آيا مى شود سحرى را به طور كلى حذف كرد؟
بسيارى از افراد هستند كه وعده سحرى را به دليل مختلف از جمله عدم توانايى در بيدار شدن صبحگاهى حذف مى كنند. بايستى توجه داشت كه در روزهاى عادى فاصله زمانى بين دو وعده غذايى شام و صبحانه روز بعد حدود ۱۰ساعت است كه تقريباً هفت ساعت از آن در حالت خواب مى گذرد. در ماه مبارك رمضان هم بايستى سعى شود همين حداكثر فاصله زمانى بين وعده هاى غذايى رعايت شود. در صورت عدم مصرف موادغذايى در سحرى و حذف آن فاصله بين وعده افطار و شام تا وعده افطار بعدى حدود ۲۴-۲۰ساعت مى شود كه خالى ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژى براى اين مدت زمان طولانى بسيار مضر است چرا كه كليه فعل و انفعالات بدنى از جمله روند ترشح اسيد و آنزيمهاى گوارشى، عدم در دسترس بودن آب براى فعل و انفعالات حياتى و اتمام انرژى به علت مصرف يك وعده غذا دچار اختلال شده وعوارض مختلفى چون سوزش سردل، زخم معده، عدم تمركز فكرى، بيخوابى و عصبانيت ديده مى شود. چرا كه در اين حالت در كمترين زمان فعاليت (شب) بيشترين غذا خورده مى شود و در بيشترين زمان فعاليت (طول روز) كه بدن ما نيازمند به سوخت و ساز فعال براى انجام فعاليتهاى روزمره هست هيچ گونه منبع انرژى در دسترس نيست و اين مسأله سبب افت در ميزان و كيفيت فعاليتهاى مورد نياز مى گردد.

وعده سحری را به هیچ‌وجه فراموش نکنید، زیرا سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهم‌ترین وعده غذایی است. این وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز را برای تمرکز و فعالیت روزمره تأمین می‌کند و سوخت و ساز بدن را بالا نگه می‌دارد. اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می‌کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوند. این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است. در هنگام سحر سعی کنید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر بالا مانند غلات کامل، حبوبات و سبزی‌ها به جای کربوهیدرات‌های ساده مانند قند، مربا، برنج و نان‌های بدون سبوس استفاده کنید

برای ذخیره انرژی:
بعضی از روزه‌داران بدون سحری روزه می‌گیرند که این امر موجب می‌شود نیازهای تغذیه‌ای تامین نشده و در نتیجه کمبود بیش از حد انرژی سوخت ناقص چربی‌ها، ترکیبات کتونی در بدن ایجاد کند که منجر به ایجاد بوی بد دهان و سردرد و دردهای عضلانی می‌شود.
حذف وعده سحری سبب پایین افتادن قند خون (هیپرگلیسمی) شده که منجر به کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی می‌شود. بنابراین صرف سحری برای همه روزه‌داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروری است. سحری باید شامل یک وعده غذای کامل برای هر فرد باشد، زیرا در طول روز بدن به پروتئین نیازمند است که می‌توان با قرار دادن گوشت، برنج، حبوبات و سبزیجات در سحری پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرد.اگر در ماه مبارک رمضان دچار یبوست هستید، می‌توانید از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و دیگر خورش‌های سبزی‌دار استفاده کنید. مصرف روغن زیتون به همراه سالاد نیز در پیشگیری از یبوست موثر است. خوردن چای پررنگ و قهوه و کاکائو موجب شدت یبوست می‌شود و مصرف آب کافی برای رفع یبوست، دفع سموم، مواد زائد بدن و انجام واکنش‌های بیولوژیکی داخل بدن مفید است

افرادی كه بدون سحری روزه می گیرند به بدن خود آسیب می رسانند.
دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی با شبكه خبر با بیان این مطلب افزود: روزه بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی شود چراكه ممكن است باعث افت قند خون و كاهش عملكرد فرد شود و ثانیا این امر باعث می شود تا فرد تمایل داشته باشد تا حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف كند كه این امر علاوه بر سنگین شدن ، ممكن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش كردن فرد شود.


بسياري از افراد عادت دارند که بدون خوردن سحري روزه بگيرند. آيا اين موضوع مي‌تواند موجب ايجاد مشکلات گوارشي شود؟

صبحانه يک وعده غذايي مهم در کنترل فعاليت‌هاي روزانه محسوب مي‌شود. در روزه‌داري نيز وعده سحري نقشي کاملا مشابه با وعده صبحانه دارد و نخوردن ‌آن موجب فشار به دستگاه گوارش و بروز ناراحتي‌ها و دردهاي دستگاه گوارش به خصوص مشکلات معده مي‌شود و با مرور زمان وضعيت جسماني فرد تحليل مي‌رود.

بدون سحری هرگز
برخی افراد همچون نوجوانان و جوانان به صرف سحری تمایلی ندارند و اصولاً سحری نمی خورند که این امر می تواند باعث مشکلاتی در آنها شود. پس توصیه می شود، حتماً سحری بخورند، چون بارها دیده شده، این افراد به دلیل روزه بدون مصرف سحری دچار سردرد و افت فشار خون شده اند. در ضمن عوارض روانی مثل پرخاشگری، عصبانیت و... نیز در آنان دیده می شود که همه این مسائل باعث دور شدن از هدف عرفانی و معنوی روزهای مبارک رمضان می شود. به هر حال هدف اصلی همه رسیدن به خودسازی و تکامل روحی است، پس چنانچه فردی عصبانی و پرخاشگرانه با دیگران برخورد کند از این هدف ارزشمند فاصله می گیرد. باید از مصرف موادغذایی چرب در سحر پرهیز کرد، زیرا خوابیدن بعد از سحر باعث رفلاکس معده (برگشت غذا به مری) می شود.

افت قند خون، سردرد، سرگيجه و عوارض عصبي از عوارض عدم مصرف سحري

عدم مصرف سحري و همچنين پرخوري در افطار، چاقي و ناراحتي‌هاي گوارشي را به دنبال دارد. به دنبال عدم مصرف وعده سحري، قند خون افت پيدا كرده و تمايل به مصرف غذاهاي سرخ كرده و به ويژه شيرين افزايش يافته و باعث چاقي مي‌شود.همچنين افت قند خون، سردرد، سرگيجه و عوارض عصبي را به دنبال دارد.

آيا بدون سحري مي‌توان روزه گرفت؟


بهتر است كه اين كار انجام نشود. به خصوص در نوجوانان گرسنگي 24 ساعته سبب افت قندخون به ميزان زيادي شده و سبب تحليل رفتن عضلات مي‌شود كه بسيار زيان‌آور است.