اول افطار، بعد شام
متخصصان معتقدند اينكه برخي افراد هنگام افطار غذاهاي بسيار ساده‌اي نظير آش و سوپ مصرف مي‌كنند و بعد از چند ساعت شام مي‌خورند بد نيست چون دستگاه گوارش ابتدا با حجم كمي از غذا آماده فعاليت مي‌شود و از عطش نيز كاسته مي‌شود و بدن با به دست آوردن حالت ثبات آماده شام مي‌شود؛ اما اينكه برخي از همان ابتدا افطار و شام را با هم مصرف مي‌كنند و يكدفعه مواد غذايي بسياري را وارد دستگاه گوارش مي‌كنند زياد مطلوب نيست و روش اول بهتر است. براي شروع افطار بهتر است از خرما، شير گرم يا چاي استفاده شود تا معده به آرامي كار خود را شروع كند يا بهتر است از مايعات و موادي مثل شله زرد استفاده كرد

شام
۱لیوان سالاد سبزیجات با دو قاشق چایخوری سرکه، ۶۰گرم گوشت جوجه، یک دوم لیوان بامیه (پخته). ۱۲۰گرم نخودپخته، ۳قاشق غذاخوری روغن که در تهیه غذا می تواند مصرف شود. ۲کف دست نان گندم کامل، ۱لیوان برنج پخته، سه چهارم لیوان ماست، ۱عدد پرتقال، یک دوم لیوان انگور، ۳۰گرم مخلوط آجیل بدون نمک.
¤منظور از کف دست در واحد نان، بدون محاسبه انگشتان دست می باشد.

پیشنهادی برای وعده شام
همان‌طور که می‌دانید توصیه می‌شود بیشتر از گوشت‌سفید استفاده‌کنید. به علاوه، وعده غذایی‌تان را در شام نیز از غذاهایی که با نان میل می‌شوند، کامل‌‌کنید. بنابراین، این کتلت را با گوشت سینه مرغ تهیه کنید. به این ترتیب که نصف سینه مرغ را با یک پیاز کوچک و کمی‌ آب و ادویه آبپز کرده و پس از پخته‌شدن آن را ریش‌ریش کنید. سپس با یک عدد سیب‌زمینی متوسط خام رنده شده، نصف لیوان قارچ خرد شده و دو عدد تخم‌مرغ و البته ادویه به میزان دلخواه، کتلت‌ها را به اندازه دایره‌های کوچکی در سینی فر گذاشته تا با حرارت ملایم کاملا برشته‌شوند. سپس آن را با نان سبوس‌دار و کمی‌سالاد و سبزی تازه میل‌کنید. برشته‌کردن کتلت‌ها در فر نیز به این دلیل است که روغن زیادی برای تهیه آنها استفاده نشود زیرا در این ماه یکی از عادات غذایی بدی که باید ترک شود، استفاده بیش از اندازه روغن‌هاست.


این وعده بهتر است پس از افطار با کمی ‌فاصله زمانی از این وعده میل شود. البته بعد از خوردن یک وعده غذایی افطاری سبک، تا به این ترتیب اشتهایی که در طول روزه‌داری در ساعات پایانی روز ایجاد می‌شود، از میان برود.
بنابراین، خوردن غذاهایی که از گوشت‌های سهل‌الهضم‌ مانند انواع گوشت سفید و یا گوشت قرمز کم‌چرب تشکیل شده است، توصیه می‌شود. در کنار آن، بهتر است سالاد سبزی‌های تازه و ماست نیز گنجانیده شود

بهتر است شام سبک حدود 2 ساعت بعد از افطار صرف شود، با توجه به اين که در طول ماه رمضان فرد در زمان کمترين فعاليت، بيشترين مواد غذايي را دريافت مي‌کند و در بيشترين زمان فعاليت، کمترين مواد غذايي را دريافت مي‌کند اين عدم تعادل ممکن است فرد را دچار مشکلاتي مانند نفخ ، سوزش و درد معده، اختلال در خواب و غيره کند. بنابراين توجه به اين توصيه‌ها از بروز اين مشکلات پيشگيري خواهد کرد.


شام
برای وعده شام مصرف مواد غذایی از تمامی گروه‌های غذایی به صورت متعادل توصیه می‌شود. البته مصرف انواع میوه پس از شام تا هنگام خواب را نیز فراموش نکنید.

شام :

يك ليوان سبزي سالاد باضافه ۲ قاشق چايخوري روغن ذرت و ۲ قاشق چايخوري سركه ، ۶۰ گرم مرغ ، نصف ليوان بايمه پخته ، ۱۲۰ گرم نخود كاملا پخته ، ۲ برش نان آرد گندم ، يك ليوان برنج پخته ،۴/۳ ليوان ماست ( كم چرب ) يك پرتقال ، نصف ليوان آب انگور ، ۳۰ گرم مخلوط آجيل ها ي بوداده بدون نمك
شام را از همه گروهاي غذايي بر اسا س پيشنهاد ذيل مصرف كنيد