بدون درد رانندگی کنید

اگر رانندگی می ‌كنید، حتما به كمر درد، پا درد و گردن درد حاصل از رانندگی دچار شده‌اید. واقعیت این است كه نشستن به طور یكنواخت در فضای محدود ماشین، نگاه مداوم و مستقیم به جلو، فشار مداوم روی پدال گاز و در دست داشتن فرمان خودرو باعث بروز درد در اندام‌ های مختلف بدن می ‌شود. البته این فقط راننده نیست كه دچار این مشكلات می ‌شود، بلكه سرنشینان هم در معرض ابتلا به این دردها هستند. نكاتی وجود دارد كه رعایت آن ها از احتمال بروز این دردها می‌ كاهد تا شما رانندگی لذتبخش ‌تری داشته باشید. رانندگی می ‌تواند باعث بروز مشكلات زیر شود:
1- گردن درد 2- سر درد 3- سوزش چشم 4- شانه درد 5- مچ درد 6- درد آرنج 7- كمر درد 8- درد باسن 9- درد استخوان لگن 10- زانو درد 11- درد كف و قوزك پا.

- حركت كردن راننده و مسافران نكته اصلی یك رانندگی سالم و بدون درد است. به عنوان یك سرنشین سعی كنید هر چند وقت یكبار موقعیت ‌تان را تغییر دهید و به مدت طولانی در یك حالت ننشینید. زانوهایتان را زیر خود جمع یا آن ها را دراز كنید. هرگز پاهای ‌تان را روی هم نیندازید. مرتب آن ها را حركت دهید تا خون در آن ها به جریان بیفتد.
- هر چند وقت یك بار اتومبیل را متوقف كنید و اندكی قدم بزنید. این كار هم برای راننده خوب است و هم برای مسافران. زمانی كه احساس خستگی می ‌كنید، حتما خودرو را متوقف و قدری استراحت كنید.
- تا جایی كه می‌ توانید و فضای اتومبیل اجازه می ‌دهد، حركات كششی انجام دهید. البته انجام این حركات زمانی كه از خودرو پیاده شده‌اید، بهتر است. روی پنجه پا بایستید و دست‌ ها را به طرف بالا بكشید. دو كتف را به هم نزدیك كنید و اگر امكان نشستن بر روی زمین را دارید حركاتی مثل حركات گربه انجام دهید. كسانی كه با رانندگی كمر درد می ‌گیرند، به این نكات دقت كنند:

- اتومبیلی را انتخاب كنید كه پشتی صندلی ‌اش به طور خودكار قابل تنظیم باشد. همیشه یك بالش كوچك در خودرو داشته باشید تا گودی‌ كمر شما را روی صندلی پر كند.
- اتومبیلی دنده اتوماتیك انتخاب كنید؛ زیرا عوض كردن كلاج به پا و كمر هم چنین ساعد دست ‌تان فشار می ‌آورد.
- فرمان هیدرولیك فشار بر روی ستون فقرات را كاهش می‌ دهد.

هنگام رانندگی به نكات زیر توجه كنید:

1- پشتی صندلی شما نباید زیاد عقب باشد و فقط باید كمی حالت مایل داشته باشد. پشتی صندلی در حالت اصلی باید راست باشد. پشتی سر هرگز پایین‌ نیاورید، چرا كه ممكن است حین تصادفات دچار صدمه زیادی شوید و نخاع و گردن ‌تان آسیب ببیند.
3- هنگام سوار شدن به ماشین، اول روی صندلی بنشینید و سپس پاهایتان را داخل خودرو بیاورید. زمان پیاده شدن، ابتدا پشتی صندلی را عقب برده و سپس پاهای ‌تان را بیرون آورید.
4- اگر پس از فشار دادن كلاج پای ‌تان را در هوا نگهدارید، قطعا قوزك و ساق پای‌ تان آسیب می ‌بیند.
5- برای استراحت، شانه‌ ها را تا گوش‌ هایتان بالا بیاورید و نفس عمیق بكشید؛ بعد شانه ‌ها را پایین آورده و نفس‌ تان را خارج كنید. شما می ‌توانید این كار را پشت هر چراغ قرمز یا ترافیك‌ های سنگین انجام دهید.

6- برای برداشتن چیزی از صندلی عقب، خم نشوید. تنبلی نكنید. خودرو را نگهدارید و در را باز كنید.
7- هنگام خالی كردن و گذاشتن بار در خودرو با دقت عمل كنید. اشیا را به طور صحیح بلند كنید.
8- از بلند كردن چیزهای غیر ضروری خودداری كنید. هنگام عوض كردن لاستیك از كسی كمك بگیرید.
9- هنگام رانندگی روی صندلی به جلو خم نشوید بلكه دست آزادتان را از آرنج اندكی خم كنید و به پشتی صندلی تكیه دهید.
10- كمربند ایمنی را درست ببندید. اطمینان حاصل كنید كه كودكان و بقیه سرنشینان هم كمربندهای ایمنی‌ شان را بسته‌اند. به خاطر داشته باشید كه:
- پیشگیری بهتر از درمان است.
- درست بنشینید و با آرامش رانندگی کنید.

جلوگیری از كمردرد در رانندگان
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid...AF%DA%AF%DB%8C