زهرا 8 ساله و فاطمه 4 ساله است. ماه گذشته پدرشان تصادف کرد و در دم درگذشت. احمدآقا، که بازنشسته است، سال گذشته ماشينش را به قيمت 4 ميليون تومان خريده بود و با آن مسافر‌کشي مي‌کرد. ظاهرا ترمز ماشينش عمل نکرده و با پدر زهرا و فاطمه که در حال گذر از محل خط‌کشي عابرپياده بوده تصادف کرده. اکنون احمدآقا در زندان است. ظاهرا بيمه شخص ثالث ماشينش براي خسارت در ماه‌هاي حرام پوشش کافي نداشته. الان يک ماه است که زهرا و فاطمه پدر ندارند و مادرشان به تنهايي از آنها مراقبت مي‌کند. او به شدت نگران آينده است. خانواده احمدآقا هم نگران وضعيت او هستند. همه مي‌پرسند آخر چرا اين‌جوري شد؟ تقصير چه کسي بود؟ احمدآقا، شرکت‌هاي خودروسازي، وزارت صنايع، پليس راهنمايي و رانندگي، وزارت بهداشت، دولت يا همه ما مردم؟...


همه از خود مي‌پرسند،‌ قيمت خودرو که در ايران حداقل در مقايسه با کشورهاي همسايه دو برابر بيشتر است. پس چرا باوجودي که بيش از دو برابر آنها پول مي‌دهيم، خودروهايمان اين‌قدر غيرايمن است؟


يادمان باشد، بسياري از قربانيان (اعم از جان‌باختگان و مقصرين) حوادث رانندگي اقشار ضعيف و متوسط جامعه هستند. چه آنها که پول ندارند ماشين‌هاي ايمن بخرند يا آنها که موتورسيکلت‌هاي غيرايمن سوارند يا آنها که بي هيچ خطا و گناهي با خودروهاي فرسوده، داراي نقص فني و غيرايمن تصادف کرده‌اند. پولدارها اگر تصادف کنند، چون ماشين‌هايشان انواع و اقسام وسايل ايمني را دارد، آسيبي نمي‌بينند.


هفته گذشته نقطه عطفي در حفظ سلامت ايرانيان اتفاق افتاد. سردار رويانيان، رييس پليس دلسوز راهنمايي و رانندگي بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، علت 80 درصد تصادفات منجر به فوت را، فرسودگي، نقص فني و ايمني خودروها اعلام کرد. اين يعني در مرگ بيش از 20 هزار نفر در سال فرسودگي، نقص فني و ايمني خودروها دخالت دارد. اين يعني بيش از 20 هزار خانواده داغدار و عزادار که عزيزشان را در تصادفات رانندگي از دست داده‌اند؛ يعني حدود 1000 ميليارد تومان خسارت مرگ و مير سالانه از فرسودگي، نقص فني و ايمني خودروها اتفاق مي‌افتد.


رويانيان با نگراني از وضعيت ايمني بسياري از خودروهاي موجود در بازار گفت: «تا چه زماني بايد نقص ترمز و کمربند خودروها را تحمل کنيم؟ تا کي بايد خودروهايي با ترمزهاي قديمي در کشور توليد شود؟ تا چه زماني بايد تحمل کنيم و ببينيم سقف برخي خودروها به دليل ضعيف بودن در هنگام واژگوني باعث مرگ و مير مي‌شود؟»


اين اولين بار است که يک مقام مسوول با شجاعتي مثال‌زدني شرکت‌هاي خودروسازي و... را مورد خطاب قرار داده است. دست او را مي‌بوسيم و از خداي متعال برايش آرزوي سلامت مي‌کنيم. اما از او گله داريم که چرا وضعيت ايمني خودروهاي داخلي را همين امروز با همان شجاعت و شفافيت اعلام نمي‌کند؟ براي چه بايد يک سال ديگر صبر کنيم؟ چه کسي تاوان مرگ پدر زهرا و فاطمه را مي‌دهد؟ آيا پرداخت ديه مي‌تواند براي آنها پدرشان را زنده کند؟


ماده 85 قانون برنامه چهارم توسعه، صراحتا دولت را مکلف کرده نسبت به ارتقاي ايمني خودروها و کاهش خطرات ناشي از نقص ايمني در خودروها اقدام نمايد. لذا اميد است دولت خدمتگزار و رياست محترم جمهوري هر چه سريع‌تر با ارايه لايحه ارتقاي ايمني وسايل نقليه موتوري و اعمال استانداردهاي مهندسي انساني جلوي توليد خودروهاي غيرايمن و تردد خودروهاي فرسوده را بگيرند. اما امروز همه ما موظفيم انتظارات‌مان را با صداي بلند اعلام کنيم. ما هم در کنار سردار رويانيان انتظار داريم وزارت صنايع، شرکت‌هاي خودروسازي و اداره استاندارد هر چه سريع‌تر توليد خودروهاي غيرايمن را متوقف کنند و گزارش وضعيت ايمني خودروهاي توليدي خود را به طور شفاف منتشر نمايند و هر چه سريع‌تر استاندارد ايمني خودروها را به استانداردهاي ايمني روز دنيا نزديک نمايند.


ما انتظار داريم راهنمايي و رانندگي به طور جدي جلوي شماره شدن و توليد خودروهاي غيرايمن جديد را گرفته و در عين حال از تردد خودروهاي فرسوده و غيرايمن که در چند دهه گذشته توليد شده‌اند، حداقل در جاده‌هاي بين شهري، جلوگيري نمايد. امروز حرکت خودروهاي فرسوده و غيرايمن در جاده‌هاي ما، مثل اجل معلق است. کسي نمي‌داند کي، کجا و بر سر چه کسي فرود خواهند آمد. شايد فردا نوبت يکي از ما باشد. پس همه با هم بايد براي جلوگيري از توليد و تردد خودروهاي غيرايمن در خيابان‌ها و جاده‌ها بسيج شويم.


يادمان باشد به همه بگوييم ديگر کسي نبايد خودروي غيرايمن بخرد.