جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 6 از 6 مجموع

موضوع: رتبه ی اول حوادث ترافیکی دنیا به نام ایران است

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض رتبه ی اول حوادث ترافیکی دنیا به نام ایران است

    با وجود كاهش 15درصدي تلفات رانندگي در ايران، هنوز با مرگ روزانه 76 نفر در حوادث ترافيكي رتبه اول دنيا را داريم.
    به گزارش سلامت نیوز نورالدين پيرموذن گقت: در جلسه ديروز كميسيون بهداشت و درمان مجلس با حضور سردار رويانيان، فرمانده پليس راهنمايي و رانندگي كشور، سرهنگ هاشمي، رئيس راهنمايي و رانندگي تهران، مسئولان هلال احمر، معاون سلامت وزارت بهداشت و مسئولاني از وزارت راه و كشور، هر 5 ارگان گزارشهاي تفصيلي خود را در مورد وضعيت ترافيك كشور اعلام كردند.
    وي ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني در سال 2002 روزانه 96 نفر در ايران بر اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست مي‌دانند اما طي 5 سال گذشته با اعمال دقيقتر مقررات راهنمايي و رانندگي از جمله كمربند ايمني در كشور، تجهيز اورژانس‌هاي پيش بيمارستاني با ورود 2400 آمبولانس جديد، فعاليت گسترده‌تر هلال احمر، كاهش نقاط حادثه خيز جاده‌ها، حضور تكنسين‌هاي طب اورژانس براي كاهش مرگهاي در محل، اين ميزان 3/15 درصد كاهش يافته و به روزانه 76 مرگ كاهش يافته است.
    وي که در گفتگو با خبرگزاری فارس مطالب فوق را بیان می نمود در ادامه گفت:‌ با اين حال هنوز از نظر مرگ‌هاي ناشي از تصادفات رانندگي در دنيا اوليم و بايد با فعاليت گسترده‌تر اين ارگانها به اضافه فرهنگ سازي از طريق صدا و سيما و مدارس با ارتقاي فرهنگ ترافيك كشور به كاهش بيشتر اين مرگها همت كنيم البته استفاده از 8 ميليون هميار پليس از بين دانش آموزان گامهايي در اين زمينه برداشته شده است، اما هنوز كافي نيست.
    پيرموذن افزود: با وجود رشد عمودي شهر تهران و ورود روزانه هزار خودرو به اين شهر در حالي بزرگراه‌هاي آن افزايش چنداني ندارد بايد منتطر افزايش ميزان اين حوادث بود ضمن اينكه پيش بيني مي‌شود با اين روند شهر تهران تا چند سال آينده به يك پاركينگ بزرگ تبديل شود.
    وي افزود: در گزارش‌هاي ديروز عنوان شد كه 97‌درصد تقاطعهاي تهران همسطح است و با چراغ كنترل مي‌شود در حالي كه با توجه به وضع موجود نيازمند تحولات جديدي از نظر مهندسي ترافيك و راهها در تهران هستيم.
    مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: كميسيون بهداشت مجلس ديروز براي حل اين معضل سه مصوبه داشت اول پيگيري تصويب هر چه زودتر لايحه رسيدگي به تخلفات و جرايم رانندگي كه در مجلس مانده است، دوم ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي مسئول در حوزه ترافيك شامل، وزارت ‌بهداشت، شهرداري، وزارت كشور و راهنمايي و رانندگي است و مصوبه ديگر ايجاد دانشكده پزشكي ترافيك در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است.
    وي گفت: بر اساس مصوبه آخر اين دانشگاه از سال آينده از بين فارغ التحصيلان پزشكي در رشته mph پزشكي ترافيك دانشجو مي‌پذيرد و در مراحل بعد زمينه براي ايجاد اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا فراهم مي‌شود.
    پيرموذن اضافه كرد: بر اساس آخرين آمارها تا آخر آبان امسال 17 هزار و 476 نفر بر اثر حوادث رانندگي در كشور جان خود را از دست دادند در حالي كه مدت مشابه آن در سال 85 ميزان تلفات رانندگي در كشور 20 هزار و 612 نفر بود كه كاهش 15درصدي را نشان مي دهد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    ما رکورددار فاجعه هستیم


    مسابقه تلفات رانندگی اول یا دوم ندارد




    بعضی ها می گویند که ایران ازنظر تعداد و نیز شمار کشته های حوادث رانندگی رتبه نخست جهان را دارد و در برخی جاها نیز نوشته اند و می گویند که ایران ازاین جهت رتبه دوم را دارد. سازمان بهداشت جهانی در گزارش بهار سال ۱۳۸۵خود، جاده های ایران را ازلحاظ تعداد کشته ها بر اثر حوادث رانندگی، خطرناک ترین راه های دنیا معرفی کرد و پلیس ایران درهمان تاریخ گزارش کرد که در سال ۱۳۸۴در هرساعت بیشتر از سه نفر در تصادفات رانندگی جان خود راازدست داده اند. بانک جهانی برآورد کرده است که خسارات سالانه حوادث جاده ای درایران بر چهارهزارمیلیارد تومان بالغ می شود که حدود چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
    تحلیل آماری قابل اعتنایی ازعلت حوادث بالای رانندگی درکشور دردست نیست ولی پلیس می گوید که بخش زیادی از آن ناشی از خطای فردی است، در عین حال که استاندارد نبودن بخش قابل ملاحظه ای ازجاده ها، فرسودگی خودروها، فرهنگ پایین رانندگی، نبود اوژانس جاده ای و هزار و یک علت دیگر، عواملی هستند که دست به دست هم داده اند تا ایران رکورددار فاجعه ای به نام حوادث رانندگی باشد. یک روزنامه نگار قدیمی در وبلاگ خود با عنوان " یادداشت های یک روزنامه- نگار" و در نوشتاری زیر عنوان "صدای این توپ ها شنیده نمی شود" این بخش از صحبت های رئیس اورژانس کشور که در ۲۶دی ماه سال ۱۳۸۴بیان شده را نقل می کند که گفته است:"ما در حوادث رانندگی هر سال به اندازه یک سال جنگ تحمیلی عزیزانمان را از دست می دهیم." به نوشته همین روزنامه نگار، "مرگ هر روزه دهها تن در حوادث رانندگی در کشور آنقدر برای مسئولین عادی شده است که گویی انتظار دارند و یا اصلا در مسئولیت از ما بهتران است که آن ها هم باید از کره ای دیگر برای حل آن به روی زمین بیایند و تنها مسئولیت آن ها برگزاری سمینارهای پر طمطراق و هزینه های بسیار برای یافتن چرای این نکته است که سال هاست گفته میشود""یک چهلم تصادفات جهان در ایران رخ می دهد"" که ضریب نفوذ خودرو در آن حتی از بسیاری کشورهای در حال توسعه پایین تراست.
    آن طور که گفته شده است، " بسیاری از قربانیان ( حوادث جاده ای) به علت دیر رسیدن به مراکز درمانی و یابخاطر نبود مراقبت های پزشکی دربیمارستان ها می میرند" و " نبودن شبکه امداد رسانی در جاده ها، مهمترین عامل افزایش تعداد قربانیان حوادث رانندگی است. تاکیدها همه از رئیس اوژانس کشوردر۲۶ دی ماه ۱۳۸۴به نقل از روزنامه اعتماد" این ها وآنهایی که ذکر نشد، همه یافته های نهادهای مسئول و متولی امور حمل و نقل در کشور است، همان نهادهایی که مسئولیت حل مساله را نیز قاعدتا بر عهده دارند، اما در مقام عمل، هر یک مسئولیت را متوجه دیگری می داند و در نهایت هیچ فردی نیز پاسخگو نیست و خود را مسئول نمی داند!که چرا باید هر سال نزدیک به ۳۰هزار نفر( که روندی متاسفانه شدیدا رو به افزایش دارد) درجاده های کشور قربانی شوند تامسوولین دریابند که جاده های ما عموما غیراستاندارد است، امداد جاده ای نداریم، خودروها فرسوده است و خودروهای نو نیز از اقل استانداردهای لازم برخوردار نیست، بی فرهنگی در رانندگی ما که دیگر اظهر منالمشس است و....
    در انتهای آذر ماه که " هفته ایمنی راه ها در ایران " خوانده می شود، مسئولین زیادی دوباره از اهمیت حیاتی توجه به فاجعه تلفات بالای جاده ای در ایران سخن گفتند و از جمله توسط حجت الاسلام زادسر نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی این آمارارایه شد که"ایران ۱۸۰هزار کیلومتر راه دارد که فقط ۳۱هزار کیلومتر از آن، آزادراه و راه اصلی است و ۴۴هزار کیلومتر آن راه فرعی پر خطر هستند." آقای زادسر که این آمار را درنامه ای سرگشاده به رئیس جمهوری ارایه کرده همچنین گفته است که پلیس می تواند ۵۰درصد حوادث رانندگی را کاهش بدهد، اگر پول جرائم رانندگی رانندگان متخلف را در اختیار او قرار بدهند.
    بنظر می رسد از این پیشنهاد آقای زادسر، پلیس بیش از همه باید خوشنود باشد، زیرا یکی از عمده ترین مشکلات این نیرو در برخورد با تخلفات بسیار به گفته سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی از جمله با " پولدارهایی که سوار ماشین های گران قیمت می شوند و با رفتارهای خطرناک خود جان مردم را به خطر می اندازند" " نداشتن امکانات است. دکتر"نورالدین پیرموذن " عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دسته بندی مشکلات و معضلات ناشی از رانندگی در کشور می گوید:" در چهار زمینه فرهنگ رانندگی، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی،اعمال جریمه رانندگی موثر و وجود پلیس راهنمایی با نشاط، با مشکل مواجه ایم." آماروزارت بهداشت نشان می دهد حوادث جاده ای بعد ازبیماری های قلبی عروقی که آن نیز روابطی با خودرو دارد، بیشترین تلفات را در ایران می گیرد. دکتر پیرموذن می گوید: بر اساس آماری که در دسترس است، بیماری های قلب و عروق روزانه جان ۳۰۰نفر و در سال ۱۱۰هزار نفر و حوادث جاده ای روزانه به طور متوسط جان بین ۹۶تا ۱۰۲نفر و در سال ۳۷هزار نفر و سرطان در ۲۴ ساعت جان ۸۰نفر و در سال ۲۹هزار نفر را می گیرد." آنچه که در مورد حوادث و مرگ و میر ناشی از صدمات در کشور ایران مطرح است،یکی سن متوسط کسانی است که در حوادث جان خود را از دست می دهند که این سن نزدیک به ۳۵سالگی است. دکتر پیرموذن می گوید:" آمار نشان می دهد که ایران در بین ۱۹۲کشور عضو سازمان ملل در شاخص تلفات ناشی از حوادث رانندگی رتبه اول را دارد. این که ما در سال نزدیک به ۳۵تا ۳۷هزار نفر و روزانه ۹۶تا ۱۰۲نفر در حوادث تلفات داریم، به این مفهوم است که درهر ۲۴ساعت یک هواپیمای ۹۶نفره در کشور سقوط می کند." برای آنکه مشکل دسترسی حادثه دیدگان رانندگی به خدمات پزشکی رفع شود، مجلس شورای اسلامی نزدیک به دو سال پیش در مصوبه ای تمامی بیمارستان ها حتی بیمارستان های خصوصی را موظف به پذیرش مصدومین کرد، ولی مساله اصلی که همانا ضعف خدمات فوری پزشکی درطول جاده هاست، همچنان به قوت خود باقی است که عمده ترین علت آن به گفته مسئولین ارشد اورژانس کشور نبود و یا کمبود امکانات مناسب بخصوص بالگرد و آمبولانس های امداد است. کارشناسان حمل و نقل معتقدند که برای فرهنگ سازی رانندگی در کشور و ارتقای آن از سطح فعلی که "بسیار پایین" ارزیابی می شود، یک بسیج و همت ملی لازم است و در کنار آن باید سیستم نظارتی پلیس در ابعاد مختلف و در کل کشور تاسیس و تقویت شود. به نظر کارشناسان همچنین لازم است، پلیس ترتیبی اتخاذ کند تا رانندگان خلاف کار برای همیشه ازرانندگی محروم شوند و ارایه خدمات بیمه ای به راننده هایی که در کارنامه خود تخلفاتی دارند، با ملاحظاتی همراه شود و علاوه بر آن به پلیس اختیارات بیشتری جهت کنترل رفتارهای رانندگان، بخصوص رانندگان ۲۷۰هزار کامیون فعال که هیچ نوع کنترلی به اعتراف پلیس برآنان در جاده ها وجود ندارد، داده شود. در کنار این اقدامات به باور کارشناسان همچنین لازم است، ظرفیت معابر با توسعه فیزیکی و نیز انضباط رفتاری و اعمال محدودیت ترافیکی افزایش یابد و آموزش رانندگی درست از دوران مدرسه به مردم آموخته شود و دراین میان رادیو و تلویزیون و روزنامه ها باید سهم بیشتری بگیرند.








    روزنامه ابتکار
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    مرگ‌ و مير تصادفات در ايران 11برابر استاندارد جهاني است


    برنا: رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي با اشاره به اينکه حوادث ترافيکي جزو 30 علت شايع مرگ و ميرهاي يک دهه اخير در کشور بوده‌اند، گفت: «در سال 86 حدود 60 هزار مرگ غيرمترقبه در کشور اتفاق افتاد که حدود 22 هزار و 800 مورد (يک سوم) از آنها ناشي از حوادث ترافيکي بوده است.»
    عليرضا زالي در خصوص مرگ و ميرهاي پيش بيمارستاني تصريح کرد: «65 تا 70 درصد مرگ و مير مصدوماني که در ساعات اوليه سوانح ترافيکي فوت نکرده‌اند، در حين انتقال به بيمارستان اتفاق مي‌افتد.»
    زالي همچنين اظهار داشت: «استاندارد مرگ و مير در دنيا به ازاي هر 10 هزار کيلومتر پيمايش، سه نفر است که اين ميزان در کشور ما 33 نفر يعني 11 برابر استاندارد جهاني است.»
    وي آموزش کمک‌هاي اوليه به پليس را ضروري دانست و افزود: «نگاه 90 ثانيه‌اي به مصدومان، ارزيابي دو دقيقه‌اي مصدومان و هنر اولويت بخشي مصدومان در حوادث، نکات مهمي است که ماموران پليس راه آنها را آموزش خواهند ديد.»
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #4
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    سالانه 6 هزار ميليارد تومان به علت حوادث ترافيکي در کشور از بين مي‌رود




    در ايران سالانه حدود 50 هزار نفر به علت حوادث مي‌ميرند


    در پيام دکتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران براي افتتاح در اين همايش اعلام شد: «سالانه در سراسر جهان نزديک به پنج ميليون نفر جان خود را بر اثر حادثه از دست مي‌دهند و ده‌ها برابر دچار مصدوميت و معلوليت مي‌شوند. گزارش اخير سازمان جهاني بهداشت مويد اين نکته است که مرگ ناشي از حوادث يکي از پنج علل اول مرگ و مير در جهان است.» قاليباف در اين پيام خاطرنشان کرد: «در ايران سالانه حدود 50 هزار نفر به علت حوادث جان خود را از دست مي دهند و سالانه بيش از دو ميليون سال عمر مفيد به علت حوادث از بين مي‌رود که بار مالي آن براي کشورمان بيش از 60 هزار ميليارد ريال (برابر با پنج درصد توليد ناخالص ملي) است.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  5. #5
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تعداد تلفات انساني حوادث رانندگي يك فاجعه ملي است
    http://www.iransalamat.com/?file=hea...ion=show&id=12
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  6. #6
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض سوانح جاده‌ا‌ي هر روز جان 80 ايراني را مي‌گيرد

    همين چند روز پيش بود که مدير کل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال کل کشور اعلام کرد: «بر اساس آمارهاي ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال، بيماري‌هاي قلبي و عروقي شايع‌ترين علت مرگ‌ومير در سال 88 است و سوانح و مصدوميت‌ها، سرطان‌ها و ساير تومورها، بيماري‌هاي دستگاه تنفسي و بيمارهاي عفوني و انگلي به ترتيب پنج علت اول مرگ‌ومير در کشور را تشکيل مي‌دهند.»....


    رييس سازمان نظام‌پزشكي كشور ضمن تاييد اين موضوع گفت: «90 درصد از مرگ‌ومير در كشور به دليل سرطان، سوانح و بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.» دکتر سيد‌شهاب‌الدين صدر با بيان اين مطلب افزود: «طي سال‌هاي گذشته در روند بيماري‌هاي مختلف در كل دنيا تغييرهايي ايجاد شده به طوري كه بيماري‌هاي واگير‌دار كاهش يافته ولي روند بيماري‌هاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي قلب و عروق رو به افزايش است.» وي ادامه داد: «سازمان جهاني بهداشت پيش‌بيني كرده است كه تا سال 2030 ميلادي حدود 8/11 ميليون نفر به سرطان مبتلا شوند. همچنين طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، مرگ‌ومير بيماري‌هاي قلبي و عروقي طي سال‌هاي اخير 1/17 ميليون نفر در دنيا بوده است كه پيش بيني مي‌شود كه تا سال 2030 ميلادي به حدود 4/23 ميليون نفر برسد.» دکتر صدر با اشاره به كاهش سن ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در ايران گفت: «سن ابتلا به اين بيماري‌ها در كشور به دهه‌هاي سوم و چهارم زندگي كاهش يافته است اما با تغيير عوامل محيطي مانند مصرف سيگار، مبارزه با دخانيات، تغيير شيوه زندگي، مبارزه با چاقي، ورزش و تحرك لازم مي‌توان درصد بسياري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش داد.»

    بر اساس آمارها سوانح در رتبه دوم علل مرگ و مير ايرانيان قرار دارد و اين در حالي است که تصادف‌ها و سوانح رانندگي از جمله مهم‌ترين آنها محسوب مي‌شود. رييس پليس راهور با اعلام اينکه‌ تصادفات سال گذشته، 300 هزار کشته و مجروح بر جاي گذاشته است، گفت: «پيامدها و عوارضي که در پي بروز سوانح رانندگي به وجود مي‌آيد از جدي‌ترين معضلات کشور است.» سردار اسکندر مومني با بيان اين مطلب افزود: «استفاده نکردن از کلاه و کمربند ايمني مهم‌ترين دليل فوت افراد در سوانح رانندگي است.» وي يادآور شد: «تحقيق‌هاي کارشناسان پليس راه کشور در تمام جاده‌ها نشان مي‌دهد که سرنشينان صندلي عقب خودرو بيش از30 درصد قربانيان تصادفات جاده‌اي را تشکيل مي‌دهند و بي‌احتياطي راننده و توجه نکردن به قوانين حتي در رانندگان کهنه‌کار از جمله مهم‌ترين عوامل ايجاد تصادف‌ها است.» در عين حال، معاون درمان وزير بهداشت نيز در گفتگو با سلامتيران تاكيد کرد: «ميزان عمر از دست‌رفته ايرانيان در اثر تصادفات 5 برابر استاندارد جهاني است و 80 درصد كشته‌شدگان تصادف‌ها را مردان تشكيل مي‌دهند.» دكتر حسن امامي رضوي با بيان اينكه امروزه در جهان، سوانح و حوادث به يكي از بزرگ‌ترين مشكل‌هاي زندگي انسان‌ها تبديل شده، افزود: «اين گروه آسيب‌ها دومين عامل مرگ‌ومير در تمام سنين و نخستين عامل مرگ در گروه سني زير40 سال و از عوامل مهم معلوليت در جوامع است.» وي ادامه داد: «از طرفي نيز در كشور ما بحث رانندگان و تصادفات ناشي از رانندگي يك معضل عمده است. البته هرچند تصادف‌ها رتبه دوم را در مرگ‌ومير افراد دارد اما اگر به سال‌هاي‌ عمر از دست رفته افراد نگاه كنيم، مهم‌ترين علت مرگ‌ومير به شمار مي‌رود.»

    دکتر امامي رضوي اضافه کرد: «كشورهاي پيشرفته دنيا با آموزش‌توانسته‌اند ميزان تصادف‌هاي خود را به نحو چشم‌گيري به حد‌اقل برسانند اما اين در حالي است که آموزش در ايران تنها در زمان گرفتن گواهينامه و امتحان رانندگي جدي گرفته مي‌شود.» معاون درمان وزير بهداشت با بيان اينکه در كشور ما روزانه حداقل 70 تا 80 نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند، عنوان کرد: «اين مثل اين است كه هر 2روز يك هواپيما سقوط كند اما كسي به اين آمار توجه نمي‌كند.»
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت