جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 1 از 1 مجموع

موضوع: راههای كم خرج خوشبختی

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض راههای كم خرج خوشبختی

    روزها یكی از پس از دیگری می آید و به قول عده ای تكرار مكررات است! در میان همین تكرار حوادث و ایام خود، را در یكی از شرایط زیر تصور كنید:
    ۱- امروز هم مجبور هستید صبح اول وقت سر كارتان حاضر باشید اما دیشب تا ساعت ۲بامداد در یك مهمانی بوده اید!
    ۲- باز هم درست در روزی كه می خواستید به موقع در محل كارتان حاضر باشید لاستیك اتومبیلتان پنچر شده است!
    ۳- تب شدیدی دارید و از نظر بدنی حضور در محل كار مصیبت بزرگی است!
    ۴- بهترین دوستتان لحظاتی قبل با شما تماس گرفته وبه اطلاع رسانده است كه می خواهد به همراه همسرش یك هفته به منزل شما بیاید!
    ۵- لحظاتی قبل متوجه یك ترفیع كاری غیرمنتظره شده اید!
    ۶- امروز هم مثل هر روز با بی حوصلگی از خواب بیدار شده اید و تا همین الآن ۲۰۰۰مرتبه به خودتان گفته اید. من اصلاً كارم را دوست ندارم! باز هم باید آن كار خسته كننده و كسالت آور را انجام دهم و...
    به نظر شما كدامیك از موارد ذكر شده «استرس زاتر» است؟! و اصولاً استرس چیست؟اگر تصور می كنید «استرس» كلمه آشنای این قرن به معنای چیزی است كه باعث ناراحتی است باید گفت اشتباه می كنید.


    «استرس» انواع مختلفی دارد تمام رویدادهایی كه باعث شادی، ناراحتی، ایجاد حساسیت و... هستند برای ما تولید استرس می كنند.
    تعریف اكثر ما از استرس با نگرانی همراه می شود یعنی استرس را نوعی نگرانی در مورد شغل، وضعیت مالی و سلامت جسمی خود یا یكی از عزیزانمان و... می دانیم. اما بدن من و شما تعریف گسترده تر و كامل تری از این واژه دارد و تمام اتفاقاتی كه باعث ایجاد تغییر شود را «استرس زا» می داند و در واقع خوب یا بد بودن آن تغییر مهم نیست. بلكه خود «تغییر» است كه بدن ما را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر ماهها به دنبال یافتن آپارتمانی باشید و سرانجام جایی كاملاً مناسب و مورد علاقه تان را پیدا كنید، خواه ناخواه دچار استرس می شوید (با وجود خوشایند بودن ماجرا)حتی تغییرات در حد فكر و خیال هم گاه ایجاد نگرانی می كند. كافی است برای چندروز با خود فكر كنید كارتان را از دست خواهید داد و یا شاید برعكس موقعیت بهتری در زمینه كار و حرفه نصیب شماخواهد شد.

    (در هر دو مورد دچار استرس می شوید!!) پس باید گفت: هر اتفاقی كه وضعیت و شرایط عادی زندگیتان را تغییر دهد و یا سلامت جسمی تان را به مخاطره اندازد و یا حتی تصور تغییرات می تواند باعث نگرانی و استرس شود.
    استرس و محیط كار
    یكی دیگر از شرایطی كه بسیاری از جوانان در زمینه مسائل كاری وحرفه ای از آن گله دارند مورد استرس زا بودن شغلشان است.
    سالهاست كه دانشمندان پی برده اند استرس فشار خون را بالا می برد و در درازمدت خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد كارمندانی كه سابقه فشار خون بالا ندارند، اما كار و حرفه خود را پرتنش و سخت می دانند در ساعاتی مشغول انجام كار هستند فشار خون بالایی دارند! تحقیقاتی كه در یك بیمارستان در فرانسه بر روی ۳۰۰كارمند انجام شد نشان داد فشارهای موجود در محیط كار تأثیر شدید و مستقیمی در تغییرات فشار خون دارد. در این بررسی از میان كارمندان سالمی كه هیچ نوع مشكل قلبی، عروقی و فشارخون نداشتند و ۵۵-۱۸ساله بودند نفراتی انتخاب شدند و فشار خون آنها با دقت بسیار در طی ساعات روز بررسی و اندازه گیری شد.


