راه های کاهش نفخ معده

مشکل نفخ معده هر چند ازار دهنده است ول یاغلب نشان دهنده بیماری جدی نیست .
توصیه ها:1-اهسته و ارام غذا بخورید.هر چقدر ارام تر غذا بخورید هوای کمتری همراه ان میبلعید

2-در خوردن مواد غذایی نفاخ احتیاط کنید ,یعنی سعی کنید این موا د را کمتر مصرف کنید.موادی مثل پیاز,تربچه,لوبیا,نخود,کلم,ف فل دلمه ای,گندم و سبوس گندم.

3-هنگام خوردن غذا مراقب باشید که بعد از خوردن کدامیک دچار نفخ معده میشوید تا ان را از برنامه غذایتان حذف کنید.

4-با مراجعه به پزشک اطمینان حاصل کنید که مشکل (عدم تحمل لاکتوز) ندارید زیرا اگر این مشکل را داشته باشید با خوردن شیر و سایر لبنیات دچار نفخ و ناراحتی معده خواهید شد .در این عارضه به دلیل فقدان یا کمبود انزیم (لاکتاز)در بدن قند لاکتوز موجود در شیر به درستی هضم و جذب نمی شود و فرد دچار دل پیچه می شود.لاکتاز,انزیم هضم کننده قند شیر(لاکتوز) است.

5-اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید ولی دلتان می خواهد شیر و لبنیات مصرف کنید,می توانید از انواع بدن لاکتوز انها (مثل شیر بدون لاکتوز بخورید)بخورید.یا اینکه انزیم لاکتاز را (به صورت دارو یا مکمل)تحت نظر پزشک مصرف کنید.

-مواد غذایی غنی از فیبر (مثل سبزی ها ,میوه ها ,حبوبات,نان و غلات سبوس دار )را بتدریج وارد برنامه غذایتان کنید.چرا که تغییر ناگهانی برنامه غذایی از فیبر کم به فیبر زیاد باعث افزایش تولید گاز و سپس نفخ می شود.

7-غذا های چرب را کم مصرف کنید.

8-مواد غذایی حاوی قند مصنوعی(مثل نوشابه رژیمی یا ادامس بدون قند) را خیلی کم مصرف کنید زیرا عدم جذب انها باعث نفخ می شود.

9-در مورد خرید و مصرف دارو های بدون نسخه ای که با تجزیه قند موجود در حبوبات باعث کاهش نفخ میشوند با دکتر دارو ساز دارو خانه مشورت کنید.

10-خوردن کمی عرق نعنا بعد از مصرف مواد غذایی نفاخ در بهبود نفخ موثر می باشد.

هشدار:
این توصیه ها نمی توانند جایگزین درمان پزشکی نفخ شوند.منبع:فصلنامه سازمان تبلیغات اسلامی خانواده (بشری) شماره هشتم