جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: در ماه رمضان میوه و سبزی فراموش نشود

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض در ماه رمضان میوه و سبزی فراموش نشود

    برای رفع یبوست و بوی بد دهان ، بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید. بهتر است بعد از خوردن سحری، ۲-۱ عدد میوه و مقداری سبزی مصرف کنید و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.

    در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی را قرار دهید. مانند: کلم بروکلی ، هویج و لیمو. این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند. بهتر است روزانه ۵-۴ عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف کنید

    از غذاهای پُر فیبر، زیاد مصرف کنید. این غذاها شامل: میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات می باشد. این ها جزو گروه کربوهیدرات های مفید می باشند. فواید آنها بسیار است، از جمله اینکه:
    مغذی می باشند، باعث احساس سیری می شوند، نسبتا کم کالری می باشند، ۳۰-۲۰ گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند، به آرامی هضم می شوند، بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند. همچنین دارای ویتامین ها و عناصر معدنی مفید برای سلامتی بدن هستند، مانند: ویتامین c ، ویتامین های گروه b و آهن

    فیبرها دسته ای از مواد غذایی هستند که جذب بدن نمی شوند اما خواص آنها برای سلامتی دستگاه گوارش و کل بدن بسیار مفید است. آنها حرکت موادغذایی در داخل بدن را تسهیل و با کم کردن میزان اثر آنزیم های گوارشی از جذب سریع موادغذایی جلوگیری می کنند و با کم کردن سرعت حرکت موادغذایی در داخل دستگاه گوارش این امکان را به بدن می دهند که با خیالی راحت و در فراخی وقت اقدام به جذب موادغذایی کند و نتیجه همه کارها این که بدن دیگر مجبور نیست در مدت زمانی کوتاه مقدار زیادی موادمغذی را جذب کند بلکه آرام آرام و به آهستگی این کار را انجام می دهد و با اینکار هم دچار خستگی کمتری می شود و هم از آن طوفان قندی و انسولین بالای بعد از خوردن غذا خبری نیست و بدین وسیله رودخانه خون که هر بار بعد از بارندگی غذا در ارتفاعات دهان طغیانی میشد تبدیل به رودخانه ای می شود که در همه ایام آرام و بی تلاطم است.

    فیبر را در چه موادی جستجو کنیم؟
    فیبرها در مواد غذایی گیاهی فراوانند مثلا در سبزی جات و میوه ها و در غلات و فرآورده های آنها (البته به شرطی که سبوب گیری نشده باشد. مثل انواع بیسکوئیت های ساقه طلایی و یا انواع نان های جو و ...). در این میان میوه ها دارای دو ویژگی هستند. اول اینکه مقادیر زیادی فیبر دارند بالاخص در پوست شان و دوم اینکه قند موجود در میوه ها حتی در حالت خالص و بدون فیبر دیرتر از قندهای معمولی جذب می گردد و همین امر موجب می شود که دیرتر حس گرسنگی به فرد دست دهد. بنابراین خوردن سبزی را پشت گوش نیاندازیم.

    در وعده‌های غذایی از مقادیر کافی سبزی‌ها و در پایان وعده‌های غذایی از انواع میوه‌ها میل کنید.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    انواع میوه و سبزی: مصرف میوه و سبزی در این ماه از ماه های دیگر ضروری تر است چون با تغییر عادت های غذایی و از همه مهم تر، کاهش نوشیدن آب و دیگر مایعات، دچار یبوست می شوید. مصرف یک تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، همراه با سالاد هم یادتان نرود.

    پیشنهادی برای مصرف سبزی
    ▪ سالاد سبزیجات
    خوردن سالاد در این ایام برای حفظ سلامت روزه‌داران توصیه می‌شود. اما چه بهتر که این سالاد از انواع گوناگون سبزی‌های تازه تشکیل شده باشد.
    برای آماده‌سازی این سالاد، یک لیوان خرد شده گوجه فرنگی تازه، کاهو و کلم‌پیچ را با نصف لیوان قارچ، هویج، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، گل‌کلم و کرفس مخلوط کنید و سپس با کمی ‌روغن زیتون و آب‌لیمو میل کنید. افرادی که تمایل دارند سالاد را با سس مایونز میل کنند بهتر است آن را با کمی‌ماست رقیق کرده تا درصد چربی دریافتی‌شان کمتر شود.

    با میوه ها مهربان تر باشید
    میوه‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که در این روزها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، از این رو، توصیه می‌شود تا پس از خوردن سحری و در فاصله بین افطار تا سحری، میوه تازه میل شود تا به این ترتیب فیبر مورد نیاز روزانه به بدن رسیده و در طول روزه‌داری افراد به یبوست مبتلا نشوند

    خوردن میوه‌ و سبزی‌ها در وعده افطار و سحر علاوه بر اینکه در کاهش این تشنگی‌ها موثر است، حفظ تعادل آب و املاح بدن را نیز به همراه دارد و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. اما نوشیدن آب زیاد در وعده سحری نه تنها به رفع تشنگی کمک نمی‌کند بلکه موجب رقیق شدن شیره معده و اختلال در هضم غذا می‌شود. توصیه آخر هم اینکه نباید در ماه رمضان اضافه وزن پیدا کنیم و به همین دلیل باید غذاهای بخارپز، آب‌پز و کبابی را جایگزین غذاهای سرخ‌کرده و پرحجم کنیم و از مصرف میوه و سبزی در وعده‌های غذایی غافل نشویم.

    در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی را قرار دهید. مانند: کلم بروکلی ، هویج و لیمو. این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند. بهتر است روزانه ۵-۴ عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف کنید
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت