جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: سلامت چراغ ها

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض سلامت چراغ ها

    يكي از مهم‌ترين اختراعات بشري، اختراع چرخ است. چرخ امكان حمل بار بيشتر در زمان كمتر و با زور بسيار كمتر را براي بشر اوليه به وجود آورد. اين اختراع در تمدن صنعتي نيز يكي از مهم ترين اجزاي پيشرفت محسوب مي‌شود.قطارها، هواپيماها و ميليون‌ها خودرويي كه در سراسر دنيا زندگي مدرن را با همه سرعت و كمبود وقتش براي ما آسان كرده اند همه بر پايه چرخ مي‌چرخند. چرخ‌هاي خودرو يكي از حياتي‌ترين بخش‌هاي آن بشمار مي‌آيند و سلامت آنها در سلامت خودرو و سلامت رانندگي تا‡ثير مهمي دارد.

    چرخ ها ما را به كجا مي برند؟
    اولين كاركرد چرخ تحمل وزن خودرو و سرنشينان و بار خودروست. لاستيك‌هاي چرخ با توجه به مساحتي كه دارند فشار وارد آمده از طرف خودرو را بر روي زمين پخش مي‌كنند. بگذاريد يكبار باهم رابطه فشار و وزن و مساحت لاستيك‌هاي چرخ را مرور كنيم. به طور متوسط جرم يك خودرو مثل پيكان حدود يك تن يا هزار كيلوگرم است. معناي اين جمله اين است كه اگر يك ماشين پيكان را روي ترازو بگذاريد، هزار كيلوگرم نيرو به ترازو وارد مي‌شود. اگر وزن مسافران و بار آنها را نيز حساب كنيد، اين عدد بيشتر هم مي شود. چرخ‌هاي خودرو با كمال تواضع، تمام اين نيرو را تحمل مي‌كنند.
    نقش عمده را در اين ميان سطح تماس لاستيك چرخ با زمين بازي مي‌كند. هر چقدر كه سطح لاستيك بيشتر باشد، نيروي وزن ماشين در مساحت بيشتري تقسيم مي شود و در نهايت فشار وارد آمده در هر نقطه تماس لاستيك و زمين كمتر مي شود. دليل اين قضيه رابطه ساده‌اي است كه بين فشار، نيرو و سطح تماس وجود دارد. فشار وارد بر يك سطح برابر است با نيروي وارد بر آن سطح، تقسيم بر مساحت كل سطح تماس. اين رابطه به اين معناست كه هرچه سطح تماس بيشتر باشد، فشار وارده كمتر مي‌شود و هرچه بار بيشتري درون خودرو گذاشته شود، فشار بيشتري بر روي سطح تماس چرخ با زمين وارد مي‌شود. كاركرد مهم ديگر چرخ، حركت خودروست. ساز و كاري كه باعث حركت خودرو توسط چرخ مي‌شود نيز بسيار عجيب و باورنكردني است! عامل حركت خودرو نيروي اصطحكاكي است كه بين لاستيك هاي چرخ و سطح زمين به وجود مي‌آيد. همان عاملي كه در هنگام ترمز كردن باعث توقف خودرو مي‌شود. يعني دليل حركت و توقف خودرو در هر دو حال يك چيز است! واقعيت هم اين است كه چگونگي به وجود آمدن نيروي اصطحكاك و طرز عمل آن هنوز هم يكي از مسائل جالب دنياي علم محسوب مي شود.
    مقدار اين نيروي اصطحكاك (كه عامل اصلي حركت دادن و يا ترمز كردن است) برابر است با مقدار وزن ماشين در يك ضريب مخصوص به نام ضريب اصطكاك. اين ضريب اصطحكاك هر چقدر سطح تماس لاستيك چرخ با جاده بيشتر باشد، افزايش پيدا مي كند. از طرفي جنس لاستيك و جنس آسفالت و يا روكش خيابان هم اين ضريب را تغيير مي‌دهد. ( مثلا در يك جاده آسفالت، در هنگام بارندگي زمين لغزنده مي‌شود و اين يعني اينكه ضريب اصطكاك كاهش پيدا مي‌كند.)

    لاستيك، خالي اما پر
    پس گفتيم كه كارهاي مهم لاستيك‌ها اول تحمل وزن ماشين است و دوم ايجاد نيروي اصطحكاك براي به حركت درآوردن و يا توقف آن. در اين بين غير از جنس لاستيك يك چيز ديگر هم مهم است و آن باد لاستيك است كه هرچقدر كمتر باشد در برابر وزن ثابتي كه روي چرخ ميافتد، سطح تماس آن با زمين بيشتر مي‌شود. بنابراين:
    -1 لاستيك پهن تر و يا فشار باد كم لاستيك، به معناي اصطكاك بيشتر لاستيك و سطح جاده است.
    -2 اصطحكاك بيشتر به معناي ترمز كردن راحت‌تر و البته مصرف سوخت بيشتر است.
    اين دو نكته نشان مي‌دهد كه تنظيم باد لاستيك، انتخاب لاستيك مناسب بسته به شرايط مختلف (روزهاي‌باراني، رانندگي در كوير، مسافرت و يا سفر درون شهري) متفاوت است و نقش مهمي در تا‡مين سلامت خودرو ايفا مي كند.
    فشار باد مناسب قدرت تاير را در برابرنيروي وزن و شرايط مختلف رانندگي مانند ترمز كردن، شتاب گرفتن و غيره بيشتر مي‌كند. بهترين وضعيت تاير، با فشار باد مناسب مهيا مي شود، بنابراين بايد حداقل دو هفته يكبار فشار باد را تنظيم كنيد.
    مشكلات ناشي از فشار زياد باد لا‌ستيك:
    )1باريك شدن سطح تماس و كاهش قابليت هاي تاير و پايداري آن .
    )2ساييده شدن بيش از حد قسمت مياني.
    )3قابليت جذب نيرو هاي وارده از جاده به لايه هاي مياني از بين مي رود و با كم شدن استقامت آنها در برابر نيروها آسيب پذيريشان زياد مي شود .
    )4به دليل تجمع نيروهادر مركز آج ها لايه هاي لاستيكي در زمان گرم شدن تمايل زيادي به جدا شدن دارند.
    مشكلات ناشي از فشار پايين باد لا‌ستيك:
    )1 زياد شدن مصرف سوخت به دليل افزايش سطح تماس با جاده.
    )2 اگر چرخ هاي جلو كم باد باشند فرمان سفت و يا به يك سمت كشيده مي شود.
    )3 ساييده شدن سريع تر و بيشتر قسمت بيروني آج ها.
    )4در زمان حركت به دليل تغيير شكل زياد در منطقه تماس با جاده حرارت فوق العاده بالا مي‌رود و امكان جداشدن لايه ها بيشتر مي شود كه اين مساله خطرات زيادي در پي دارد.
    )5 له شدن تيوپ بين رينگ و حلقه داخلي تاير.

    توصيه هاي امنيتي
    )1 براي حركت در بزرگراه ها و با سرعت بالا فشار باد را طبق سفارش كارخانه بيشتر كنيد.
    )2 خودرويي كه بار سنگين حمل مي كند دقيقا شرايط تايركم باد را دارد.
    )3 باد تاير را هميشه در حالت سرد و يا زماني كه 2تا3 كيلومتر با سرعت كم حركت كرده تنظيم كنيدزيرا حرارت فشار را افزايش مي‌دهد تابش نور خورشيد در زمان پارك طولاني نيز چنين حالتي ايجاد مي‌كند.
    هيچگاه اين اضافه فشار را در زمان گرم بودن تاير خارج نكنيدزيرا هنگام خنك شدن تاير دچار كمبود وزن مي شود.
    )4بعد از تنظيم باد در پوش<والو> را با دقت ببنديد


    هفته نامه سلامت
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض چراغ هاي جلو

    با استفاده از خودرو، سرعت رسيدن به مقصد بالا رفته و وقت بيشتري براي فراغت و استراحت باقي مي‌ماند. همين ماشين البته مي‌تواند باعث خطرات جدي شده و سلامت را به شدت تهديد كند. شناخت قسمت‌هاي مختلف خودرو و استفاده از اين دانش براي بالا بردن سلامت خودرو و در نتيجه سلامت فردي امري‌است بسيار ضروري . در اين مباحث به سلامت قسمت‌هاي مختلف خودرو و نقش متقابل سلامت خودرو و سلامت فردي خواهم پرداخت.
    اما سلامت چراغ‌ها، يكي از مهم ترين موضوعاتي است كه در اين شماره به آن مي پردازيم.
    چراغ‌هايي كه در خودرو بايد حتما وجود داشته باشد عبارتنداز چراغ‌هاي بزرگ جلو و عقب،‌ چراغ‌هاي كوچك جلو و عقب، چراغ تكي ترمز عقب و فلاشرها و چراغ‌هاي راهنما. چراغ‌هاي اصلي جلو، نقش مهمي را در سلامت خودرو ايفا مي‌كند. اين چراغ‌ها نور كافي حركت در شب براي راننده و همينطور اخطار مناسب را براي پياده‌ها و ساير خودروها،‌ ايجاد مي‌كند. چراغ‌هاي اصلي جلو داراي دو مرحله‌ هستند كه اصطلا‌حا به آنها نور بالا و نور پايين مي‌گويند. چراغ اصلي جلو با نور پايين بايد تا 53 متر را روشن كنند. در اين مرحله هدف تامين ديد نزديك براي راننده و اعلام حضور خودرو به ساير خودروها و پياده‌هاست. رنگ قاب اين چراغ‌ها سفيد است، و قاب اين چراغ‌ها و سيني نگهدارنده آنها به گونه‌اي طراحي شده است تا نور چراغ سطح جاده را روشن كند. شاخص سلامت خودرو در چراغ‌هاي اصلي جلو و با نور پايين، سالم بودن هر دو چراغ و تامين نور استاندارد است. نور بالا در ماشين‌ها، توسط يك عدد لامپ در همان قالب چراغ اصلي جلو، تامين مي‌شود. البته سيني چراغ در قسمتي كه لامپ نور بالا وجود دارد، به صورت يك سهمي است، اين مكمل ويژه كمك مي‌كند تا نور بالا به صورت موازي و تا فاصله بسيار دور را روشن كند. استاندارد اين است كه در شب بايد نور بالا از فاصله 051 متري ديده شود. نور بالا داراي دو عملكرد بسيار مهم است. اولين آن در مسافرت‌هاي جاده‌اي و در هنگام حركت در كوچه‌ها و خيابان‌هاي فرعي بسيار تاريك داخل شهر در هنگام شب است. دومين عملكرد آن اخطار است. براي اعلام حضور و هر نوع هشداري، استفاده از نور بالا روشي مناسب است.
    دانستن نكات زير براي استفاده از چراغ‌هاي اصلي جلو با نور بالا و پايين مفيد است:
    .1 در هنگام شب و در اتوبان‌هايي كه روشنايي آنها تامين شده است،‌نبايد از نور جلو استفاده كرد.
    .2 استفاده از نور بالا، هنگامي كه ماشيني از روبرو مي‌آيد، عملي غير مجاز و غير اخلاقي است. نور بالا به دليل آنكه شدت زيادي دارد و مستقيم به روي چشمان راننده مقابل مي‌افتد، باعث كدري موقت و كاهش شديد ديد مي‌شود.
    .3 تغيير رنگ چراغ‌هاي جلو و فانتزي كردن آن (گذاشتن چراغ‌هاي رنگي) خطرناك است و علاوه بر آنكه ديد خود شما را كم مي‌كند، باعث مختل شدن ديد راننده‌هاي ديگر خواهد شد.
    .5 از تميز بودن چراغ‌هاي جلو اطمينان حاصل كنيد. به خصوص در روزهاي برفي و يا باراني ونيز در جاده‌هاي گل آلود، تميز بودن چراغ‌ها بسيار مهم است.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت