودي کمر به علل ارثي و اکتسابي بروز مي کند ، عمده‌ترين علت گودي بيش از اندازه کمر را ژنتيکي دانست و گفت: برخي از افراد به صورت مادرزادي دچار شلي بيش از حد بافت‌هاي نگهدارنده مفاصل که اصطلاحا رباط هاي مفصلي گفته مي شوند هستند که يکي از نمودهاي اين بيماري افزايش گودي کمر است.

وي از ديگر تظاهرات شلي بيش از حد مفاصل به صافي کف پا، خم شدن بيش از حد زانو ها به سمت عقب، برجستگي شکم و سروصداي بيش از حد مفاصل اشاره کرد و ادامه داد: معمولا والدين در سنين هفت تا هشت سالگي متوجه وجود اين بيماري در فرزندان خود مي شوند.

اين فوق تخصص ارتوپدي اظهار كرد: گودي کمر با عامل ژنتيکي در کودکي و حتي در نوجواني درد و ناراحتي را براي افراد مبتلا در پي ندارد اما با افزايش سن اين حالت با درد همراه مي شود.

وي افزود: در اين حالت بروز گودي کمر بدن براي مرکز ثقل ستون فقرات را حفظ کند، براي جبران گودي ناحيه کمر ناچار است، خميدگي را در ناحيه پشت ايجاد کند که اين موجب ايجاد قوز در ستون فقرات مي شود و در صورت افزايش سن اين قوز ثابت مي شود و جبران ناپذير است.

دکتر گيتي از موارد اکتسابي بروز گودي کمر به پوشيدن کفش‌هاي پاشنه بلند، افزايش چربي و برجستگي شکم، بد نشستن و دراز کشيدن اشاره کرد و گفت: در زمان بارداري نيز به دليل بزرگ شدن شکم بروز گودي کمر دردناک در خانم ها مشاهده مي شود.

اين فوق تخصص ارتوپدي نحوه صحيح نشستن و دراز کشيدن، انجام تمرينات ورزشي مرتب براي تقويت عضلات کمر، جلوگيري از چاقي بيش از حد شکم، عدم استفاده از کفش هاي پاشنه بلند را به عنوان روش هاي پيشگيري از ايجاد گودي بيش از حد کمر نام برد و به نوجوانان و افرادي که به صورت ارثي دچار شلي مفاصل هستند توصيه كرد از انجام ورزش‌هايي مانند ژيمناستيک و يوگا که حرکات کششي شديد به سمت عقب دارند پرهيز شود.

دکتر گيتي در پايان اظهار داشت: در موارد بروز اکتسابي گودي بيش از حد کمر مانند چاقي شکم و نشستن ناصحيح و علل ديگر در صورتي که علت اوليه مشخص شود مي توان با اصلاح وضعيت و انجام تمرينات ورزشي اين بيماري را درمان کرد اما در موارد گودي کمر مادرزادي درمان بسيار سخت است و تنها مي توان از پيشروي اين بيماري با فيزيوتراپي و انجام تمرينات ورزشي جلوگيري نمود.