دونده‌هاي استقامت و ژيمناستيك‌كاران بيشتر در معرض كمبود آهن قرار دارند


دونده‌هاي استقامت و ژيمناستيك‌كاران بيشتر در معرض كمبود آهن قرار دارند، اما ابتلاي به اين عارضه علي‌رغم تمرينات سخت ورزشكار پيشرفتي ندارد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران، علايم بروز كم خوني بستگي به شدت تخليه ذخاير آهن بدن دارد، اما به طور كلي فرد مبتلا از ضعف عمومي، خستگي زودرس و كم حوصلگي شكايت مي‌كند. همچنين رنگ پريدگي، سردرد، سرگيجه، بي‌خوابي، تاري ديد، بي‌اشتهايي و سوء هاضمه و سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا بروز كرده و در مراحل پيشرفته‌تر، تنگي نفس به همراه تپش قلب مشاهده مي‌شود.

عواملي كه موجب افزايش جذب آهن مي‌شوند عبارتند از:

ويتامين ث (موجود در ميوه‌ها به ويژه مركبات، سبزي‌هاي برگي خام، گوجه فرنگي، گل كلم، كلم، فلفل سبز)، گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهي و ساير غذاهاي دريايي.

عواملي كه موجب كاهش جذب آهن مي‌شوند شامل:

فيفات‌ها(در غلات و حبوبات و نان‌هايي كه خمير آنها ور نيامده و يا آرد كامل).

پلي فنل‌ها مانند تانن(در چاي، قهوه، كاكائو، دم كرده‌هاي گياهي و ادويه‌ها).

دريافت زياد كلسيم(مصرف زياد شير و لبنيات همراه با غذا)

كم‌خوني فقر آهن زماني اتفاق مي‌افتد كه مقدار آهن جذب شده براي تامين نياز روزانه كافي نباشد، نرسيدن آهن كافي به بدن مي‌تواند به يكي از دلايل زير باشد:

عدم وجود آهن به مقدار كافي در رژيم غذايي روزانه فرد، پايين بودن جذب آهن از رژيم غذايي، افزايش نياز بدن به آهن در شرايط خاص مانند دوران بارداري يا دوران رشد سريع بدن مثل دوران كودكي و نوجواني، دفع زياد آهن به دليل خونريزي، تخريب سريع گلبولهاي قرمز به دليل وجود بيماريهايي نظير مالاريا و يا ابتلا به انگل، تخليه ذخاير آهن بدن به دليل بارداريهاي مكرر خصوصا با فاصله كم، بنابراين زنان باردار، زنان در سنين باروري، كودكان به ويژه كودكان مبتلا به سوء تغذيه، نوجوانان و سالمندان در معرض خطر ابتلاء به كم خوني فقر آهن هستند.

بنابراين به مادران و دختران توصيه مي‌شود حتما در رژيم غذايي روزانه خود و افراد خانواده از مواد غذايي آهن‌دار شامل غذاهاي حيواني نظير گوشت، جگر، ماهي و تخم‌مرغ و غذاهاي گياهي نظير اسفناج، جعفري، نخود، لوبيا و عدس استفاده كنند.

مصرف برخي از مواد غذايي نظير چاي و قهوه بلافاصله بعد از غذا باعث كاهش جذب آهن مي‌شود و برعكس مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين ث نظير پرتقال، نارنگي، ليموترش و شيرين، گوجه فرنگي، سبزيجات تازه و به طور كلي سبزي خوردن و سالاد حاوي كلم، فلفل دلمه‌اي و گوجه فرنگي همراه با غذا جذب آهن را افزايش مي‌دهد.

تغذيه كودك با شيرمادر به علت جذب بهتر آهن موجود در شير مادر براي شيرخواران ضروري است.

همچنين غذاي تكميلي كودكان بايد به موقع شروع شود و در رژيم غذايي روزانه مواد غذايي غني از آهن نظير گوشت، مرغو حبوبات را متناسب با سن كودك بگنجانند.

از نانهاي تهيه شده از خمير ورآمده استفاده و ناني كه با جوش شيرين تهيه شده به علت داشتن ماده‌اي به نام فيفات جذب آهن را كاهش مي‌دهد.

منبع: پيام تربيت بدني منطقه 2