جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: روزه گرفتن - تغذیه صحیح در هنگام سحر

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض روزه گرفتن - تغذیه صحیح در هنگام سحر

    بعد از خوردن سحري بلافاصله نبايد خوابيد به خصوص كساني كه بيماري گوارشي دارند در غير اين صورت بهتر است شام را دير بخورند ولي سحري نخورند

    در وعده سحری:
    ـ از غذاهایی که دارای قندهای مرکب هستند مثل میوه جات بیشتر استفاده شود.
    - ازغذاهای حاوی فیبر مثل سبزیجات ومیوه جات بایستی بیشتر استفاده شود.
    - از موادغذایی سرخ کرده، پرچرب و شیرینی پرهیز گردد.
    - از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در ترکیبات غذای سحری لحاظ گردد.
    - مصرف بیش از حدگوشت در سحری توصیه نمی گردد.
    - مصرف آب قبل از شروع سحری و در مابین وعده های غذایی توصیه نمی شود.
    - مصرف ادویه جات وغذاهایی مثل کله پاچه، سیرابی و... در سحری توصیه نمی شود.

    اين كه شخصی هنگام سحر در مدت زمان كمي مانده به اذان صبح از خواب بلند شود و با سرعت، حجم زيادي از غذا را ميل كند و بعد بلافاصله بخوابد به هيچ وجه مطلوب و صحيح نيست. بلكه غذا بايد به تدريج و با آرامش كامل صرف شود. ثانياً بهتر است از غذاهاي پرحجم و سنگين پرهيز شود تا عوارضي مانند نفخ و يا تنگي نفس براي شخص ايجاد نشود. ضمن اين كه بهتر است بعد از صرف سحري مدتي بيدار بماند تا غذا به خوبي هضم و جذب گردد.

    مصرف غذای سحر برای همه به ویژه نوجوانان توصیه می شود

    برای خوردن سحری وقت کافی قرار دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را بخورید

    وعده سحري بهتر است حاوي پروتئين مانند گوشت، مرغ، ماهي، شير و حبوبات با حداقل مقدار روغن و چربي باشد.

    در هنگام سحر غذاهاي شور و پرچرب نخوريد

    خوردن غذاي كامل در سحر ضروري است

    نخوردن سحري از نظر بهداشتي و سلامتي كار درستي نيست لذا بايد حتما يك وعده غذاي كامل و مايعات كافي در سحر خورده شود. وعده سحري مي‌تواند نان، برنج، ماكاروني، ماهي، مرغ، گوشت، تخم‌مرغ يا حداقل حبوبات به عنوان يك منبع پروتئيني باشد. علاوه بر اين خوردن ماست، سبزي خوردن يا سالاد، مايعات فراوان و چاي با خرما نيز مفيد و ضروري است. افرادي كه در طول روزه‌داري از ضعف زودرس شكايت دارند به غذاي پروتئيني خود يعني گوشت، مرغ و ماهي اضافه كنند تا ضعف آنها كمتر شود و كساني نيز كه از تشنگي شكايت دارند مي‌توانند غذاي پروتئيني خود را كم كنند و در عوض مايعات فراوانتري در سحر بنوشند تا آسيب آنها از تشنگي كمتر شود

    در وعده سحري مصرف ماست توصيه مي‌شود و از بين ميوه‌ها و سبزي‌ها مي توان از سيب، گوجه فرنگي، سبزي خوردن و هندوانه استفاده کرد زيرا به علت دارا بودن درصد بالاي آب در طول روز احساس تشنگي کمتري به فرد دست خواهد داد.

    سحر:
    وعده غذایی سبکی را در سحر مصرف نمائید. غلات بدست آمده از جو یا گندم کامل یا نان گندم کامل ۱تا ۲واحد به همراه ۱فنجان شیر. ۲تا ۳قاشق چایخوری از روغن زیتون یا هر چربی غیر اشباع pufa یا mufa به سالاد یا غلات اضافه نمائید. ۱تا۲واحد میوه به عنوان آخرین ماده غذایی دریافت نمائید. برای اهداف کاربردی و تخمین مواد مغذی یک نمونه از رژیم غذایی با جزئیات آن، در زیر آورده شده است.

    چه غذاهایی برای سحری و چه غذاهایی برای افطاری مناسب است و اساساً آیا بدن میان این دو وعده تفاوتی از لحاظ موادغذایی که مورد استفاده قرار می گیرد قائل شد یا خیر؟
    - بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری بایستی از موادغذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند به خاطر همین مسأله خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند ولی بایستی توجه داشت که به دنبال مصرف موادغذایی پرچرب، تشنگی شدیدی عارض شده که باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در این افراد می گردد. از طرف دیگر عده ای موادقندی را ترجیح می دهند که ذکر این نکته ضروری است که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شده و با توجه به اینکه این هورمون باعث کاهش قند خون می گردد ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی به وجود آید.
    پس بهتر است در وعده غذایی سحری از موادغذایی استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تأمین کند و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهمتر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    وعده سحری می تواند ویژگی یك صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی كه غذای سرد می خورند ، می توانند وعده ای مشابه صبحانه را میل كنندو كسانی كه به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل كنند و باید از مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ته دیگ ، آش شور ، برنج چرب و ماكارونی در وعده سحری پرهیز كنند و افراد باید از كاهو و گوجه فرنگی و سالاد در وعده سحری استفاده كنند تا در طول روز كمتر احساس تشنگی بكنند.

    خوردن سحری از اجزای مهم روزه‌داری است زیرا این وعده، انرژی کافی در طول روز را فراهم و افت قند خون جلوگیری می‌کند. مصرف غذاهای پرفیبر، مایعات فراوان، پروتئین، حبوبات، لبنیات و تا حد امکان پرهیز از غذاهای فست‌فود و نیمه آماده موجب در وعده افطار و سحر، سلامت روزه‌داران را به همراه دارد. نکته بسیار مهمی که همه روزه‌داران در ماه مبارک رمضان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند این است که در این ماه، حذف هیچ یک از وعده‌های غذایی جایز نیست و هیچ فردی احتیاج به ذخیره‌سازی مواد غذایی پیش از ماه رمضان ندارد

    سحری
    سحری همان صبحانه است؛ پس خوردن پلو و خورش و این طور غذاهای پرحجم، اصلاً مناسب نیست. بهترین برنامه غذایی برای سحر، خوردن انواع غلات پخته به اندازه یک فنجان، همراه با چای یا آبمیوه طبیعی و یک کف دست نان است. خوردن انواع میوه (جز میوه های ترش یا خیلی آبکی، مثل نارنگی یا هندوانه) یا یک لیوان شیر، چند عدد خرما، کمی نان و پنیر با گردو یا سبزی، بهترین برنامه غذایی برای سحری است. انواع سوپ با قوام یا حلیم هم مناسب است. اما خوردن انواع شیرینی های غیرطبیعی اصلاً توصیه نمی شود

    پیشنهادی برای سحری
    این غذا را برای وعده سحری‌تان توصیه کرده‌ایم. حتما با خودتان می‌گویید گفتن طرز تهیه لوبیاپلو را دیگر مبتدی‌تری آشپزهای ایرانی هم می‌دانند اما اشتباه نکنید. ما تغییرات کوچکی در روش آماده‌سازی آن داده‌ایم تا به این ترتیب ارزش تغذیه‌ای این غذای سنتی بالاتر برود. شما برای تهیه هر تعداد نفرات خانواده این غذا را بپزید، بهتر است این تغییرات را اعمال کنید. اول اینکه گوشت قرمز را از نوع کم چرب انتخاب کرده و در کل کمتر از حد معمول به مایه لوبیاپلو اضافه کنید. برای آنکه فیبر غذا بیشتر شود به آن لوبیا سبز بیشتر و در کنار آن فلفل دلمه‌ای خرد شده (به همان مقدار لوبیا سبز) اضافه کنید. به این ترتیب، کمبود فیبر غذایی که اغلب در برنامه غذایی بیشتر روزه‌داران دیده می‌شود جبران خواهد شد. به علاوه به جای رب فراوان به مایه، گوجه‌فرنگی خردشده بیفزایید اما تا آنجایی که می‌توانید از روغن کم برای تهیه غذا استفاده کنید. در کنار این غذا بهتر است ماست کم چربی که به آن انواع سبزی‌های معطر و خیار اضافه شده، بگذارید تا به این ترتیب در طول روز گرسنگی را دیرتر احساس کنید

    سحری یادتان نرود
    این وعده غذایی مانند صبحانه در روزهای عادی است و توصیه می‌شود که یک وعده غذایی کامل را شامل شود. از این رو، با قرار دادن گوشت به ویژه گوشت سفید به همراه برنج، حبوبات و سبزی‌ها می‌توان همان وعده غذایی مورد نظر را به دست آورد.
    نکته دیگر، درباره نخوردن سحری است زیرا نخوردن این وعده غذایی، کمبود انرژی را در طول روز موجب شده، بدن مجبور می‌شود از منابع چربی خود استفاده کند و در اثر متابولیسم ناقص این دسته از مواد مغذی، ترکیبات کتونی در بدن تولید شود که با ایجاد بوی بد دهان، سردرد و ضعف، روزه‌دار را آزار خواهد داد.
    نکته دیگری که در هنگام خوردن سحری باید به خاطر داشت خوردن لبنیات در این وعده غذایی است که در میان مواد غذایی این گروه، بهترین گزینه ماست کم‌چرب است که می‌تواند به همراه غذای اصلی آن را میل کرد البته مصرف آن به همراه انواع سبزی‌های معطر نیز می‌تواند به تنظیم اشتها کمک کند

    سحری، وعده اصلی غذایی
    سحری باید وعده اصلی غذایی در ماه رمضان باشد .نخوردن سحری در ماه رمضان می تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد. در ماه رمضان نیز باید سه وعده غذایی در نظر گرفته شود; وعده سحری که غذای اصلی را تشکیل می دهد، موقع افطار غذای مختصری مصرف شده و وعده شام بهتر است یک یا دو ساعت بعد از افطار در نظر گرفته شود.

    بهترین خوراکی‌ها برای سحری
    ۲ تا ۳ تکه نان سنگک به همراه پنیر و خرما یک وعده سبک و مناسب برای سحر است.
    البته یک بشقاب سالاد همراه با یک تکه مرغ یا ماهی را نیز می‌توان به عنوان سحری میل کرد.
    مصرف میوه نیز در هنگام سحری توصیه می‌شود؛ چرا که از تشنگی جلوگیری می‌کند. در مقابل غذاهای پر ادویه و شور تشنگی را تشدید می‌کنند به همین علت خوردن این گونه غذاها در هنگام سحر پیشنهاد نمی‌‌شود.

    سحري را سبك مصرف كنيد
    آخرین ویرایش توسط دکتر نادر در تاریخ 20-Aug-2009 انجام شده است
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت