صرف غذا در ۲ وعده افطاری و سحری صورت گیرد آنچه قرار است به عنوان افطاری و شام صرف شود همزمان البته با حجم كمتر صرف شود و در فاصله میان این وعده و غذای سحر، آب و آشامیدنی ها صرف شود

بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشید: سحری، افطار و شام. همچنین بین افطار و شام باید فاصله باشد.

روزه داران از 3 وعده غذايي افطار، شام و سحري استفاده كنند و ابتدا با چاي، آب جوش، شير گرم، خرما يا كشمش روزه خود را باز كنند.



خوردن دو وعده غذا الزاميست


بين افطار و شام فاصله زيادي قرار ندهيد، 2 ساعت كافيست


از خوردن چند نوع غذاي مختلف در موقع افطار خودداري كنيد


خوردن يك وعده غذا در سحر و افطار الزاميست. بهترست بين افطار و شام فاصله زماني زياد نباشد زيرا با خوردن شام در ساعات پاياني شب معده فرصتي براي هضم كامل غذا تا هنگام سحر پيدا نمي‌كند.

بهتر است بین افطار و سرو شام یک فاصله زمانی کم در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده قبول غذاهای پر‌حجم‌تر کند. مصرف مواد غذایی شیرین، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار بسیار ضروری است، چرا که بدن به‌خصوص سلول‌های مغز نیاز مبرمی به دریافت منابع انرژی به شکل گلوکز دارند. بنابراین مصرف خرما، کشمش و یا افزودن یک قاشق چای خوری شکر به شیر یا چای، کاری عاقلانه به حساب می‌آید.

با توجه به اینکه در ماه رمضان فاصله زمانی میان دو وعده شام و افطار بسیار کم است، توصیه می‌شود که روزه‌داران به خصوص در این دو وعده از پرخوری جدا پرهیز کنند و حداقل ۲۰ درصد کمتر از ماه‌های عادی غذا بخورند. وعده سحری نیز حتما باید در برنامه غذایی روزه‌داران وجود داشته باشد زیرا حذف این وعده سلامت‌شان را به خطر می‌اندازد.

آيا خوردن دو وعده غذا به جاي سه وعده براي بدن ايجاد مشکل مي کند ؟

اصولاً هيچ ترجيحي براي آن که در طول روز مثلاً سه وعده يا چهار وعده غذا بخوريم در بزرگسلان وجود ندارد . اما در کودکان و نوجوانان به سبب کوچک بودن حجم معده حتماً سه وعده غذاي اصلي و دو ميان وعده لازم است .