نگاه متخصص زنان/ دكتر ابوالفضل مهدي‌زاده‌كاشي/استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

اهميت خواب نيمروزي در دوران بارداري

با شروع دوران بارداري، با توجه به شرايط فردي هر زن باردار، معمولا توصيه‌هايي خاص به وي مي‌شود اما برخي نكته‌ها عمومي?ترند و همه زنان بايد رعايت كنند؛ مثلا با شروع دوران بارداري، وزن بيشتر خواهد شد و از طرفي در اثر ايستادن يا فشار ناشي از كار، خانم باردار بيشتر دچار خستگي و ضعف مي‌شود...

مخصوصا اگر شاغل هم باشد. بهترين روش براي كاهش خستگي و رسيدن به آرامش، خواب نيمروزي است. خواب نيمروزي خانم باردار علاوه بر اينكه باعث آرامش رواني و رفع خستگي مي‌شود، گردش خون را نيز بهبود مي‌بخشد.

ساعت‌ها سر پا ايستادن در محل كار ممكن است باعث شود اسيدلاكتيك خون بالا ‌رود و استراحتي كوتاه در روز، باعث دفع مواد سمي از خون خواهد شد و سطح استرس را هم كاهش مي‌دهد.

بهتر است خانم‌هاي باردار از همان روزهاي اول بارداري، نيم ساعت از روز را به استراحت اختصاص دهند و در زمان استراحت، پايشان را كمي بالاتر از سطح بدن قرار دهند تا فشار پاها كاهش يابد.

در اين دوران حتي مي‌توان براي كاهش احساس خستگي‌، تا زماني كه پزشك انجام فعاليت ورزشي را منع نكرده است، ساعتي از روز را به ورزش اختصاص داد. انجام فعاليت‌هاي هوازي مانند پياده‌روي يا شنا، انرژي را بيشتر مي‌کند. اگر ورزش منظم باشد، در نهايت دوران بارداري راحت خواهد گذشت.

نداشتن استراحت و خواب كافي در دوران بارداري، ممكن است روي وزن كودك تاثيرگذار باشد و حتي نوزاد پس از تولد، آرامش كمتري داشته باشد.

اگرچه بررسي كاملي در مورد تاثير خواب نيمروزي در دوران بارداري انجام نشده است، اما شواهد و تجربه‌ها، نشان داده‌اند اين كار در روند رشد جنين و زايماني راحت موثر است.

هفته نامه سلامت