    از میان این افراد ۲۰درصد شرایط كاری خود را پرفشار و استرس زا می دانستند و مطالعات انجام شده نشان داد كه به طور واضحی فشارخون دیاستولی (dbp) در آنها بالاست و جالب تر اینكه این فشار تنها طی ساعات كاری بالا بود و پس از آن و ترك محیط كار فشار مذكور به حد طبیعی خود بازمی گشت! و مجدداً در خارج از محیط كار با فشارخون آن عده از دوستانشان كه هیچ نوعی استرسی را در فضای كار تحمیل نمی كردند مشابه بود.
    چگونه استرس را از فضای كاری خود حذف كنیم؟
    نظم و سازماندهی محیط كار از عوامل بسیار مؤثر در كاهش فشارهاست. شاید توجه به هر كدام از موارد ذكر شده در زیر به تنهایی تأثیر خاصی نداشته باشد اما دقت در تمام موارد در كنار هم



    تأثیرات مؤثری در رفع این مشكل خواهد داشت:
    ۱- كیفیت هوا: كیفیت نامناسب هوای اطراف ما در محیطی كه ساعاتی از روز خود را در آن سپری می كنیم ناخودآگاه تأثیرات منفی بر جسم و روح ما دارد:
    - وجود دود (خصوصاً دود سیگار) در فضای كاری
    - تهویه نامطلوب هوا
    - گرمای بیش از حد
    - شلوغی و ازدحام جمعیت
    - آلودگی
    - رطوبت یا خشكی بیش از حد
    بر كیفیت هوای محیط تأثیر گذاشته و بدون آنكه متوجه شویم در ما ایجاد استرس می كند.
    ۲- نور: نور نامناسب چشمان ما را آزار می دهد وایجاد خستگی می كند. البته نور خیلی روشن یا نوری كه مستقیم به چشم بتابد ویا نور فلئورسنت هم ناخوشایند است.
    بنابراین كیفیت و میزان نور بسیار مهم است. اغلب مردم در روشنایی روز و نور آفتاب شادتر هستند. (دراین شرایط تركیبات شیمیایی ای در بدن آزاد می شود كه ایجاد شادی و خرسندی می كند).
    ۳- نحوه چیدن وسایل و نظم موجود در فضا: اگر فضای محیط كار یا خانه شما كثیف و نامرتب باشد و از آن غفلت كنید. به دست خود استرسی مخفی را ایجاد كرده اید.
    ۴- سر و صدا: آلودگی صوتی یكی از موارد استرس زای مهم در بعضی محیط های كاری است. در فضای فعالیت وجود صدایی پس زمینه می تواند بر كیفیت كار و تمركز كارگر یا كارمند مربوطه تأثیر گذارد.

    اما به عنوان یك نكته بد نیست توجه داشته باشید ساختن فضای شخصی و اختصاصی تأثیر خوب و مؤثری بر روند كاری وفكری شما دارد. اگر در محل كارتان امكان داشتن اتاق اختصاصی ندارید سعی كنید حداقل در همان فضای كوچكی كه متعلق به شماست (حتی اگر در حد یك میز یا كنار یك دستگاه است) محیطی مختص خودتان بسازید. گذاشتن قاب عكس شخصی كه دوستش دارید. یا حتی گلدانی كوچك از گیاه مورد علاقه تان و..


    . بر روحیه شما تأثیرات مثبتی می گذارد و در كمال ناباوری بسیاری از استرس ها را كم می كند!
    تأثیر داروهای آرام بخش بر استرس
    سالهاست كه مردم در سرتاسر دنیا عادت به مصرف داروهای آرام بخش در شرایط سخت و فشارهای روحی دارند. اما اینكه تا چه حد باید به آنها اعتماد داشت خود داستانی مفصل است. این داروها در برخی شرایط و در كوتاه مدت مفید هستند. اما اعتماد دائم به آنها باعث ضرر و به خطر افتادن سلامت می شود.این داروها به طور موقت ما را آرام می كنند و در زمانی كوتاه عوارض ناشی از فشارها و ناراحتی ها را از بین می برند اما هرگز در رفع عوالم مشكل آفرین و استرس زا مؤثر نیستند. پس بهتر است پیش از آنكه به فكر رفع علائم وجود استرس باشیم به رفع عوالم وجود استرس فكر كنیم.
    آرام بخش های طبیعی:
    راههای بدون هزینه و عوارض جانبی، نیز وجود دارند كه می توانند استرس های ناشی از كار روزانه را كم كنند:
    - گوش دادن به موسیقی آرام
    - حمام كردن با آب گرم
    - نشستن و كشیدن ۱۰نفس آرام و عمیق. (در حالی كه دم و بازدم انجام می دهید تا ۵ به آرامی بشمارید)
    - نوشیدن چای
    - سپری كردن حداقل ۳۰دقیقه درمحیطی طبیعی و گوش دادن به صدای طبیعت
    به خاطر داشته باشید هر نوع درگیری درونی با خود، انرژی شما را كم می كند و زمانی كه از انرژی تهی شوید سیستم ایمنی بدن شما مستعد پذیرش فشار و استرس بیشتری است. پس سعی كنید با علاقه بیشتری به كار و حرفه تان بپردازید و پس از انتخابی صحیح، در ساختن محیطی شاداب تر و مناسب تر به خود كمك كنید.
    آخرین ویرایش توسط دکتر نادر در تاریخ 03-Jul-2010 انجام شده است
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت